Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji historii w gimnazjum
1. Imię i nazwisko nauczyciela
Katarzyna Derbot- Gadzik
2. Przedmiot
Historia
5. Klasa
I d (gimnazjum)
6. Krótka charakterystyka klasy
Klasa trudna, złożona z uczniów z bardzo słabymi wynikami w nauce, część mocno zdemoralizowana. Zespół pracuje różnie, najczęściej niechętnie, bez motywacji do pracy. Na lekcje uczniowie przychodzą nieprzygotowani ( bez podręcznika i zeszytu), nie utrwalają w domu wcześniej przerobionego materiału, nie odrabiają zadań domowych. Większa część zapisanych do klasy uczniów nie przykłada się do nauki, torpeduje dydaktyczne i wychowawcze działania nauczycieli oraz uczęszcza do szkoły bardzo nieregularnie.
7. Temat lekcji / pytanie kluczowe, jeżeli jest przewidziane.
Temat: Powtórzenie wiadomości do sprawdzianu z działu „Starożytny Rzym”.
Pytanie kluczowe: Z jakich dokonań starożytnych Rzymian korzystamy współcześnie?
8. Cel główny.
Utrwalenie wiadomości o starożytnym Rzymie
9. Cele lekcji podane w języku ucznia.
Po dzisiejszej lekcji będziesz wiedział/ła w jakim stopniu jesteś przygotowany/na do zapowiedzianego sprawdzianu.
10. Jakie treści/umiejętności po zajęciach powinni nabyć uczniowie (NaCoBezu)
NaCoBezu
Po skończonej lekcji będziesz potrafił/ potrafiła:
- umieścić na taśmie chronologicznej najważniejsze daty z dziejów i przypisać tym datom wydarzenia historyczne,
- obliczyć upływ czasu miedzy wydarzeniami,
- wyjaśnić przyczyny ataku Rzymu na inne państwa i plemiona,
- zaznaczyć na mapie podboje Rzymian,
- wymienić wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku imperium rzymskiego,
- opowiedzieć o dokonaniach starożytnych Rzymian w różnych dziedzinach życia (w tym te, z których korzystamy współcześnie),
-wyjaśnić pojęcia: termy, gladiator, niewolnik, koloseum, forum romanum, akwedukty,
- opowiedzieć skąd w Rzymie brali się niewolnicy i jak byli traktowani przez swych właścicieli,
- przedstawić przemiany ustrojowe w Rzymie,
- wymienić urzędników rzymskich i podać ich funkcje.
11. Podanie fragmentu podstawy programowej jaka jest realizowana na lekcji.
Podstawa programowa z historii
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
5. Cywilizacja rzymska.
Uczeń:
1) umiejscawia w czasie i charakteryzuje system sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Rzymie republikańskim i cesarstwie;
2) wyjaśnia przyczyny i wskazuje skutki ekspansji Rzymu, opisując postawy Rzymian wobec niewolników i ludów podbitych;
3) podaje przykłady wpływu kultury greckiej na kulturę rzymską;
4) rozróżnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku starożytnego państwa rzymskiego.
6. Dziedzictwo antyku.
Uczeń:
1) charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej antycznego świata w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze;
2) podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które mają wpływ na cywilizację współczesną.
12. Stosowane metody nauczania.
burza mózgów, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z tekstem przewodnim, praca z mapą i ilustracją.
13. Krótki opis planowanych zajęć z uwzględnieniem formy zajęć i stosowanych pomocy dydaktycznych.
1. Czynności organizacyjno- porządkowe ...