Dodaj publikację
Autor
Anna Orkiszewska
Data publikacji
2015-05-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
45

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia dziennikarskie dla gimnazjalistów.
 Pobierz (docx, 32,6 KB)

Podgląd treści

ZAJĘCIA DZIENNIKARSKIE

PROGRAM NAUCZANIA

ANNA ORKISZEWSKA

PUŁAWY 2013

Wstęp

Program jest propozycją zajęć dziennikarskich zwiększających ofertę edukacyjną szkoły, przeznaczonych dla uczniów z predyspozycjami humanistycznymi w wieku gimnazjalnym, dającą im możliwość rozwijania własnych zdolności. Uwzględnia oprócz realizacji założeń zgodnych z podstawą programową języka polskiego, zagadnienia z dziennikarstwa prasowego, radiowego i telewizyjnego. Na kształt programu oraz treści w nim zawarte duży wpływ miały doświadczenia zdobyte podczas opieki nad redakcją szkolnej gazetki (będącej owocem funkcjonowania koła dziennikarskiego), a w szczególności zaangażowanie i zainteresowanie uczniów taka formą zajęć.

Program zakłada zdobywanie przez uczniów interdyscyplinarnych umiejętności: planowania, organizowania pracy, komunikacji, posługiwania się technologią informacyjną oraz wykształcenie pożądanych postaw, takich jak: tolerancja, poszanowanie godności i tradycji. Zachęca do podejmowania twórczych działań wzmagając aktywność i samodzielność uczniów. Sprzyja wyrażaniu sądów i myśli.

W swym zakresie obejmuje wiedzę teoretyczną (np. wprowadzenie terminologii dziennikarskiej) oraz praktyczną (prace związane z wydawaniem kolejnych numerów gazetki szkolnej). Działanie to daje poczucie współkreowania szkolnej rzeczywistości, umożliwia ekspresję i wyzwala pozytywne emocje, uczy odwagi w korzystaniu

z wolności-ale i odpowiedzialności za swoją wolność. Ponadto umożliwia lepsze poznanie się uczniów i nauczycieli, sprzyja więc wzajemnej integracji. Redagowanie gazetki szkolnej kształtuje również poczucie estetyki i wrażliwości na nią. 

Wiedza z zakresu dziennikarstwa pomoże gimnazjalistom w kontynuowaniu nauki w liceach ogólnokształcących w klasach o profilu humanistyczno-publicystycznym. 

Program przeznaczony jest do realizacji w ciągu 35 (+/-2) lekcyjnych na rok szkolny.

Cele programu.

Cele ogólne:

- wszechstronny rozwój uczniów,

- rozbudzanie zainteresowań i zdolności,

- kształcenie postaw kreatywnych,

- uczenie odpowiedzialności za własną pracę,

- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.

Cele szczegółowe:

- zapoznanie z pracą dziennikarza i zasadami obowiązującymi w tym zawodzie,

- doskonalenie umiejętności komunikowania się,

-korzystanie z różnych źródeł informacji (encyklopedie, słowniki, prasa, radio,

telewizja, internet),

- rozwijanie umiejętności segregowania, opracowania zdobytych informacji, wyrażania swego sądu

- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,

-rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi formami wypowiedzi

dziennikarskich,

-doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem pod

względem ortograficznym, stylistycznym i gramatycznym (kultura języka polskiego)

-przygotowanie uczniów do świadomego i krytycznego odbioru przekazów

medialnych,

- wykorzystanie programów i technik komputerowych.

- rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak tolerancja, poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, życzliwość w stosunkach międzyludzkich, uczciwość, otwartość, odpowiedzialność za własne słowa i czyny. 

Treści programowe.

TEMATYKA

TREŚCI

OSIĄGNIĘCIA, UCZEŃ:

komunikacja

Komunikacja werbalna i niewerbalna

Schemat komunikacji

Wskazuje elementy schematu komunikacji Jakobsona

Rozumie, nazywa

i ukazuje kody werbalne

i niewerbalne

Dziennikarz i dziennikarstwo.

Początki mediów

Podział mediów

Agencje prasowe

Etyka dziennikarska

Zna podział mediów

Umie opowiedzieć

o początkach poszczególnych mediów

Zna nazwy najważniejszych agencji prasowych ...