Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Poznajmy się
TEMAT: Poznajmy się
CZAS TRWANIA: 60 minut
CEL OGÓLNY: Stworzenie okazji do samopoznania i samooceny
CELE SZCZWGÓŁOWE: - Przedstawienie się osoby prowadzącej
- Omówienie tematyki zajęć
- Autoprezentacja dzieci (słowna)
POMOCE: kartki z bloku i pisaki
PRZEBIEG SPOTKANIA:
A) CZĘŚĆ WSTĘPNA1.Krąg rozpoczynający zajęcia „Przesłanie iskierki”, wszystkie dzieci stoją w kręgu. Jedno dziecko przez uścisk ręki przesyła drugiemu iskierkę. Dziecko, które otrzymało iskierkę, (któremu uściśnięto dłoń), przesyła dalej, ściskając dłoń po swojej drugiej stronie itd. Każde z dzieci przesyła iskierkę, aż wróci ona do dziecka, które ją wysłało pierwsze.[1]
Prowadzący proponuje, aby każde spotkanie rozpoczynało się od tego powitania.
2. Rozmowa wprowadzająca.
Nauczyciel przedstawia się dzieciom. Wyjaśnia, jakie to będą zajęcia i czym będą się
zajmować, podczas ich trwania:
- często będą siedzieć w kręgu
- będą wiele ze sobą rozmawiać
- słuchać opowiadań
Informuje także, że w trakcie spotkań będą mogły:
- lepiej poznać siebie i innych
- mówić o tym, co je cieszy, smuci, złości w różnych sytuacjach
- uczyć się podejmowania słusznych decyzji w trudnych sytuacjach
„Rakieta”[2]
Cele: Ćwiczenie rozluźniające, przełamujące onieśmielenie.
Uczniowie stojący w dość ciasnym kręgu wykonują przysiad, a następnie naśladując start
rakiety, wyskakują w górę, przy czym wydają wspólny okrzyk.
Poznaj mnie[3]
Cele: Stworzenie okazji do autoprezentacji i lepszego poznania się uczestników.
Uczniowie chodzą po klasie. Podchodzą do różnych osób i udzielają im informacji o sobie, zaczynając zdanie: chcę, abyś wiedział o mnie.....lub proszą ich o informację, zaczynając od słów: chciałbym, abyś mi powiedział.....
Na zakończenie można zapytać uczestników:
- jak oceniają swoją aktywność w poszukiwaniu i udzielaniu informacji
B) ĆWICZENIE SPECJALISTYCZNE:
Ćwiczenie metaforyczne
„Perfumy mojej osobowości”[4]
Cele: Stworzenie okazji do refleksji nad samym sobą i zachęcenie do samooceny.
Uczestnicy podają skojarzenia różnych zapachów z cechami, uczuciami, zachowaniami np. kłamstwo – zapach zdechłego śledzia, miłość – pachnie fiołkiem. Prowadzący poleca, aby każdy indywidualnie zastanowił się, jakie zapachy są charakterystyczne dla niego, jak pachniałby – „Perfumy jego życia”.
Chętni mogą scharakteryzować swoje perfumy, podzielić się odczuciami.
Omówienie:
Czy jesteście zadowoleni z zapachu swoich perfum, inaczej posiadanych cech osobowości?
Jak chcielibyście zmienić kompozycję zapachową?
Co chcielibyście zmienić w swojej osobowości?
C) PODSUMOWANIE ZAJĘĆ
Ważna podczas zajęć jest autoprezentacja dzieci.
Prowadzący zwraca uwagę na podobieństwa między dziećmi.
1.Krąg zamykający „Pożegnanie”[5]
Uczestnicy chodzą swobodnie po sali, a prowadzący podaje im kolejne instrukcje:
- uściśnijcie jak najwięcej dłoni,
- pożegnajcie się, stykając kciuki prawych dłoni,
- pożegnajcie się, stykając łokcie prawych rąk,
- pożegnajcie się, stykając prawe kolana.
Prowadzący proponuje, aby każde spotkanie w ten sposób zakończyć ...