Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji
1.Imię i nazwisko nauczyciela
mgr Katarzyna Derbot- Gadzik
2. Przedmiot
historia i społeczeństwo
3. Data
28.01.2015 r.
4. Klasa
V a
5. Temat lekcji
Temat: Co już wiemy o starożytnych Grekach?
6. Cel główny.
Cele główne lekcji:
- powtórzenie i utrwalenie wiadomości o starożytnej Grecji,
- doskonalenie umiejętności pracy uczniów w grupie i twórczego rozwiązywania problemów,
- rozwijanie kreatywności.
7. Cele lekcji podane w języku ucznia.
Cele sformułowane w języku ucznia:
na dzisiejszej lekcji dowiecie się jaka jest wasza wiedza na temat starożytnych
Greków i w jakim stopniu potraficie współpracować w grupie dzieląc się różnymi
zadaniami.
8. Jakie treści/umiejętności po zajęciach powinni nabyć uczniowie (NaCoBezu)
Na Co Bezu
Po skończonej lekcji będziesz potrafił/ potrafiła:
- wyjaśnić pojęcia: polis, Hellada, Hellenowie, kolonie, demokracja, agora, Akropol, hoplici, filozofia, mit, mitologia, heros, spartańskie wychowanie, syzyfowa praca, olimpiada;
- opisać ustrój Aten peryklejskich;
- wyjaśnij, dlaczego starożytni Grecy zakładali kolonie;
- zaznaczyć na osi czasu daty bitew z Persami, obliczyć upływ czasu między wydarzeniami;
- wymienić najważniejszych bogów greckich, filozofów greckich, czynniki jednoczące Greków;
- odczytaj z mapy informacje lub zaznacz je na mapie;
- odpowiedzieć na pytania: Kim był Perykles i z czego zasłynął ?, Kim był Leonidas i z czego zasłynął ?, Kim był Fidiasz i z czego zasłynął?;
- opowiedzieć o przebiegu igrzysk starożytnych i greckim teatrze;
- ocenić dorobek kulturalny starożytnych Greków;
- wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania różnorodnych zadań;
- wykazać wyobraźnię historyczną w rozwiązywaniu zadań problemowych;
- współpracować w grupie (w tym zajmować określone role i wykonywać przypisane zadania)
9. Podanie fragmentu podstawy programowej jaka jest realizowana na lekcji.
Realizacja podstawy programowej z przedmiotu historia i społeczeństwo
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
II etap edukacyjny- klasy IV-VI
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I.Chronologia historyczna. Uczeń posługuje się podstawowymi określeniami czasu historycznego: okres p.n.e., n.e., tysiąclecie, wiek, rok; przyporządkowuje fakty historyczne datom; oblicza upływ czasu między wydarzeniami historycznymi i umieszcza je na linii chronologicznej; dostrzega związki teraźniejszości z przeszłością.
II.Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń odpowiada na proste pytania postawione do tekstu źródłowego, planu, mapy, ilustracji; pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje; stawia pytania dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych i współczesnych.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe:
9. Fundamenty Europy.
Uczeń:
2) opisuje życie w Atenach peryklejskich, używając pojęć: teatr, filozofia, bogowie olimpijscy (Zeus, Atena, Apollo), mity (Herakles, Odyseusz), olimpiada;
10. Stosowane metody nauczania.
Metody: burza mózgów, praca z tekstem podręcznika, praca z ilustracją, praca z mapą, drama.
11. Krótki opis planowanych zajęć z uwzględnieniem ...