Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Niedzwiec, Katarzyna Mikołajczak
Data publikacji
2015-05-20
Średnia ocena
5,00
Pobrań
157

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przeznaczony jest dla uczniów klas gimnazjalnych. Ma na celu przede wszystkim zainteresować uczniów matematyką, pokazać, iż nauka matematyki może być ciekawa, może być zabawą. Założeniem programu jest utrwalenie podstawowych pojęć matematycznych związanych z arytmetyką i algebrą.
 Pobierz (doc, 152,0 KB)

Podgląd treści

Program własny
zajęć dydaktycznych:

„Moje 45 minut z matematyką”

Autorzy:
Katarzyna Mikołajczak ZS 33 w Bydgoszczy
Katarzyna Niedzwiec ZS 33 w Bydgoszczy

Bydgoszcz 2014
Nie zmuszajmy dzieci do aktywności,
lecz wyzwalajmy aktywność,
nie każmy myśleć,
lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać
i powoli rozwijajmy jego umysł tak,
by samo widzieć chciało.

Janusz Korczak

I Wstęp

Szkoła szpitalna to specyficzna placówka, w której cały proces dydaktyczny dostosowany jest do aktualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów. Uświadamiamy uczniom, iż pobyt w szpitalu może wiązać się nie tylko z przykrymi doznaniami, ale i z zabawą i nauką. Każde dziecko wchodząc w rolę ucznia pragnie mieć osiągnięcia w nauce i cieszyć się akceptacją rówieśników. Przewlekła choroba stwarza dziecku trudności w zaspokajaniu tych potrzeb. Należy mu więc pomóc w ich pokonywaniu. Choroba przewlekła rzutuje na rozwój psychofizyczny, emocjonalny i intelektualny dziecka, a tym samym stawia nauczyciela wobec nowych zadań. Należy więc poszukiwać wraz z dzieckiem takich obszarów aktywności, które są dla niego dostępne i dozwolone, pomimo choroby, proponować mu takie działania, z których będzie mogło czerpać radość i satysfakcję.

II Istota programu

Program przeznaczony jest dla uczniów klas gimnazjalnych. Ma na celu przede wszystkim zainteresować uczniów matematyką, pokazać, iż nauka matematyki może być ciekawa, może być zabawą. Założeniem programu jest utrwalenie podstawowych pojęć matematycznych związanych z arytmetyką i algebrą. Uczniowie uczestniczący w zajęciach będą korzystać z różnych źródeł informacji, będą analizować sytuacje matematyczne, interpretować je oraz szukać rozwiązań, a następnie dokonywać sprawdzenia oraz samooceny własnych wiadomości i umiejętności.
Z doświadczenia wiemy, iż uczniowie przebywający na oddziałach, ze względu na stan zdrowia, potrzebują bardziej niż kiedykolwiek powtarzania, a tym samym utrwalania zdobytej wiedzy. Aby nauka była skuteczna należy utrwalać tę wiedzę w sposób ciekawy dla ucznia. Program „Moje 45 minut z matematyką” ma stymulować ucznia do intelektualnego i społecznego rozwoju. Uczeń ma „wniknąć” w matematykę, ma poczuć się jej częścią, jej elementem, stać się pojęciem matematycznym, „skracaczem” czy „rozszerzaczem” ułamków, „jednomianem”, „zamiennikiem” ułamka na procent czy odwrotnie. Dziecko ma „dotknąć” matematyki, by lepiej ją zrozumieć i uczynić użyteczną w życiu codziennym. Stanie się twórcze, rozwinie swoje umiejętności i zainteresowania.
Pisząc i opracowując program skupiłyśmy się na pojęciach wg nas najistotniejszych w matematyce, z którymi spotykani uczniowie mają problemy. Uczeń „wchodzi” w świat matematyki zaczynając swą wędrówkę od ułamków, poprzez wyrażenia algebraiczne i procenty, by zakończyć podróż na równaniach. W krainie równań musi wykorzystać wiadomości i umiejętności zdobyte podczas wędrówki pomiędzy ...