Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ARKUSZ OBSERWACJI LEKCJI Mochnaczka Wyżna, dn. 21 X 2014r.
Przedmiot: Matematyka
Nauczyciel: Dorota Grecka
Klasa: IV
Temat: Lustrzane odbicie figury. Rozpoznawanie par figur symetrycznych.
Cel ogólny: Przedstawienie najważniejszych wiadomości na temat symetrii osiowej.
Cele szczegółowe z wyszczególnieniem podstaw program owych
a
Uczeń zna pojęcia lustrzanego odbicia i osi symetrii;
b
Uczeń potrafi wskazać figury, które są swoimi lustrzanymi odbiciami;
c
Uczeń potrafi narysować lustrzane odbicie danej figury.
Metoda (wiodąca):
pokaz, pogadanka.
Forma pracy uczniów:
metoda ćwiczeniowa, praca indywidualna, dyskusja,
Środki dydaktyczne:
Kartki, atrament, pędzle, lusterka, nożyczki, gazety, podręcznik.
Tok lekcji:
I
Część wstępna:
- sprawdzenie obecności,
- sprawdzenie zadania domowego,
II
Część główna:
Uczniowie rozpoczynają pracę od wykonania „kleksomanii” – na jednej z połówek złożonej kartki uczniowie robią farbami bądź atramentem kleks, po czym odbijają go na drugiej połówce. Następnie prezentują i porównywają między sobą swoje prace. Ich zadaniem jest odpowiedź na pytanie, czy prace mają jakąś wspólną cechę. By ułatwić to zadanie, dzieci przykładają w miejsce zgięcia kartki lusterka. Wprowadzamy pojęcie lustrzanego odbicia.
W dalszej części przechodzimy do pracy z podręcznikiem. Zadaniem uczniów jest ocenić czy narysowane figury są swoimi lustrzanymi odbiciami (P. str. 62 zad. 3). Po wykonaniu tego zadania, uczniowie rozwiązują ćwiczenia ze strony 51 w zeszycie ćwiczeń.
III
Część podsumowująca:
Za zadnie domowe uczniowie otrzymują rozwiązanie zadań 2-4 (do danego tematu) z zeszytu ćwiczeń.
Literatura nauczyciela: podręcznik przedmiotowy, opracowania własne.