Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji otwartej z przedmiotu historia i społeczeństwo w korelacji
z muzyką
1.Imię i nazwisko nauczyciela
mgr Katarzyna Derbot- Gadzik, mgr Ewa Bednarz
2. Przedmioty
historia i społeczeństwo, muzyka.
3. Data
30.01.2015 r.
4. Klasa
VI b
5. Temat lekcji / pytanie kluczowe, jeżeli jest przewidziane.
Temat: Powstanie styczniowe
6. Cel główny.
Cele główne lekcji:
- przedstawienie przyczyn, przebiegu i znaczenia powstania styczniowego,
- budzenie dumy narodowej z bohaterskiej postawy Polaków i Polek w czasie powstania styczniowego
- upamiętnienie 152 rocznicy wybuchu powstania styczniowego poprzez budowanie szacunku do symboli narodowych, „rocznic narodowych” i historii naszego państwa
7. Cele lekcji podane w języku ucznia.
Cele sformułowane w języku ucznia:
na dzisiejszej lekcji dowiecie się, dlaczego Polacy wywołali powstanie
styczniowe, jak wyglądał przebieg walk, jaka była rola kobiet w powstaniu
oraz w jaki sposób powstańcy zostali ukarani przez cara za podjętą walkę.
8. Jakie treści/umiejętności po zajęciach powinni nabyć uczniowie (NaCoBezu)
Na Co Bezu Po skończonej lekcji będziesz potrafił/ potrafiła:
- wymienić przyczyny i skutki powstania styczniowego,
- podać dokładną datę wybuchu powstania oraz rok jego zakończenia,
- określić, który to wiek i zaznaczyć go na taśmie chronologicznej,
- wyjaśnić pojęcia: powstanie, branka, Czerwoni, Biali, partyzantka,
- rozpoznać na ilustracji dyktatorów powstania,
- opowiedzieć o działalności i roli kobiet w powstaniu styczniowym,
- zaśpiewać z prostym akompaniamentem perkusyjnym pieśni niepodległościowe: „W krwawym polu”, „Ojczyzna”,
- wyjaśnić rolę pieśni patriotycznych dla walczących Polaków,
- ocenić znaczenie powstania.
9. Podanie fragmentu podstawy programowej jaka jest realizowana na lekcji.
Realizacja podstawy programowej z przedmiotu historia i społeczeństwo
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
II etap edukacyjny- klasy IV-VI
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I.Chronologia historyczna. Uczeń posługuje się podstawowymi określeniami czasu historycznego: okres p.n.e., n.e., tysiąclecie, wiek, rok; przyporządkowuje fakty historyczne datom; oblicza upływ czasu między wydarzeniami historycznymi i umieszcza je na linii chronologicznej; dostrzega związki teraźniejszości z przeszłością.
II.Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń odpowiada na proste pytania postawione do tekstu źródłowego, planu, mapy, ilustracji; pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje; stawia pytania dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych i współczesnych.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe:
23. Formy walki o niepodległość. Uczeń:
1) umiejscawia w czasie powstanie styczniowe;
2) wymienia cele walki powstańców oraz przykłady represji zastosowanych wobec społeczeństwa po przegranych powstaniach.
Realizacja podstawy programowej z przedmiotu muzyka
II etap edukacyjny: klasy IV–VI
Cele kształcenia– wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń poznaje podstawowe pojęcia i terminy muzyczne, rozumie ich znaczenie
i wykorzystuje ...