Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Jesteśmy nie powtarzalni
TEMAT: Jesteśmy nie powtarzalni
CZAS TRWANIA: Około 40 minut
CEL OGÓLNY: Stwarzanie okazji do samopoznania i samooceny
CELE SZCZEGÓŁOWE: - Zwrócenie uwagi na różnice między ludźmi (poza budową fizyczną)
- Dostrzeganie własnej wyjątkowości i niepowtarzalności
- Kształtowanie myślenia twórczego
POMOCE: Piłka, długopis, szpilki, „ Karta danych osobowych” – dla każdego ucznia [1]
PRZEBIEG SPOTKANIA:
A) CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Powitanie w kręgu „ Przesłanie iskierki”
„ Nakręcanie zabawek” [2]
Cel: Usprawnianie poprzez zabawę
Każdy z uczestników staje się zabawką, która się porusza, dopóki jest nakręcona. Prowadzący powinien określić czas jednej sekwencji ruchu, który wyznaczyć może np. odpowiednio długi fragment muzyki. Niech koniec i początek ruchu będzie wyraźnie zaznaczony.
„Zwierzak”[3]
Cele: Kształtowanie myślenia twórczego, zadawanie pytań prowadzących do celu i precyzyjnie analizować odpowiedzi.
Prowadzący poleca, aby każdy pomyślał sobie jakim chciałby być zwierzęciem. Zadaniem pozostałych członków grupy jest nie zadając pytań na wygląd odgadnąć co to za zwierzę. Można pytać o upodobanie, sposób spędzania wolnego czasu, rodzaj mieszkania, itp. Zabawa kończy się, gdy odgadniemy, jakimi byli wszyscy byli zwierzętami. Następnie ruchem ciała, każdy ilustruje to zwierzę, którym był.
A) ĆWICZENIA SPECJALISTYCZNE
Rozmowa wprowadzająca
Prowadzący wyjaśnia, że na dzisiejszych zajęciach będziemy poznawać to, co charakteryzuje każdego z nas (poza wyglądem zew.).
1. Wypełnianie „Karty danych osobowych”Każdy uczestnik otrzymuje „ Kartę danych osobowych” i wypełnia rubryki wpisując: swoje imię, ulubiony sposób spędzania wolnego czasu, ulubiony kolor, ulubioną potrawę, ulubione miejsce. Po wypełnieniu każdy przypina do ubrania.
2. .Zapoznanie się z treściom wypełnionych „ Kart danych osobowych”.
Uczestnicy chodzą po sali i czytają treść kartek kolegów. Podczas czytania treści kartek uczniowie rozmawiają ze sobą, komentują, wymieniają uwagi.
Karta danych osobowych:
[pic]
„UUUUCH....”[4]
Cel: Działanie rozluźniające
Stojąc uczestnicy wyciągają ręce do góry i robią głęboki wdech. Następnie robią szybki skłon, opuszczając ręce i starają się dotknąć palców stóp, jednocześnie wypuszczając powietrze z płuc. Ćwiczenie należy powtórzyć kilkakrotnie.
„ Znaki zodiaku” [5]
Cele: Umożliwienie nawiązania bliższych kontaktów i lepszego poznania się członków grupy.
Dzieci próbują pantomimicznie przedstawić swoje znaki zodiaku. Osoby o tych samych znakach dobierają się w grupy i rozmawiają na temat podobieństw i różnic między sobą (wykorzystuje się tutaj „Kartę danych osobowych”). Osoby, które nie znalazły swoich –„zodiakalnych kolegów” tworzą jedną grupę.
Omówienie:
Omawiając zajęcia prowadzący mówi, że nasze upodobania i zainteresowania sprawiają, że jesteśmy niepowtarzalni i wyjątkowi.
A) ZAKOŃCZENIE
„Grupowy uścisk” [6]
Uczestnicy stoją w kole i kładą ręce na ramionach sąsiadów. Na dany sygnał wszyscy obejmują lub ściskają swoich sąsiadów.
„Pożegnanie” - Krąg zamykający
-----------------------
[1] Kobiałka A. (1989 ...