Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ZAJĘCIA DZIENNIKARSKIE
PROGRAM NAUCZANIA
ANNA ORKISZEWSKA
PUŁAWY 2013
Wstęp
Program jest propozycją zajęć dziennikarskich zwiększających ofertę edukacyjną szkoły, przeznaczonych dla uczniów z predyspozycjami humanistycznymi w wieku gimnazjalnym, dającą im możliwość rozwijania własnych zdolności. Uwzględnia oprócz realizacji założeń zgodnych z podstawą programową języka polskiego, zagadnienia z dziennikarstwa prasowego, radiowego i telewizyjnego. Na kształt programu oraz treści w nim zawarte duży wpływ miały doświadczenia zdobyte podczas opieki nad redakcją szkolnej gazetki (będącej owocem funkcjonowania koła dziennikarskiego), a w szczególności zaangażowanie i zainteresowanie uczniów taka formą zajęć.
Program zakłada zdobywanie przez uczniów interdyscyplinarnych umiejętności: planowania, organizowania pracy, komunikacji, posługiwania się technologią informacyjną oraz wykształcenie pożądanych postaw, takich jak: tolerancja, poszanowanie godności i tradycji. Zachęca do podejmowania twórczych działań wzmagając aktywność i samodzielność uczniów. Sprzyja wyrażaniu sądów i myśli.
W swym zakresie obejmuje wiedzę teoretyczną (np. wprowadzenie terminologii dziennikarskiej) oraz praktyczną (prace związane z wydawaniem kolejnych numerów gazetki szkolnej). Działanie to daje poczucie współkreowania szkolnej rzeczywistości, umożliwia ekspresję i wyzwala pozytywne emocje, uczy odwagi w korzystaniu
z wolności-ale i odpowiedzialności za swoją wolność. Ponadto umożliwia lepsze poznanie się uczniów i nauczycieli, sprzyja więc wzajemnej integracji. Redagowanie gazetki szkolnej kształtuje również poczucie estetyki i wrażliwości na nią.
Wiedza z zakresu dziennikarstwa pomoże gimnazjalistom w kontynuowaniu nauki w liceach ogólnokształcących w klasach o profilu humanistyczno-publicystycznym.
Program przeznaczony jest do realizacji w ciągu 35 (+/-2) lekcyjnych na rok szkolny.
Cele programu.
Cele ogólne:
- wszechstronny rozwój uczniów,
- rozbudzanie zainteresowań i zdolności,
- kształcenie postaw kreatywnych,
- uczenie odpowiedzialności za własną pracę,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie z pracą dziennikarza i zasadami obowiązującymi w tym zawodzie,
- doskonalenie umiejętności komunikowania się,
-korzystanie z różnych źródeł informacji (encyklopedie, słowniki, prasa, radio,
telewizja, internet),
- rozwijanie umiejętności segregowania, opracowania zdobytych informacji, wyrażania swego sądu
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
-rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi formami wypowiedzi
dziennikarskich,
-doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem pod
względem ortograficznym, stylistycznym i gramatycznym (kultura języka polskiego)
-przygotowanie uczniów do świadomego i krytycznego odbioru przekazów
medialnych,
- wykorzystanie programów i technik komputerowych.
- rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak tolerancja, poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, życzliwość w stosunkach międzyludzkich, uczciwość, otwartość, odpowiedzialność za własne słowa i czyny.
Treści programowe.
TEMATYKA
TREŚCI
OSIĄGNIĘCIA, UCZEŃ:
komunikacja
Komunikacja werbalna i niewerbalna
Schemat komunikacji
Wskazuje elementy schematu komunikacji Jakobsona
Rozumie, nazywa
i ukazuje kody werbalne
i niewerbalne
Dziennikarz i dziennikarstwo.
Początki mediów
Podział mediów
Agencje prasowe
Etyka dziennikarska
Zna podział mediów
Umie opowiedzieć
o początkach poszczególnych mediów
Zna nazwy najważniejszych agencji prasowych ...