Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Machowa, 12 grudnia 2013r.
Treść programu:
Figury płaskie
Scenariusz lekcji
Temat: Dowody matematyczne – figury na płaszczyźnie.
Cele kształcenia – wymagania ogólne:
V.
Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność
rozumowania
Cele lekcji szczegółowe:
Uczeń:
rozwija umiejętność posługiwania się językiem matematycznym,
korzysta w praktyce z poznanych własności figur płaskich, głównie trójkątów,
stosuje własności dotyczące poznanych kątów,
prowadzi proste rozumowanie.
logicznie argumentuje,
Czas trwania lekcji: 45 minut.
Wykaz pomocy dydaktycznych:
tablica multimedialna,
figury płaskie przygotowane w programie GeoGebra,
karty pracy,
film: „Twierdzenie Pitagorasa i jego zastosowanie” własnego autorstwa, nakręcony z
uczniami gimnazjum
Metody pracy:
praktyczna (ćwiczeniowa),
poszukująca (dyskusja),
uczenie się przez odkrywanie,
forma – zbiorowa – pod kontrolą nauczyciela.
Przebieg lekcji:
Lp.
Działanie nauczyciela
Powtarza i utrwala
wiadomości z ostatniej lekcji.
Pytania pomocnicze: Jakie
prawidłowości możemy
zauważyć? Czy to zawsze
działa? Skąd możemy
wiedzieć, że zawsze jest to
prawda? Aby stwierdzić, że
hipoteza jest prawdziwa
musimy ją udowodnić
Zapoznaje uczniów
z tematem oraz celami lekcji,
rozdaje karty pracy.
Poleca przeczytanie zadania
pierwszego z kart pracy.
Naprowadza uczniów, jakich
własności figur płaskich
można użyć rozwiązując ten
problem
Poleca przeczytanie zadania
drugiego z kart pracy. Pyta
uczniów, aby zapisali co tak
naprawdę muszą pokazać
Poleca przeczytanie zadania
trzeciego z kart pracy. Prosi
uczniów o wyjaśnienie
z jakich własności
równoległoboku skorzystają
wykonując dowód.
Przypomina uczniom,
pokazując na tablicy, że
suma kątów sąsiednich
w równoległoboku jest równa
180o. Po wyjaśnieniach
nakazuje uczniom
przeprowadzenie
samodzielnego dowodu
(w przypadku problemów
nauczyciel naprowadza
i wyjaśnia nieścisłości)
Poleca przeczytanie zadania
trzeciego z kart pracy.
Następnie prosi uczniów o
uzupełnienie pustych miejsc
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Treść instrukcji dla
ucznia
Czas Użyte pomoce /
materiały
Na początek mała
powtórka. Rozwiąż
problem przedstawiony
w zadaniu nr 1.
5`
Zapisany
problem do
rozwiązania na
tablicy
multimedialnej
2`
Karty pracy
Sformułuj swoje
spostrzeżenia: „Suma miar
kątów wewnętrznych
w trójkącie wynosi 180o”,
widzę kąty wierzchołkowe
(czyli kąty o jednakowych
miarach)
Zaznacz spostrzeżenie na
rysunku i powiedz, co
masz pokazać
i stwierdza ∝ =(cid:2010))
(oznacza na rysunku kąty
Wyjaśnij z jakich
własności będziesz
korzystał (własności
dwusiecznej kąta)
Podaj własności
równoległoboku
(uczniowie wymieniają
wszystkie znane im
własności), którą z nich
wykorzystamy w naszym
dowodzie?
Przeprowadź z kolegą
z sąsiedniej ławki dowód
7`
7`
Karty pracy,
przygotowana
konstrukcja
w programie
GeoGebra
Karty pracy,
przygotowana
konstrukcja
w programie
GeoGebra
10`
Karty pracy,
przygotowana
konstrukcja
w programie
GeoGebra
Uzupełnij wolne luki
używając poprawnie
języka matematycznego
4`
Karty pracy
5`
5`
Zapisany
problem do
rozwiązania na
tablicy
multimedialnej
Fragment ...