Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Przeżywamy sytuacje trudne
TEMAT: Przeżywamy sytuacje trudne
CZAS TRWANIA: około 60 minut
CEL OGÓLNY: Stwarzanie okazji do samopoznania i samooceny
CELE SZCZEGÓŁOWY: - Uświadomienie dzieciom, co to jest dla nich sytuacja trudna
- Przeciwdziałanie osamotnieniu dziecka
POMOCE: Arkusz „Worek z problemami”, długopisy
PRZEBIEG SPOTKANIA:
A) CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Powitanie w kręgu Przesłanie iskierki
„Podaj dźwięk”[1]
Cel: Wprowadzenie pogodnej atmosfery.
Uczestnicy stoją w kole, bardzo blisko siebie i obejmują się ramionami, zamykają oczy, następuje wyciszenie grupy. Następnie prowadzący podaje jakiś dźwięk (mruczenie, mlaskanie językiem, gwizdanie). Grupa podejmuje ten dźwięk, np. wszyscy mruczą.
Uwagi:
Można bawić się dźwiękiem, przyspieszać go, zwalniać, ściszać.
W zabawie można naśladować np. dźwięki przyrody, głosy zwierząt i ptaków.
„Chodzenie”[2]
Cel: Ćwiczenie rozluźniające
Uczestnicy chodzą swobodnie po sali.
Prowadzący zmienia, co jakiś czas polecenia, np.:
- chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni, smutni, zamyśleni;
- chodzimy z otwartym parasolem pod wiatr, w śnieżnych zaspach, po gorącym piasku, skacząc po kamieniach przez górski strumyk
- chodząc, dotknijcie prawą ręką wszystkich ścian, ustawcie się rzędami według koloru włosów; ustawcie się piątkami według wzrostu.
- tworzymy Ministerstwo Głupich Kroków – każdy wymyśla śmieszny sposób chodzenia
B) ĆWICZENIE SPECJALISTYCZNE
Rozmowa
Uczestnicy w kręgu. Prowadzący pyta, dzieci, czy przeżyły kiedyś sytuację, w której czuli się smutni, nieszczęśliwi.
Proponuje, aby dzieci porozmawiały o takich sytuacjach w parach, a potem omówili pracę zespołową w kręgu.
„Worek z problemami.”[3]
Uczestnicy w kręgu, każdy z nich otrzymuje arkusz – „ Worek z problemami”.
Prowadzący prosi, aby wpisali w „worek” swoje codzienne problemy, kłopoty, zmartwienia, lęki, obawy, (należy poinformować ucznia, że wypowiedzi są anonimowe, ale będą później głośno odczytywane). Wypełnione arkusze można zebrać, potem podzielić na kategorie zawierające podobne sprawy i zobaczyć, które z nich najczęściej się powtarzają.
Praca w grupach:
Grupa podzielona na kilka podgrup. Prosimy, aby każda z nich wybrała z „worka” jeden z częściej pojawiających się problemów i opracowała różne radzenia sobie z nim. Mogą to być sposoby, które częściowo tylko rozwiązują tę sytuację lub pomogą poczuć się lepiej i nie są szkodliwe dla innych.
Przedstawiciele grup powinni zaprezentować wyniki swoich prac.
Worek z problemami:
[pic]
-----------------------
[1] Pileccy W.J. (1996); Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, s. 169, WSP. Kraków
[2] Chomczyńska - Miliszkiewicz M.,(1998); Polubić szkołę, WSiP, Kraków, s. 24
[3] Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Kołodziejczyk T. (2000); Spójrz inaczej cz. 2, Wyd. ATE s.c, Starachowice, s. 130