Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Lidk@, 2015-06-07, ocena:
bardzo sympatyczny pomysł
WIELOKĄTY I OKRĘGI
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI
I. Klasa II Gimnazjum.
II. Temat: Wielokąty i okręgi – podsumowanie wiadomości.
III. Cel ogólny:
Utrwalenie poznanych wiadomości dotyczących wielokątów i okręgów.
Cele szczegółowe:
Uczeń
- wyjaśni pojęcie okręgu wpisanego w wielokąt,
- skonstruuje okrąg wpisany w trójkąt,
- określi położenie środka okręgu wpisanego w trójkąt.
- wyjaśni pojęcie okręgu opisanego na wielokącie,
- wyznaczy środek i promień okręgu opisanego na wielokącie,
- skonstruuje okrąg opisany na wielokącie,
- wyjaśni pojęcia siecznej i stycznej,
- wyznaczy punkt styczności prostej i okręgu,
- narysuje styczną do okręgu,
- zdefiniuje pojęcie wielokąta foremnego,
- rozpozna wielokąty foremne,
- skonstruuje sześciokąt i ośmiokąt foremny,
- obliczy kąty wewnętrzne wielokąta foremnego,
- określi liczbę osi symetrii oraz istnienie środka symetrii wielokąta foremnego.
IV. Metody wykorzystywane na lekcji: pogadanka, ćwiczenia praktyczne, bingo.
V. Formy pracy: praca indywidualna, praca z zespołem klasowym.
VI. Środki dydaktyczne:
Przybory geometryczne.
Kartki A4.
Materiały do gry w bingo – plansze i pytania.
Podręcznik, zeszyt.
VII. Przebieg lekcji
1. Czynności organizacyjne:
sprawdzenie listy obecności;
sprawdzenie pracy domowej.
2. Podanie tematu lekcji: Wielokąty i okręgi – podsumowanie wiadomości.
3. Wprowadzenie w temat. Wyjaśnienie tematu lekcji, podanie jej celu.
Na dzisiejszej lekcji podsumujemy wiedzę z rozdziału „Wielokąty i okręgi”.
Do czego ta wiedza może się przydać? Np. do ustalenia miejsca dla zraszacza w ogrodzie.
4. Utrwalenie konstrukcji: okręgu wpisanego i opisanego na trójkącie, stycznej do okręgu, sześciokąta foremnego i ośmiokąta foremnego.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 osobowe zespoły. Każdy z nich ma za zadanie wykonać na kartce jedną wylosowaną konstrukcję i opisać (bez pomocy podręcznika i zeszytu) kolejne jej etapy. Następnie przekazują kartkę sąsiedniej drużynie. Drużyna ta ma za zadanie sprawdzić, czy postępując według schematu, zapisanego przez kolegów, uda się wykonać poprawną konstrukcję.
5. Gra w bingo
- Każdy uczeń otrzymuje planszę, na której w dowolny sposób wpisuje numery od 1 do 16
- Nauczyciel czyta pytanie z wylosowanej kartki – uczniowie wpisują odpowiedź na polu z liczbą odpowiadającą numerowi pytania
- Uczeń, który ma bingo (wszystkie odpowiedzi pod numerami wylosowanymi w pionie lub w poziomie) podnosi rękę i woła „bingo”
- nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi na kartce ucznia. Bingo zalicza się, gdy wszystkie odpowiedzi są poprawne.
6. Podsumowanie lekcji
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie jednego ze zdań:
Dziś na lekcji dowiedziałem się, że...
Chciałbym zapamiętać...
Trudne było...
Zaskoczyło mnie...
VIII. Praca domowa
Opisz krok po kroku wykonanie konstrukcji dziewięciokąta foremnego.
Dla chętnych – Wykonaj plakat, na którym narysujesz cztery dowolne figury wraz z rysunkowym uzasadnieniem:
- jedną - na której można opisać okrąg,
- drugą - na której nie można opisać okręgu,
- trzecią - w ...