Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć terapeutyczno-wychowawczych przeznaczony
dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu
GIMNAZJUM
„Pokonajmy trudności”
1. Zamiast wstępu
Pomysł na stworzenie programu „Pokonajmy trudności” wziął się z kilkuletniej obserwacji uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. Obserwacje gimnazjalistów przedstawiły obraz zagubionego ucznia, zagubionego rodzica, a często też zagubionego nauczyciela. Jednym z celów tego programu będzie usprawnienie relacji rodzic – dziecko – nauczyciel, ponieważ tylko podczas spójnej pracy wymienionych trzech stron możemy oczekiwać sukcesu edukacyjnego.
2. Cele programu i spodziewane efekty
Cel główny:
Uświadomienie uczniowi, z czym ma naprawdę trudności – wskazanie drogi i pomoc w przezwyciężeniu przeszkód z pomocą nauczyciela oraz rodzica.[1]
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-zna swoje słabe i mocne strony,
-potrafi samodzielnie pracować w domu,
-chce osiągnąć sukces i przezwyciężyć trudności,
-czyta płynnie fragment tekstu,
-potrafi bezbłędnie przeczytać przygotowany tekst,
-potrafi opowiedzieć, o czym opowiada przeczytany tekst,
-umie czytelnie zapisać swoją wypowiedź pisemną.
3. Plan działań szczegółowych
3.1. Uczeń
Program „Pokonajmy trudności” to przede wszystkim program działań skierowanych na uczniów. Celem głównym, jak zostało to zasygnalizowane powyżej jest odnalezienie trudności, ale też umiejętność ich przezwyciężenia. Gimnazjalista musi uświadomić sobie, dlaczego czasami nie radzi sobie z opanowanie materiału programowego, co może zmienić i w jaki sposób. W istocie program ten ma się opierać na motywowaniu, wzmocnieniach pozytywnych i poszukiwaniu własnej wartości, ponieważ dopiero wtedy można prawidłowo ocenić swoje wady i dysfunkcje.
3.1.1. Harmonogram działań terapeutycznych
|Tematyka |Co robimy? |Dlaczego to robimy? |Oczekiwane efekty |
|(przykładowe tematy zajęć | | | |
|CZYTANIE |-czytamy i próbujemy zrozumieć |-trudności w czytaniu, |-przezwyciężenie lęku przed |
|a)Czy-ta-nie nie jest złe! |tekst, |-lęk przed czytaniem, |czytaniem, |
|b) Dlaczego czytanie nas męczy? |-omawiamy, co nas męczy w czytaniu, |-nieumiejętność głośnego czytania, |-świadomość tego, gdzie tkwił |
|c) Potrafię przemóc lęk przed |-próbujemy odpowiedzieć sobie, |-problemy wynikające z trudności w |problem, |
|czytaniem! |dlaczego tak się dzieje, |czytaniu. |-chęć do pracy nad lepszym i |
|d) Czy w czytaniu pomoże nam |-poszukujemy rozwiązania tej | |sprawniejszym czytaniem, |
|koncentracja? |sytuacji: grupowo i indywidualnie, | |-umiejętność rozumienia |
|e)Lubię czytać, bo to nie jest |-określamy emocje i uczucia, które | |przeczytanego tekstu. |
|trudne! |są w nas, gdy musimy coś przeczytać | | |
| |głośno, | | |
| |-mówimy czego oczekujemy od osób, | | |
| |które nas słuchają, | | |
| |-zastanawiamy się, czy podczas | | |
| |czytania potrzebna jest | | |
| |koncentracja. | | |
|PISANIE |-pracujemy na poprawą wyglądu |-trudności w pisaniu, |-poprawa poziomu graficznego |
|a)Dlaczego moje litery są takie |naszego pisma, |-problemy z prawidłowym wyglądem |pisma, |
|dziwne? |-wiemy, czym była kaligrafia, |graficznym pisma, |-umiejętność tworzenia własnych |
|b)W poszukiwaniu zagubionych |zastanawiamy ...