Dodaj publikację
Autor
Monika Kossakowska
Data publikacji
2015-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
8

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca propaguje wiedzę na temat miejscowości Kiełczyn. Zawiera wiadomości na temat historii miejscowości, wspomniane są zabytki, legendy oraz ciekawostki turystyczne związane z regionem. Praca reprezentuje nurt szeroko rozumianej edukacji regionalnej.
 Pobierz (docx, 38,6 KB)

Podgląd treści

KIEŁCZYN – STUDIUM REGIONU

Autor Monika Kossakowska

Celem niniejszej pracy jest przedstawienie studium wiedzy na temat regionu, jakim jest wieś Kiełczyn. Aby w móc zrealizować cel pracy opisałam w niej historię Kiełczyna, jego zabytki, legendy, ciekawostki turystyczne, które decydują o kolorycie regionu.

Propagowanie wiedzy na temat regionu jest decydujące z punktu widzenia budowania świadomości społecznej, historycznej i kulturowej jednostek i grup społecznych pochodzących lub egzystujących na terenie danego regionu. Wiedza na temat regionu sprzyja socjalizacji, integracji społecznej oraz wspólnemu podejmowaniu lokalnych efektywnych inicjatyw, wpływających na rozwój regionu oraz jego mieszkańców.

Aby cele powyżej wymienione osiągnąć należy pamiętać o kultywowaniu pamięci regionalnej, zwłaszcza u najmłodszych, których nauka skoncentrowana jest w głównej mierze na dziejach historycznych kraju, nie lokalnych ojczyzn. „Edukacja regionalna jest terminem używanym w programach nauczania w szkołach podstawowych , gimnazjach ,liceach i technikach przede wszystkim w odniesieniu do ścieżki międzyprzedmiotowej >Dziedzictwo kulturowe w regionie<. Termin ten definiowany jest jako koncepcja podkreślająca dydaktyczne znaczenie lokalnego dziedzictwa kulturowego jako niezbędnego elementu tożsamości jednostkowej i społecznej; stanowiąca ważny składnik procesu integracji europejskiej ; sprzyjająca zakorzenieniu w tzw. małej ojczyźnie. Podstawowym zadaniem edukacji regionalnej jest wzbogacanie wiedzy uczniów o zamieszkiwanym regionie, który jest przecież częścią Polski, Europy i świata."

Decydujące dla budowania świadomości i pamięci regionalnej jest wprowadzenie w ramach edukacji szkolnej godzin lekcyjnym w zakresie tzw. regionalizmu. „Właściwej realizacji ruchu regionalnego w szkole sprzyjają również podstawy prawne wynikające z założeń programowych dokumentu "Dziedzictwo kulturowe w regionie", "Karty Regionalizmu Polskiego", przyjęte podczas V Kongresu Regionalnych Towarzystw Kultury oraz rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 15 lutego 1999 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego, obejmującego cele edukacyjne, zadania szkoły, treści i osiągnięcia na danym szczeblu kształcenia w zakresie edukacji regionalnej - dziedzictwa kulturowego w regionie." Dużą rolę odgrywa w procesie oświaty regionalnej pedagog, ponieważ od jego zaangażowania, predyspozycji, kreatywności, doświadczenia i bogatej wiedzy regionalnej jak również ogólnej uzależnione jest uzyskanie efektu edukacyjnego w postaci pozyskania przez uczniów wiadomości o regionie oraz rozbudzenia uczniowskiego zainteresowania „małą ojczyzną”. „Specyfika działania pedagogicznego wśród szeregu innych działań świadomych i celowych polega właściwie na tym, że posiadanie świadomości dotyczy nie tylko podmiotu oddziaływującego (pedagoga), lecz także podmiotu, na który to działanie jest nakierowane, a więc wychowanka(lub grupy wychowanków).Dlatego " (...) zadaniem tego rodzaju oddziaływania nie jest jakaś bezpośrednia <<obróbka>> przedmiotu, lecz wywołanie za pomocą określonych bodźców pewnych pożądanych procesów w jego świadomości i pokierowanie nimi. Należy też ciągle pamiętać, ,że zmiany zachodzące w przedmiocie pod wpływem oddziaływania pedagogicznego znajdują również ...