Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji matematyki w klasie III gimnazjum
TEMAT: Korzystamy z usług banku- lokaty i kredyty
Marta Zaręba
CEL GŁÓWNY:
Wykorzystanie w praktyce obliczeń procentowych
CELE OPERACYJNE:
Uczeń :
posługuje się poprawnym słownictwem bankowym: kapitał, lokata, kredyt, oprocentowanie, odsetki
umie wykorzystać informacje z ulotek bankowych
oblicza odsetki od kapitału wpłaconego do banku
ustala kwotę odsetek w zależności od terminu lokaty
oblicza koszty kredytu udzielonego przez bank
dokonuje porównań ofert różnych banków i wybiera z nich najkorzystniejszą
potrafi pracować w grupie
posługuje się kalkulatorem
prezentuje wyniki swojej pracy
METODY I FORMY PRACY:
wykład
objaśnienie
praca w grupach
praca z kalkulatorem
POMOCE DYDAKTYCZNE:
instrukcje i zadania dla grup ( w załączeniu )
ulotki bankowe
PRZEBIEG LEKCJI:
zorganizowanie klasy
sprawdzenie obecności
sprawdzenie pracy domowej
przedstawienie tematu i celu zajęć
Na dzisiejszej lekcji:
Przypomnę:
-
co jest lokatą, a co kredytem
Dowiem się:
-
-
jak ustalać kwotę w zależności od terminu lokaty
jak obliczać odsetki bankowe od zaciągniętych kredytów
wprowadzenie
Jak działa bank?
Na całym świecie istnieją różnego rodzaju banki. Są to instytucje, w których indywidualni klienci, firmy i instytucje
przechowują swoje oszczędności lub pożyczają pieniądze na kredyt. Za pożyczenie pieniędzy na umówiony czas
bank pobiera od dłużnika pewną kwotę, a za wpłacone do kasy pieniądze dolicza kwotę zwaną odsetkami.
Ponadto w bankach dokonuje się różnych operacji finansowych, np. wpłaty i wypłaty pieniężne, przelewy, terminowe
opłaty świadczeń itp.
1
Większość z nas ma konto w banku, bo to i wygodniej, i bezpieczniej, i wreszcie korzystniej – do zgromadzonych
pieniędzy bank dopisuje odsetki. Skąd bierze na to pieniądze? Oczywiście stąd, że sam na znacznie wyższy procent
pożycza pieniądze osobom i firmom biorącym kredyt.
Przypomnienie zasad oszczędzania na lokatach bankowych i zaciągania kredytów
Nauczyciel przeprowadza z uczniami krótką rozmowę przypominającą podstawowe pojęcia dotyczące operacji
bankowych (kapitał, lokata, kredyt, oprocentowanie, kapitalizacja, odsetki)
Lekcja właściwa
Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. W każdej z grup wybierają swego przedstawiciela, który będzie
prezentował pozostałym uczniom wyniki obliczeń.
Nauczyciel rozdaje grupom ulotki z ofertami 2 banków (załącznik nr 1), instrukcję (załącznik nr 2) i zadania do
wykonania. Po wykonaniu zadań przedstawiciele grup omawiają treść zadania oraz prezentują rozwiązanie zadania.
Nauczyciel ocenia poprawność merytoryczną rozwiązań.
Na podstawie zestawienia grupy I i II uczniowie dokonują wyboru korzystniejszej lokaty, zaś na podstawie
zestawienia grupy III i IV uczniowie dokonują wyboru korzystniejszego kredytu.
Grupa I
Zadanie
Pani Szumska chce wpłacić do banku kwotę 10000 zł na okres jednego roku.
Jaką kwotę otrzyma po tym czasie jeśli pieniądze wpłaci na:
lokatę roczną,
a ...