Dodaj publikację
Autor
Bogumiła Mongard
Data publikacji
2015-05-31
Średnia ocena
5,00
Pobrań
121

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji matematyki w klasie II gimnazjum.
 Pobierz (docx, 24,6 KB)

Komentarze

Lidk@, 2015-06-07, ocena:

bardzo sympatyczny pomysł

Podgląd treści

WIELOKĄTY I OKRĘGI

PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI

I. Klasa II Gimnazjum.

II. Temat: Wielokąty i okręgi – podsumowanie wiadomości.

III. Cel ogólny:

Utrwalenie poznanych wiadomości dotyczących wielokątów i okręgów.

Cele szczegółowe:

Uczeń

- wyjaśni pojęcie okręgu wpisanego w wielokąt,

- skonstruuje okrąg wpisany w trójkąt,

- określi położenie środka okręgu wpisanego w trójkąt.

- wyjaśni pojęcie okręgu opisanego na wielokącie,

- wyznaczy środek i promień okręgu opisanego na wielokącie,

- skonstruuje okrąg opisany na wielokącie,

- wyjaśni pojęcia siecznej i stycznej,

- wyznaczy punkt styczności prostej i okręgu,

- narysuje styczną do okręgu,

- zdefiniuje pojęcie wielokąta foremnego,

- rozpozna wielokąty foremne,

- skonstruuje sześciokąt i ośmiokąt foremny,

- obliczy kąty wewnętrzne wielokąta foremnego,

- określi liczbę osi symetrii oraz istnienie środka symetrii wielokąta foremnego.

IV. Metody wykorzystywane na lekcji: pogadanka, ćwiczenia praktyczne, bingo.

V. Formy pracy: praca indywidualna, praca z zespołem klasowym.

VI. Środki dydaktyczne:

Przybory geometryczne.

Kartki A4.

Materiały do gry w bingo – plansze i pytania.

Podręcznik, zeszyt.

VII. Przebieg lekcji

1. Czynności organizacyjne:

sprawdzenie listy obecności;

sprawdzenie pracy domowej.

2. Podanie tematu lekcji: Wielokąty i okręgi – podsumowanie wiadomości.

3. Wprowadzenie w temat. Wyjaśnienie tematu lekcji, podanie jej celu.

Na dzisiejszej lekcji podsumujemy wiedzę z rozdziału „Wielokąty i okręgi”.

Do czego ta wiedza może się przydać? Np. do ustalenia miejsca dla zraszacza w ogrodzie.

4. Utrwalenie konstrukcji: okręgu wpisanego i opisanego na trójkącie, stycznej do okręgu, sześciokąta foremnego i ośmiokąta foremnego.

Uczniowie zostają podzieleni na 3 osobowe zespoły. Każdy z nich ma za zadanie wykonać na kartce jedną wylosowaną konstrukcję i opisać (bez pomocy podręcznika i zeszytu) kolejne jej etapy. Następnie przekazują kartkę sąsiedniej drużynie. Drużyna ta ma za zadanie sprawdzić, czy postępując według schematu, zapisanego przez kolegów, uda się wykonać poprawną konstrukcję.

5. Gra w bingo

- Każdy uczeń otrzymuje planszę, na której w dowolny sposób wpisuje numery od 1 do 16

- Nauczyciel czyta pytanie z wylosowanej kartki – uczniowie wpisują odpowiedź na polu z liczbą odpowiadającą numerowi pytania

- Uczeń, który ma bingo (wszystkie odpowiedzi pod numerami wylosowanymi w pionie lub w poziomie) podnosi rękę i woła „bingo”

- nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi na kartce ucznia. Bingo zalicza się, gdy wszystkie odpowiedzi są poprawne.

6. Podsumowanie lekcji

Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie jednego ze zdań:

Dziś na lekcji dowiedziałem się, że...

Chciałbym zapamiętać...

Trudne było...

Zaskoczyło mnie...

VIII. Praca domowa

Opisz krok po kroku wykonanie konstrukcji dziewięciokąta foremnego.

Dla chętnych – Wykonaj plakat, na którym narysujesz cztery dowolne figury wraz z rysunkowym uzasadnieniem:

- jedną - na której można opisać okrąg,

- drugą - na której nie można opisać okręgu,

- trzecią - w ...