Dodaj publikację
Autor
Anna Biegonek
Data publikacji
2015-05-23
Średnia ocena
0,00
Pobrań
102

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja programu koła teatralnego.
 Pobierz (doc, 69,5 KB)

Podgląd treści


PROJEKT ZAJĘĆ KOŁA TEATRALNEGO
opracowanie: Anna Biegonek

WSTĘP

W dzisiejszym świecie dorośli są często zmuszeni pracować do późnych godzin wieczornych, albo łączyć etaty. Szybkie tempo życia, niskie zarobki, czy potrzeba zdobywania dodatkowych kwalifikacji sprawia, że często rodzice nie mają zbyt wiele czasu dla dzieci, a te, pozostawione same sobie, nie zawsze mają pomysł, jak spożytkować wolny czas. Niesie to za sobą wiele, czasami bardzo przykrych, konsekwencji. W erze komputerów
i telewizji nastolatkowie często nie zdają sobie sprawy z tego, że obraz namalowany ręcznie może być piękny, a sztuka teatralna bez efektów specjalnych i strzelaniny- interesująca. Lekkostrawne telewizyjne papki są wchłaniane przez młode umysły bez żadnego trudu, stępiając wyobraźnię, a wszechobecna przemoc i przełamywanie tabu osłabia zdolność do empatii. Wszelki kontakt ze sztuką oraz żywym człowiekiem- nie obrazem na monitorze – jest jak najbardziej wskazany.

CEL GŁÓWNY

Celem zajęć jest zainteresowanie młodych ludzi sztuką ekspresji. Mają być alternatywą dla siedzenia na osiedlu i nudy. Uczniowie mają się uczyć wyrażania uczuć, rozumienia zachowań innych oraz rozpoznawania emocji. Nadrzędnymi założeniami projektu są: uwrażliwianie młodych ludzi, wspieranie rozwoju osobowości, przełamywanie barier przed wyrażaniem uczuć oraz radzenie sobie z nimi, walka ze słabościami (trema) oraz rozbudzenie wyobraźni i potrzeby obcowania ze sztuką.
Zajęcia zakładają współpracę z istniejącymi teatrami, jak na przykład Młodzieżowa Grupa Teatralna Tara-Bum z Rybnickiego Centrum Kultury, czy Teatr Z Nazwą działający przy Klubie Energetyka w Rybniku. W planie jest również uczestnictwo w warsztatach teatralnych, prowadzonych na terenie miasta oraz spotkania z ludźmi związanymi z teatrem.
Założeniem jest wystawienie krótkiego spektaklu w języku niemieckim. Jeśli jednak okaże się to zbyt trudne, dokonamy innego wyboru.

CELE SZCZEGÓŁOWE

• wzmacnianie poczucia własnej wartości,
• rozwijanie wrażliwości, empatii, wyobraźni,
• sprawdzanie własnych możliwości,
• trening pamięci (nauka tekstów),
• wspieranie indywidualności,
• rozwijanie szacunku do innych, tolerancji, życzliwości i otwartości,
• wdrażanie do samodzielności,
• pobudzanie do aktywności twórczej,
• współpraca w grupie, integracja,
• doskonalenie techniki głośnego czytania oraz recytacji z odpowiednią dykcją,
• rytmem i intonacją
• doskonalenie mimiki, ekspresji i koncentracji,
• poznanie podstawowych zagadnień związanych z teatrem,
• poznanie specyfiki pracy aktora (obserwacja próby teatralnej),
• kształtowanie zamiłowanie do literatury (czytanie sztuki/ oglądanie spektakli),
• kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań wobec napotykanych trudności,
• rozwijanie aktywnego udziału w życiu kulturalnym społeczeństwa,
• stwarzanie możliwości obcowania ze sztuką,
• doskonalenie znajomości języka niemieckiego.

I. METODY REALIZACJI

• zabawy integracyjne,
• ćwiczenia rytmiczne, relaksacyjne,
• trening pamięci,
• praca z tekstem,
• inscenizacja, drama,
• scenki, autoprezentacja,
• grupy zadaniowe,
• ćwiczenia koncentracji, dykcji, mimiki i gestu,
• techniki wyobrażeniowe,
• burza mózgów,
• obserwacja,
• pogadanka,
• tworzenie scenografii oraz plakatu.

FORMY REALIZACJI I TREŚCI KSZTAŁCENIA ...