Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI HISTORII W KLASIE II GIMNAZJUM
Lekcja nr
Klasa II A
Data
Temat: Odkrycia geograficzne XV i XVI wieku
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:
Jakie były poglądy i wyobrażenia ludzi epoki średniowiecza dotyczące wielkości i kształtu Ziemi?Jakie kontynenty były znane Europejczykom?
Cele lekcji:
- zapoznanie z przyczynami odkryć geograficznych, wybitnymi podróżnikami i ich osiągnięciami
- doskonalenie umiejętności pracy z mapą.
Cele sformułowane w języku ucznia: będziecie potrafili opowiedzieć o odkryciach geograficznych dokonanych w XV i XVI wieku i pokazac je na mapie.
Na Co Bezu
Po skończonej lekcji będziesz potrafił/ potrafiła:
- wymienić przyczyny gospodarcze, polityczne, osobiste i religijne odkryć geograficznych,
- podać najważniejszych odkrywców ( K. Kolumba, Fr. Magellana, Vasco da Gamy, B. Diaza, A.Vespucciego) i przedstawić ich dokonania,
- zaznaczyć na mapie trasy sławnych podróżników i nowoodkryte ziemie,
- podać daty odkrycia Ameryki (1492), drogi morskiej do Indii ( 1498) oraz pierwszej podróży dookoła świata (1519-1522) i zaznaczyć je na osi czasu,
- rozpoznać na ilustracji wynalazki, które umożliwiły odbywanie dalekich podróży morskich
(karawelę, astrolabium i kompas)
Pytanie kluczowe dla uczniów:
Na jakie niebezpieczeństwa i trudności byli narażeni podróżnicy wyruszający w dalekie podróże morskie ok 500 lat temu?
Metody: rybi szkielet, burza mózgów, praca z tekstem przewodnim, praca z mapką konturową, praca pod kierunkiem nauczyciela
Formy pracy: indywidualna, praca w grupach
Materiały i pomoce dydaktyczne: podręcznik, mapka konturowa, karta pracy przygotowane przez nauczyciela, globus
Realizacja podstawy programowej z historii
HISTORIA
III etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Chronologia historyczna.
Uczeń sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie oraz porządkuje je i ustala
związki poprzedzania, równoczesności i następstwa; dostrzega zmiany w życiu społecznym
oraz ciągłość w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym.
II. Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski;
dostrzega w narracji historycznej warstwę informacyjną, wyjaśniającą i oceniającą; wyjaśnia
związki przyczynowo- skutkowe analizowanych wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych;
wyjaśnia znaczenie poznawania przeszłości dla rozumienia świata współczesnego.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeń tworzy narrację historyczną, integrując informacje pozyskane z różnych źródeł; tworzy
krótkie wypowiedzi: plan, notatkę, rozprawkę, prezentację; przedstawia argumenty uzasadniające
własne stanowisko.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
16. Wielkie odkrycia geograficzne. Uczeń:
1) sytuuje w czasie i przestrzeni wyprawy Krzysztofa Kolumba, Vasco da Gamy,
Ferdynanda Magellana oraz sytuuje w przestrzeni posiadłości kolonialne
Portugalii i Hiszpanii;
2) ocenia wpływ odkryć geograficznych na życie społeczno-gospodarcze i kulturowe
Europy oraz dla Nowego Świata.
TOK LEKCJI:I. Czynności organizacyjno- porządkowe:przywitanie uczniówsprawdzenie listy obecnościpodanie tematu i celu lekcji
II. Rekapitulacja wtórna ...