Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Derbot- Gadzik
Data publikacji
2015-08-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
99

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji powtórzeniowej o starożytnym Rzymie, klasa I gimnazjum.
 Pobierz (docx, 14,7 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji historii w gimnazjum

1. Imię i nazwisko nauczyciela

Katarzyna Derbot- Gadzik

2. Przedmiot

Historia

5. Klasa

I d (gimnazjum)

6. Krótka charakterystyka klasy

Klasa trudna, złożona z uczniów z bardzo słabymi wynikami w nauce, część mocno zdemoralizowana. Zespół pracuje różnie, najczęściej niechętnie, bez motywacji do pracy. Na lekcje uczniowie przychodzą nieprzygotowani ( bez podręcznika i zeszytu), nie utrwalają w domu wcześniej przerobionego materiału, nie odrabiają zadań domowych. Większa część zapisanych do klasy uczniów nie przykłada się do nauki, torpeduje dydaktyczne i wychowawcze działania nauczycieli oraz uczęszcza do szkoły bardzo nieregularnie.

7. Temat lekcji / pytanie kluczowe, jeżeli jest przewidziane.

Temat: Powtórzenie wiadomości do sprawdzianu z działu „Starożytny Rzym”.

Pytanie kluczowe: Z jakich dokonań starożytnych Rzymian korzystamy współcześnie?

8. Cel główny.

Utrwalenie wiadomości o starożytnym Rzymie

9. Cele lekcji podane w języku ucznia.

Po dzisiejszej lekcji będziesz wiedział/ła w jakim stopniu jesteś przygotowany/na do zapowiedzianego sprawdzianu.

10. Jakie treści/umiejętności po zajęciach powinni nabyć uczniowie (NaCoBezu)

NaCoBezu

Po skończonej lekcji będziesz potrafił/ potrafiła:

- umieścić na taśmie chronologicznej najważniejsze daty z dziejów i przypisać tym datom wydarzenia historyczne,

- obliczyć upływ czasu miedzy wydarzeniami,

- wyjaśnić przyczyny ataku Rzymu na inne państwa i plemiona,

- zaznaczyć na mapie podboje Rzymian,

- wymienić wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku imperium rzymskiego,

- opowiedzieć o dokonaniach starożytnych Rzymian w różnych dziedzinach życia (w tym te, z których korzystamy współcześnie),

-wyjaśnić pojęcia: termy, gladiator, niewolnik, koloseum, forum romanum, akwedukty,

- opowiedzieć skąd w Rzymie brali się niewolnicy i jak byli traktowani przez swych właścicieli,

- przedstawić przemiany ustrojowe w Rzymie,

- wymienić urzędników rzymskich i podać ich funkcje.

11. Podanie fragmentu podstawy programowej jaka jest realizowana na lekcji.

Podstawa programowa z historii

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

5. Cywilizacja rzymska.

Uczeń:

1) umiejscawia w czasie i charakteryzuje system sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Rzymie republikańskim i cesarstwie;

2) wyjaśnia przyczyny i wskazuje skutki ekspansji Rzymu, opisując postawy Rzymian wobec niewolników i ludów podbitych;

3) podaje przykłady wpływu kultury greckiej na kulturę rzymską;

4) rozróżnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku starożytnego państwa rzymskiego.

6. Dziedzictwo antyku.

Uczeń:

1) charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej antycznego świata w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze;

2) podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które mają wpływ na cywilizację współczesną.

12. Stosowane metody nauczania.

burza mózgów, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z tekstem przewodnim, praca z mapą i ilustracją.

13. Krótki opis planowanych zajęć z uwzględnieniem formy zajęć i stosowanych pomocy dydaktycznych.

1. Czynności organizacyjno- porządkowe ...