Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Studium indywidualnego przypadku osoby zagrożonej niedostosowaniem społecznym
Opracowała: Katarzyna Macedońska
Osoba zagrożona: XY.
Cel studium: Rozpoznanie wyjściowej sytuacji wychowawczej osoby zagrożonej, to jest określenie stopnia zagrożenia niedostosowaniem społecznym XY.; określenie sposobów pomocy odpowiednich do potrzeb osoby zagrożonej i metod ich wdrażania;
Techniki przy tworzeniu studium: wywiad środowiskowy, obserwacja, analiza dokumentów
I. Charakterystyka osoby zagrożonej i sytuacji w jej domu rodzinnym
W celu dogłębnego scharakteryzowania osoby zagrożonej i sytuacji w jej domu rodzinnym przeprowadziłam wywiad środowiskowy z matką dziecka, jego rówieśnikami, a także nauczycielami, w tym z poprzedniej szkoły.
1. Informacje ogólne
XY. urodzony 01.01.2003 r. jest uczniem 5 klasy Szkoły Podstawowej im. XX w W. Posiada on rodzeństwo: starszą siostrę (15 lat), która nie sprawiała problemów wychowawczych, nie była zagrożona niedostosowaniem społecznym. KacpXY. zaczął uczęszczać do SP w W. od roku szkolnego 2013/2014. Zmiana szkoły związana była z przeprowadzką jego matki. Dziecko przejawia zaburzenia socjalizacji.
2. Sytuacja rodzinna
Rodzina XY. ma znamiona rodziny dysfunkcjonalnej. Rodzice dziecka mają wykształcenie zawodowe. Matka i ojciec X kilkukrotnie rozstawali się, by po czasie wrócić do siebie. Matka dziecka zerwała kontakty ze swoją rodziną, czego skutkiem była przeprowadzka i zmiana szkoły przez X. Ojciec nie bierze czynnego udziału w procesie wychowywania syna. Zdaniem matki, zachowanie dziecka przypomina zachowanie jego ojca. Ciężka praca w polu według matki znacznie utrudnia bądź też uniemożliwia jej poprawny kontakt z dzieckiem i prowadzi do problemów wychowawczych także w domu rodzinnym X.
II. Identyfikacja i geneza zjawiska
Przy identyfikacji problemu posłużyłam się analizą opinii psychologiczno-pedagogicznej
z miejscowej poradni psychologiczno-pedagogicznej dostarczonej do szkoły. Przy badaniu genezy zjawiska korzystałam także z wywiadu środowiskowego oraz obserwacji osoby zagrożonej i jej otoczenia.
1. Identyfikacja problemu
X mimo swojego potencjału intelektualnego adekwatnego do wieku jest dzieckiem wykazującym obniżoną dojrzałość emocjonalną, ma problemy w radzeniu sobie z emocjami negatywnymi oraz problemy ze skupieniem uwagi. Dziecko nie jest w stanie nawiązać stałych relacji z rówieśnikami, czego wyrazem są liczne konflikty z nimi. X czuje się zagrożony ze strony innych osób, a często poszkodowany (bezpodstawnie) przez postępowanie kolegów
i koleżanki oraz kadry pedagogicznej. Osoba zagrożona używa słownictwa wulgarnego podczas rozmów zarówno z rówieśnikami, jak i pedagogami. Dąży do skupienia na sobie uwagi innych osób. W zachowaniu X można dostrzec brak szacunku do innych osób i przystosowania się do sytuacji. Dziecko nie radzi sobie ze swoimi emocjami. Wszystko to prowadzi do problemów z materiałem nauczania (stwierdzono problemy z czytaniem oraz pisaniem). X angażuje się natomiast chętnie w ...