Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
jakuta, 2015-06-07, ocena:
A co z pamięciami kalkulatora, do dziś wydawało mi się, że to one służą do rozwiązywania zadań na kalkulatorze zwykły, muszę być niezłym dinozaurem.
Konspekt lekcji matematyki
Data: 1.10.2014r.
Klasa: IV
Temat: Ćwiczenie umiejętności stosowania kalkulatora do zadań wielodziałaniowych.
Cele i zadania lekcji. Uczeń:
stosuje reguły kolejności wykonywania działań.
Metody prowadzenia lekcji:
metoda ćwiczeniowa.
Zastosowane środki dydaktyczne:
tablica, kalkulatory.
Szczegółowy przebieg lekcji:
Sprawy organizacyjne – sprawdzenie obecności, podanie tematu zajęć.
Zajęcia rozpoczynamy od przypomnienia kolejności wykonywania działań – wiadomości te są niezbędne to przeprowadzenia danego tematu.
Prosimy którego ucznia o przeczytanie informacji ze „słoneczkiem” z podręcznika, str. 33. Mowa w niej o rodzajach kalkulatorów. Wyszczególnione zostały kalkulatory naukowe i zwykłe. Prezentujemy uczniom przykładowy kalkulator zwykły i naukowy.
W pierwszej kolejności jest ocenie uczniów jakimi kalkulatorami dysponują. Pomóc w tym ma być obliczenie wyników podanych działań pamięciowo (zgodnie z zasadami kolejności wykonywania działań) oraz przy użyciu kalkulatorów:
Działanie
Wynik obliczeń pamięciowych
Wynik kalkulatora naukowego
Wynik kalkulatora zwykłego
Na podstawie przeprowadzonych badań możemy zauważyć, że wyniki uzyskane dzięki kalkulatorowi naukowemu są zgodne z rzeczywistością. Te z kalkulatorów zwykłych są błędne. Powodem tego jest „nieznajomość” kolejności wykonywania działań przez zwykłe kalkulatory.
W kolejnym zadaniu uczniowie mają ocenić, w których działaniach wynik z kalkulatora zwykłego różnic będzie się od wyniku faktycznego.
– otrzymany wynik będzie błędny, zwykły kalkulator w pierwszej kolejności wykona dodawanie, później mnożenie,
- otrzymany wynik będzie prawidłowy, w działaniu kolejność w jakiej występują działania jest zgodna z kolejnością wykonywania działań,
- otrzymany wynik będzie błędny,
- otrzymany wynik będzie prawidłowy,
- mimo faktu, iż kalkulator w pierwszej kolejności wykona dodawanie, ostateczny wynik będzie taki sam, jak w przypadku zachowania kolejności wykonywania działań,
- otrzymany wynik będzie prawidłowy.
Jak wykorzystać zwykły kalkulator do obliczenia zadań wielodziałaniowych, w których kolejność występowania działań nie jest zgodna z kolejnością wykonywania działań?
W takiej sytuacji obliczenia należy wykonywać etapowo, zgodnie z kolejnością wykonywania działań, np.:
najpierw wykonujemy działania w nawiasie okrągłym
następnie w nawiasie kwadratowym
na końcu dzielenie
Rozwiązujemy kolejny przykład:
Za zadanie domowe uczniowie otrzymują obliczenie przy użyciu kalkulatora, wyniku działania:
Kończymy zajęcia.