Dodaj publikację
Autor
Elwira Śliwińska
Data publikacji
2015-05-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
200

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji - dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych (klasa V).
 Pobierz (docx, 604,0 KB)

Podgląd treści

Elwira Śliwińska

Scenariusz lekcji w klasie V

Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych.

Czas trwania zajęć: 1 godzina lekcyjna

Cela kształcenia:

Uczeń zna:

zasadę dodawania i odejmowania liczb o jednakowych znakach,

zasadę dodawania i odejmowania liczb o różnych znakach.

Uczeń umie:

obliczać sumy i różnice liczb o jednakowych znakach,

obliczać sumy i różnice liczb o różnych znakach,

obliczać sumy wieloskładnikowe,

korzystać z przemienności i łączności dodawania,

obliczać sumy liczb przeciwnych,

zastosować powyższe reguły do rozwiązania zadań tekstowych

stosować wiedzę o liczbach całkowitych w praktyce.

Metody pracy:

czynnościowa

aktywizująca

zabawa dydaktyczna

praca w oparciu o kartę pracy i film dydaktyczny,

praca w oparciu o program komputerowy.

Formy pracy:

praca w grupach

praca indywidualna

Pomoce:

film edukacyjny

karty pracy

podręczniki, zeszyty ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy

rzutnik multimedialny, laptop, program komputerowy,

plansze dydaktyczne.

Przebieg lekcji

1. Czynności organizacyjne.

a) sprawdzenie obecności

b) kontrola zadania domowego 

2. Podanie tematu lekcji.

3. Przypomnienie zasad dodawania i odejmowania liczb całkowitych, definicji liczb całkowitych, własności liczb przeciwnych.

4. Prezentacja multimedialna „Liczby całkowite w życiu codziennym”. (karta pracy dla uczniów załącznik 1).

- Historia liczb całkowitych,

- Określanie czy dana wartość jest liczbą dodatnią czy ujemną,

- Obliczanie wysokości sald rachunków bankowych (pojęcie debetu),

- Uzupełnienie tabeli z temperaturami na podstawie mapy pogody. Obliczanie różnic temperatur między porankiem a wieczorem,

- Obliczanie różnic temperaturowych,

- Liczba spełniająca dany warunek,

5. Projekcja filmu edukacyjnego „Wędrówka po osi” – zastosowanie liczb całkowitych.

6.  Praca w grupach – rozwiązywanie kart pracy na podstawie filmu dydaktycznego (załącznik 2)

a)     podział klasy na 5 grup po 4 osoby w grupie,

b)    wybór lidera grupy

c)     objaśnienie zadań

d)    omówienie zasad przyznawania punktów

-         każdy ekspert z grupy sprawdza poprawność wykonania zadań w innej grupie i on przyznaje punkty.

f)      sprawdzenie poprawności rozwiązania zadań i ocena poszczególnych grup

7. Omówienie zabawy dydaktycznej.

Każda grupa otrzymuje kartę do zapisania wyników (złącznik 3) wyrzuconych kostką sześcienną . Uczniowie wpisują swoje wyniki. Każdy uczeń rzuca kostką trzykrotnie.

Gdy wypadnie liczba parzysta uczeń otrzymuje punkty dodatnie, gdy nieparzysta - ujemne. Wygrywa uczeń, którego wartość bezwzględna jest najbliższa zero. 

8. Zadanie pracy domowej.

Załącznik 1

1.Pan Henryk, Jan i Marek pracują w jednej firmie, za znakomite wyniki w pracy otrzymali premię w wysokości 500 zł. Oblicz jaki jest stan konta każdego z panów po otrzymaniu premii.

 

Henryk

Jan

Marek

Stan konta

1000 zł

-500 zł

-200 zł

Stan konta wraz z premią

 

 

 

2.Uzupełnij tabelkę danymi odczytując je z mapy pogody.

Miasto

Wpisz temp. dnia

Wpisz temp. nocy

Oblicz różnicę ...