Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI
do przedmiotu MATEMATYKA
Temat: Obliczanie pola trapezu
Liczba godzin na realizację tematu: 1 godzina lekcyjna
Lekcja realizowana: klasa I gimnazjum
Cel ogólny:
Zapoznanie uczniów ze sposobem obliczania pola powierzchni trapezu
Cele operacyjne:
Uczeń rozumie:
potrzebę stosowania wzoru na Polę trapezu
Uczeń potrafi:
narysować trapez
korzystać ze wzoru na obliczanie pola trapezu
rozwiązać proste zadania, wykorzystując własności trapezów
Uczeń zna:
wzór na pole powierzchni trapezu
Środki dydaktyczne:
Podręcznik, zeszyt, folia i kartka z trapezem, karta Bingo dla uczniów, zestaw zadań dla Bankiera,
Metody pracy:
Praca z podręcznikiem, dyskusja, rozmowa nauczająca
Formy pracy:
indywidualna
równym frontem
rozwiązywanie zadań
Przebieg lekcji:
Ogniwo lekcji
Tok lekcji
Czynności
organizacyjno-
porządkowe
Rekapitulacja
wtórna
Czynności nauczyciela
i ucznia
Sprawdzenie obecności
i pracy domowej
Pytania:
a) Ile wynosi suma miar
kątów wewnętrznych
czworokąta?
b) Jakie znacie rodzaje
Uczniowie odpowiadają na
pytania.
Uwagi
Rozmowa
nauczająca
Uczniowie wysłuchują
nauczyciela
Nauczyciel podaje temat lekcji,
uczniowie zapisują w zeszycie
Nauczyciel pyta uczniów, czy
pamiętają ze szkoły
podstawowej wzór na pole
trapezu.
Nauczyciel przy pomocy folii i
kartki z trapezem wprowadza
razem z uczniami wzór na pole
trapezu. (Jaka figura powstała?,
Jakie jest wzór na pole tej
figury?, Jaki będzie więc wzór na
pole trapezu?)
Nauczyciel zapisuje wzór na pole
powierzchni trapezu wraz z
objaśnieniami
Nauczyciel podaje zadania do
rozwiązania. Uczniowie
rozwiązują je na tablicy.
Praca
indywidualna
Praca równym
frontem
Załącznik 3
Praca równym
frontem
Praca z
podręcznikiem
Zadania:
12a/123
13/123
14/123
15/123
Załącznik 1
Załącznik 2
Nauczyciel omawia krótko
zasady gry i rozdaje karty do
gry. Wyznacza zdolnego ucznia
jako Bankiera
Nauczyciel zapisuje pracę
domową na tablicy.
Wyjaśnia pracę domową.
Uczniowie zapisują w zeszytach.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów
Część główna
Rekapitulacja
pierwotna
Praca domowa
trapezów?
c) Co to jest trapez
równoramienny,
a prostokątny?
1. Zapoznanie uczniów
z celami lekcji.
2. Zapisanie tematu lekcji.
T: Obliczanie pola trapezu
3. Wyprowadzenie wzoru na
pole trapezu.
4. Zapisanie wzoru na tablicy
wraz z objaśnieniem
zmiennych
5. Rozwiązywanie zadań na
zastosowanie poznanego
wzoru
Gra w Bingo
Dla wszystkich:
Zadanie 12b,c/123
Ocena pracy
uczniów podczas
lekcji
Załącznik 1
Zestaw zadań dla Bankiera
Podstawa dolna Podstawa górna
Wysokość
5
5
2
Podstawa dolna Podstawa górna
Wysokość
7
8
4
Podstawa dolna Podstawa górna
Wysokość
4
6
10
Podstawa dolna Podstawa górna
Wysokość
15
7
1
Podstawa dolna Podstawa górna
Wysokość
3
8
6
Pole
10
Pole
30
Pole
50
Pole
11
Pole
33
Pole
Podstawa dolna Podstawa górna
Wysokość
144 ...