Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz uroczystości „Święta plonów”
zorganizowanej na oddziale neurologii Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego
CELE:
1. Odciążenie psychiki dziecka oraz budzenie radosnych przeżyć poprzez aktywny udział w spotkaniu.
2. Odwrócenie uwagi od procesu chorobowego.
3. Zapoznanie z kolejnymi etapami produkcji chleba.
4. Przypomnienie podstawowych wiadomości o zbiorach, plonach, warzywach i owocach z naszych pól, sadów i ogrodów.
5. Kształtowanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole.
6. Dbanie o ład i porządek podczas pracy, kształtowanie nawyku porządkowania swoich miejsc pracy.
7. Wdrażanie dzieci do szanowania pieczywa.
8. Uświadomienie dzieciom, że chleb jest symbolem ciężkiej pracy wielu ludzi: rolnika, młynarza, piekarza.
9. Kształtowanie wrażliwości dotykowej oraz innych zmysłów poprzez poznanie polisensoryczne plonów.
10. Prowokowanie dzieci i młodzieży do refleksji na podany temat.
PRZEBIEG IMPREZY:
1. Powitanie wszystkich zebranych, zaproszenie do wspólnej zabawy.
Zebraliśmy się tu dzisiaj tak licznie,
By kultywować tradycję Święta Chleba
i za plony podziękować uroczyście.
Witamy więc wszystkich szanownych gości
Tych z Bydgoszczy i innych miejscowości.
Z uwagi, że dostojni goście i ważna uroczystość
Na początku witamy wszystkich uroczyście.
• Rozdanie wszystkim karteczek w kształcie owoców do wpisania swojego imienia i przyczepienie do bluzek.
• Wspólne zaśpiewanie piosenki „Dlaczego gruszka chce być jak pietruszka?”
2. Wstęp:
W Polsce od stuleci kult chleba i szacunek dla niego był na pierwszym miejscu, po szacunku należnym Bogu i rodzicom. Chleb nazwano świętym chlebem, a ziemię - ziemią rodzicielką. Chleb był gwarantem przeżycia i dlatego był szczególnie ceniony oraz szanowany w trudnych chwilach wojen, klęsk żywiołowych i nieurodzajów.
• Krótki film o powstaniu chleba (9min) – źródło: youtube.
3. Zadanie. Proszę ułożyć zdania w odpowiedniej kolejności:
Historia chleba: „Od ziarenka do bochenka”
– Rolnik zasiewa w polu ziarenka zbóż
– Ziarno kiełkuje i wschodzi już
– Zboże dojrzewa i jest koszone
– Ziarenka zboża są wymłócone
– Potem do młyna zawożą je
– Mielą i mąka z nich powstaje
– Z mąki w piekarni wyrabia się ciasto
– Rośnie to ciasto, długi czas czeka
– A z niego chlebek piekarz wypieka
– I z półki sklepowej do nas się uśmiecha.
• Inscenizacja czytana przez uczniów – pokazanie rekwizytów na stole – zboże, ziarno, mąka, chleb.
Narrator:
Poszła Dominika
Do sklepiku kupić chleba.
Chleb - to jest nasz skarb codzienny
A więc wiedzieć o nim trzeba!
Myśli sobie Dominika
Skąd się bierze taki chlebek?
Już wiem! Piekarz go wypieka
Ale z czego? Tego nie wiem.
Dzieci:
Piekarzu, piekarzu upiecz bochen chleba!
Piekarz:
Do pieczenia chleba mąki mi potrzeba.
Poproście młynarza.
Dzieci:
Młynarzu, młynarzu, daj nam mąkę w worze!
Młynarz:
Dam wam mąkę w worze, jak dostanę zboże ...