Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Borowska
Data publikacji
2015-05-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
124

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Główną ideą wdrożenia innowacji jest wprowadzenie zestawu zadań, ćwiczeń powiązanych tematycznie z częścią realizowanych zagadnień na zajęciach komputerowych, technicznych i na plastyce w celu utrwalenia wiedzy i rozwijania poprzez działanie umiejętności matematycznych przewidzianych w podstawie programowej. Dzięki tej innowacji chciałybyśmy również aby matematyka wydała się uczniom nauką użyteczną, ciekawą i przyjemną, żeby nie tylko zdobywali wiedzę, ale również umieli ją wykorzystać w życiu codziennym, w sytuacjach praktycznych. Ponadto matematyka z komputerem z pewnością wzbogaci i uatrakcyjni proces dydaktyczny, rozbudzi i poszerzy zainteresowania uczniów, a co za tym idzie zwiększy efekt nauczania. Z obserwacji wiemy, że w dzisiejszych czasach dzieci z zainteresowaniem pracują z komputerem dlaczego więc nie wykorzystać tej pasji do rozwiązywania ciekawych zagadnień z matematyki. Umiejętności matematyczne na zajęciach technicznych czy plastyce będą rozwijane głównie poprzez konkretne działanie np. wykonanie zegara, pudełka na prezent czy makiety osiedla, a prace plastyczne pomogą rozwinąć wyobraźnię geometryczną. Aktywizujące metody pracy będą inspirowały uczniów do twórczego myślenia.
 Pobierz (docx, 50,7 KB)

Podgląd treści

„Spotkania z matematyką na zajęciach komputerowych, technicznych i plastyce”

- utrwalenie wiedzy, rozwijanie podstawowych kompetencji matematycznych, kształtowanie umiejętności stosowania matematyki w sytuacjach praktycznych.

Innowacja pedagogiczna o charakterze programowo – metodycznym.

Autorzy: Agnieszka Borowska, Iwona Kucharska

Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 4 im. Armii „Poznań” w Poznaniu

Planowany termin realizacji: 1.09.2014r. – 26.06.2015r.

Adresat innowacji: Uczniowie klas czwartych, piątych i szóstych (rok szkolny 2014/2015)

I Wstęp i uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji.

Z naszych doświadczeń - nauczycieli matematyki pracujących w klasach IV- VI wynika,

że dzieci najlepiej rozwijają swoje umiejętności i uczą się przez działanie. Przyswojoną wiedzę uczniowie muszą utrwalać, co wymaga systematycznych powtórzeń realizowanego materiału. Wiele ciekawych pomysłów zajęć realizujemy w sposób ograniczony lub jesteśmy zmuszone z nich rezygnować z powodu zaledwie 4 godzin matematyki w tygodniu.

Nasza innowacja stawia więc na działanie i utrwalanie wiedzy matematycznej nie tylko

na zajęciach z naszego przedmiotu, stworzy taką możliwość również na innych zajęciach tak, by jak najlepiej przygotować uczniów do sprawdzianu w klasie szóstej. Pomysł i propozycje konkretnych zajęć powstały po analizie podstawy programowej i programów nauczania: zajęć komputerowych, zajęć technicznych i plastyki, gdzie przy wielu tematach w ciekawy sposób poruszane mogą być zagadnienia matematyczne.

Dzieci często nie dostrzegają powiązania matematyki z codziennym życiem jak również

z innymi przedmiotami w szkole. Uważają, że jest tylko jednym ze szkolnych przedmiotów i praca na lekcji to wszystko, do czego może się matematyka przydać.

Należy więc uczniom uświadomić i pokazać w działaniu, że wiadomości i umiejętności matematyczne wykorzystuje się również na innych przedmiotach i nieustannie wskazywać im praktyczne zastosowanie matematyki w codziennym życiu.

II Zakres innowacji.

Innowacja obejmuje wszystkich uczniów klas czwartych, piątych i szóstych w roku szkolnym 2014/2015.

Zaplanowane w innowacji działania zostaną zrealizowane podczas zajęć komputerowych, technicznych oraz plastyki i są ściśle skorelowane z programem nauczania tych przedmiotów.

III Opis innowacji.

Główną ideą wdrożenia innowacji jest wprowadzenie zestawu zadań, ćwiczeń powiązanych tematycznie z częścią realizowanych zagadnień na zajęciach komputerowych, technicznych i na plastyce w celu utrwalenia wiedzy i rozwijania poprzez działanie umiejętności matematycznych przewidzianych w podstawie programowej.

Dzięki tej innowacji chciałybyśmy również aby matematyka wydała się uczniom nauką użyteczną, ciekawą i przyjemną, żeby nie tylko zdobywali wiedzę, ale również umieli ją wykorzystać w życiu codziennym, w sytuacjach praktycznych.

Ponadto matematyka z komputerem z pewnością wzbogaci i uatrakcyjni proces dydaktyczny, rozbudzi i poszerzy zainteresowania uczniów, a co za tym idzie zwiększy efekt nauczania.

Z obserwacji wiemy, że w dzisiejszych czasach dzieci z zainteresowaniem ...