Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rodzaje i objawy dyskalkulii
Symptomy trudności w uczeniu się powinny być zauważone w okresie
przedszkolnym i muszą być odróżniane od zwykłych niepowodzeń szkolnych,
spowodowanych niskimi możliwościami aktualnymi, słabym poziomem
dydaktycznym szkoły czy czynnikami kulturowymi. Są to objawy dysharmonii
rozwoju psychoruchowego, a więc opóźnienie niektórych funkcji poznawczych i
ruchowych. Znajomość objawów zapowiadających specyficzne trudności w
uczeniu się jest ważna, ponieważ skłania do bacznego obserwowania dziecka i
wspierania jego rozwoju.
Brytyjska specjalistka w dziedzinie specyficznych kłopotów w uczeniu się
– Jan Poustie – pisze w książce Mathematics Soluions An instroduction to
dyscalculia Part,
iż niepowodzenia szkolne rzutują niejednokrotnie na
działalność człowieka w późniejszym okresie życia. Autorka stwierdza, że:
„…efekty zaburzeń ruchu i uwagi (…) były całkiem dotkliwe w moim własnym
dzieciństwie, aż do dorosłości i dlatego ważne jest, aby umieć je szybko
rozpoznać, a następnie pomóc dziecku w ich przezwyciężeniu…”.
Częstym powodem skierowań dzieci do poradni pedagogiczno –
psychologicznej są specyficzne trudności w nauce. Do zakresu pojęcia
„trudności specyficzne” nie wchodzą jednak niepowodzenia uwarunkowane
niskim poziomem rozwoju umysłowego, lecz takie, które są wynikiem
dysfunkcji, czyli dysleksji, dysgrafii, dysortografii i wreszcie dyskalkulii.
Terminem „dysfunkcja” określa się upośledzenie objawiające się
trudnościami w uczeniu się, mimo zastosowania zwykłych metod nauczania, co
najmniej normalnej inteligencji ogólnej i sprzyjających warunków socjalno-
kulturalnych.
Problem dysleksji i związanej z nią dyskalkulii jest coraz bardziej
zauważany na całym świecie, zarówno wśród psychologów, jak i pedagogów.
Najczęściej określa się dysleksję
rozwojową
jako: niepełnosprawność
objawiającą się trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Zaburzenia
dotyczą zarówno tempa i techniki czytania, jak i stopnia rozumienia treści
(zbytnia koncentracja na technice obniża rozumienie tekstu), niewłaściwa
intonacja rozumianej treści, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów,
opuszczanie
całego wiersza,
rozpoznawanie
napisów
po
cechach
przypadkowych (zgadywanie).
Dzieci dyslektyczne mogą mieć również specyficzne trudności w rachowaniu i
opanowaniu zwykłej arytmetyki, algebry czy geometrii. W takim przypadku
mamy do czynienia z dyskalkulią.
Jedną z pierwszych osób, która podała definicję dyskalkulii rozwojowej
był słowacki neuropsycholog L. Kość. Według niego jest ona „strukturalnym
zaburzeniem zdolności matematycznych mających swe źródło w genetycznych
lub wrodzonych nieprawidłowościach
tych częściach mózgu, które są
bezpośrednim anatomiczno-fizjologicznym podłożem dojrzewania zdolności
matematycznych zgodnie z wiekiem; jest zaburzeniem występującym bez
jednoczesnego zaburzenia ogólnych funkcji umysłowych”.
Natomiast według J. Kostrzewskiego
dyskalkulia to „rozwojowe
zaburzenie w kształtowaniu się u dziecka pojęć liczbowych oraz opanowaniu
przez nie umiejętności dokonywania operacji matematycznych”. Należy ją
rozpoznać tylko wtedy, gdy zasób wiadomości i umiejętności z matematyki
badanego dziecka (mierzony rzetelnym i trafnym testem) jest istotnie niższy w
stosunku do:
klasy, do ...