Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Spotkania z matematyką na zajęciach komputerowych, technicznych i plastyce”
- utrwalenie wiedzy, rozwijanie podstawowych kompetencji matematycznych, kształtowanie umiejętności stosowania matematyki w sytuacjach praktycznych.
Innowacja pedagogiczna o charakterze programowo – metodycznym.
Autorzy: Agnieszka Borowska, Iwona Kucharska
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 4 im. Armii „Poznań” w Poznaniu
Planowany termin realizacji: 1.09.2014r. – 26.06.2015r.
Adresat innowacji: Uczniowie klas czwartych, piątych i szóstych (rok szkolny 2014/2015)
I Wstęp i uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji.
Z naszych doświadczeń - nauczycieli matematyki pracujących w klasach IV- VI wynika,
że dzieci najlepiej rozwijają swoje umiejętności i uczą się przez działanie. Przyswojoną wiedzę uczniowie muszą utrwalać, co wymaga systematycznych powtórzeń realizowanego materiału. Wiele ciekawych pomysłów zajęć realizujemy w sposób ograniczony lub jesteśmy zmuszone z nich rezygnować z powodu zaledwie 4 godzin matematyki w tygodniu.
Nasza innowacja stawia więc na działanie i utrwalanie wiedzy matematycznej nie tylko
na zajęciach z naszego przedmiotu, stworzy taką możliwość również na innych zajęciach tak, by jak najlepiej przygotować uczniów do sprawdzianu w klasie szóstej. Pomysł i propozycje konkretnych zajęć powstały po analizie podstawy programowej i programów nauczania: zajęć komputerowych, zajęć technicznych i plastyki, gdzie przy wielu tematach w ciekawy sposób poruszane mogą być zagadnienia matematyczne.
Dzieci często nie dostrzegają powiązania matematyki z codziennym życiem jak również
z innymi przedmiotami w szkole. Uważają, że jest tylko jednym ze szkolnych przedmiotów i praca na lekcji to wszystko, do czego może się matematyka przydać.
Należy więc uczniom uświadomić i pokazać w działaniu, że wiadomości i umiejętności matematyczne wykorzystuje się również na innych przedmiotach i nieustannie wskazywać im praktyczne zastosowanie matematyki w codziennym życiu.
II Zakres innowacji.
Innowacja obejmuje wszystkich uczniów klas czwartych, piątych i szóstych w roku szkolnym 2014/2015.
Zaplanowane w innowacji działania zostaną zrealizowane podczas zajęć komputerowych, technicznych oraz plastyki i są ściśle skorelowane z programem nauczania tych przedmiotów.
III Opis innowacji.
Główną ideą wdrożenia innowacji jest wprowadzenie zestawu zadań, ćwiczeń powiązanych tematycznie z częścią realizowanych zagadnień na zajęciach komputerowych, technicznych i na plastyce w celu utrwalenia wiedzy i rozwijania poprzez działanie umiejętności matematycznych przewidzianych w podstawie programowej.
Dzięki tej innowacji chciałybyśmy również aby matematyka wydała się uczniom nauką użyteczną, ciekawą i przyjemną, żeby nie tylko zdobywali wiedzę, ale również umieli ją wykorzystać w życiu codziennym, w sytuacjach praktycznych.
Ponadto matematyka z komputerem z pewnością wzbogaci i uatrakcyjni proces dydaktyczny, rozbudzi i poszerzy zainteresowania uczniów, a co za tym idzie zwiększy efekt nauczania.
Z obserwacji wiemy, że w dzisiejszych czasach dzieci z zainteresowaniem ...