Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji matematyki
Data: 9.04.2015r.
Klasa: VI
Temat: Sekwencje figur – wyszukiwanie i opisywanie prawidłowości.
Cele i zadania lekcji. Uczeń:
potrafi słownie i symbolicznie opisać odkryte zależności,
formułuje wnioski na podstawie doświadczeń.
Metody prowadzenia lekcji:
ćwiczenia praktyczne,
pogadanka,
praca w grupach.
Zastosowane środki dydaktyczne:
patyczki, plansza do wycinania figur (załącznik), nożyczki, tabele do zapisywania spostrzeżeń (załącznik).
Szczegółowy przebieg lekcji:
Sprawy organizacyjne – sprawdzenie obecności, sprawdzenie zadania domowego, przedstawienie nowego tematu zajęć.
Zajęcia te mają wyćwiczyć u uczniów modelowanie matematyczne. By to osiągnąć stawiamy uczniów przed problemami otwartymi związanymi z figurami i liczbami. Zadania takie mają wyrobić w nich umiejętność dostrzegania prawidłowości i zapisywania ich przy użyciu symboli. Zdolność zapisu symbolicznego uczniowie będą mogli wykorzystać w rozwiązywaniu zadań w przyszłości.
Pierwszą część zajęć przeprowadzamy w formie pogadanki.
Przyjrzyj się rysunkom. Ułóż czwartą i piątą figurę tak, aby pasowały one do trzech już narysowanych.
Zadajemy uczniom pytania. Wnioski zapisują w tabelkach (załącznik).
Z ilu trójkątów będzie zbudowana figura o numerze 6? A o numerze 12? O numerze 15?
Oznaczmy przez n numer pewnej figury w tej serii. Jak można zapisać liczbę trójkątów w tej figurze?
Która figura z tej serii jest zbudowana z 84 trójkątów? A ze 122 trójkątów? Jak to najprościej ustalić?
Czy jest w tej serii figura zbudowana z 23 trójkątów? Dlaczego?
Obwód pierwszej figury wynosi 4. Obwód drugiej to 8, a trzeciej 12. Jaki jest obwód kolejnych figur z tej serii? Czy dostrzegasz jakąś regułę? Jaki jest obwód figury o numerze n?
Pierwsza figura jest zbudowana z 5 patyczków, a druga z 10. A inne? Jaki jest związek pomiędzy numerem figury a liczbą patyczków potrzebnych do jej zbudowania?
Kolejne zadanie jest analogiczne.
Zadanie 1
Zbadaj w podobny sposób własności tej serii figur. Swoje spostrzeżenia zapisz w tabelce.
Dalsze zadania uczniowie rozwiązują w parach. Praca tą metodą pozwoli im na dyskusjeo zauważonych prawidłowościach, argumentowanie i rozwijanie ich języka matematycznego. Ważne by na koniec podsumować spostrzeżenia uczniów.
Zadanie 2
Wytnijcie te figury i ułóżcie je kolejno, tak jak na rysunku.
Z ilu kwadratów będzie zbudowana szósta figura w tej serii? A ile będzie ich w figurzeo numerze 7? A w figurze numer 8? Zapiszcie zebrane dane w tabelce.
Z ilu kwadratów byłaby zbudowana figura o numerze 73? A figura o numerze 103? Jaki jest związek między numerem figury i liczbę kwadratów potrzebnych do jej zbudowania? Ilu kwadratów potrzeba do zbudowania figury o numerze n?
W kolejnych zadaniach łączymy tworzenie kolejnych figur ...