Dodaj publikację
Autor
Barbara Wardyńska
Data publikacji
2015-04-28
Średnia ocena
5,00
Pobrań
165

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ważnym zadaniem podjętym w tym konspekcie jest uświadomienie dzieciom, co to są dla nich sytuacje trudne, przeciwdziałanie osamotnieniu dziecka.
 Pobierz (doc, 35,5 KB)

Podgląd treści


Przeżywamy sytuacje trudne

TEMAT: Przeżywamy sytuacje trudne

CZAS TRWANIA: około 60 minut

CEL OGÓLNY: Stwarzanie okazji do samopoznania i samooceny

CELE SZCZEGÓŁOWY: - Uświadomienie dzieciom, co to jest dla nich sytuacja trudna

- Przeciwdziałanie osamotnieniu dziecka

POMOCE: Arkusz „Worek z problemami”, długopisy

PRZEBIEG SPOTKANIA:

A) CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Powitanie w kręgu Przesłanie iskierki

„Podaj dźwięk”[1]

Cel: Wprowadzenie pogodnej atmosfery.

Uczestnicy stoją w kole, bardzo blisko siebie i obejmują się ramionami, zamykają oczy, następuje wyciszenie grupy. Następnie prowadzący podaje jakiś dźwięk (mruczenie, mlaskanie językiem, gwizdanie). Grupa podejmuje ten dźwięk, np. wszyscy mruczą.

Uwagi:

Można bawić się dźwiękiem, przyspieszać go, zwalniać, ściszać.

W zabawie można naśladować np. dźwięki przyrody, głosy zwierząt i ptaków.

„Chodzenie”[2]

Cel: Ćwiczenie rozluźniające

Uczestnicy chodzą swobodnie po sali.

Prowadzący zmienia, co jakiś czas polecenia, np.:

- chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni, smutni, zamyśleni;

- chodzimy z otwartym parasolem pod wiatr, w śnieżnych zaspach, po gorącym piasku, skacząc po kamieniach przez górski strumyk

- chodząc, dotknijcie prawą ręką wszystkich ścian, ustawcie się rzędami według koloru włosów; ustawcie się piątkami według wzrostu.

- tworzymy Ministerstwo Głupich Kroków – każdy wymyśla śmieszny sposób chodzenia

B) ĆWICZENIE SPECJALISTYCZNE
Rozmowa

Uczestnicy w kręgu. Prowadzący pyta, dzieci, czy przeżyły kiedyś sytuację, w której czuli się smutni, nieszczęśliwi.

Proponuje, aby dzieci porozmawiały o takich sytuacjach w parach, a potem omówili pracę zespołową w kręgu.

„Worek z problemami.”[3]

Uczestnicy w kręgu, każdy z nich otrzymuje arkusz – „ Worek z problemami”.

Prowadzący prosi, aby wpisali w „worek” swoje codzienne problemy, kłopoty, zmartwienia, lęki, obawy, (należy poinformować ucznia, że wypowiedzi są anonimowe, ale będą później głośno odczytywane). Wypełnione arkusze można zebrać, potem podzielić na kategorie zawierające podobne sprawy i zobaczyć, które z nich najczęściej się powtarzają.

Praca w grupach:

Grupa podzielona na kilka podgrup. Prosimy, aby każda z nich wybrała z „worka” jeden z częściej pojawiających się problemów i opracowała różne radzenia sobie z nim. Mogą to być sposoby, które częściowo tylko rozwiązują tę sytuację lub pomogą poczuć się lepiej i nie są szkodliwe dla innych.

Przedstawiciele grup powinni zaprezentować wyniki swoich prac.

Worek z problemami:

[pic]

-----------------------
[1] Pileccy W.J. (1996); Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, s. 169, WSP. Kraków

[2] Chomczyńska - Miliszkiewicz M.,(1998); Polubić szkołę, WSiP, Kraków, s. 24
[3] Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Kołodziejczyk T. (2000); Spójrz inaczej cz. 2, Wyd. ATE s.c, Starachowice, s. 130