Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Derbot
Data publikacji
2015-08-20
Średnia ocena
5,00
Pobrań
106

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Co już wiemy o starożytnych Grekach - podsumowanie wiadomości.
 Pobierz (docx, 17,2 KB)

Podgląd treści

Scenariusz lekcji

1.Imię i nazwisko nauczyciela

mgr Katarzyna Derbot- Gadzik

2. Przedmiot

historia i społeczeństwo

3. Data

28.01.2015 r.

4. Klasa

V a

5. Temat lekcji

Temat: Co już wiemy o starożytnych Grekach?

6. Cel główny.

Cele główne lekcji:

- powtórzenie i utrwalenie wiadomości o starożytnej Grecji,

- doskonalenie umiejętności pracy uczniów w grupie i twórczego rozwiązywania problemów,

- rozwijanie kreatywności.

7. Cele lekcji podane w języku ucznia.

Cele sformułowane w języku ucznia:

na dzisiejszej lekcji dowiecie się jaka jest wasza wiedza na temat starożytnych

Greków i w jakim stopniu potraficie współpracować w grupie dzieląc się różnymi

zadaniami.

8. Jakie treści/umiejętności po zajęciach powinni nabyć uczniowie (NaCoBezu)

Na Co Bezu

Po skończonej lekcji będziesz potrafił/ potrafiła:

- wyjaśnić pojęcia: polis, Hellada, Hellenowie, kolonie, demokracja, agora, Akropol, hoplici, filozofia, mit, mitologia, heros, spartańskie wychowanie, syzyfowa praca, olimpiada;

- opisać ustrój Aten peryklejskich;

- wyjaśnij, dlaczego starożytni Grecy zakładali kolonie;

- zaznaczyć na osi czasu daty bitew z Persami, obliczyć upływ czasu między wydarzeniami;

- wymienić najważniejszych bogów greckich, filozofów greckich, czynniki jednoczące Greków;

- odczytaj z mapy informacje lub zaznacz je na mapie;

- odpowiedzieć na pytania: Kim był Perykles i z czego zasłynął ?, Kim był Leonidas i z czego zasłynął ?, Kim był Fidiasz i z czego zasłynął?;

- opowiedzieć o przebiegu igrzysk starożytnych i greckim teatrze;

- ocenić dorobek kulturalny starożytnych Greków;

- wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania różnorodnych zadań;

- wykazać wyobraźnię historyczną w rozwiązywaniu zadań problemowych;

- współpracować w grupie (w tym zajmować określone role i wykonywać przypisane zadania)

9. Podanie fragmentu podstawy programowej jaka jest realizowana na lekcji.

Realizacja podstawy programowej z przedmiotu historia i społeczeństwo

HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO

II etap edukacyjny- klasy IV-VI

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I.Chronologia historyczna. Uczeń posługuje się podstawowymi określeniami czasu historycznego: okres p.n.e., n.e., tysiąclecie, wiek, rok; przyporządkowuje fakty historyczne datom; oblicza upływ czasu między wydarzeniami historycznymi i umieszcza je na linii chronologicznej; dostrzega związki teraźniejszości z przeszłością.

II.Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń odpowiada na proste pytania postawione do tekstu źródłowego, planu, mapy, ilustracji; pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje; stawia pytania dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych i współczesnych.

Treści nauczania - wymagania szczegółowe:

9. Fundamenty Europy.

Uczeń:

2) opisuje życie w Atenach peryklejskich, używając pojęć: teatr, filozofia, bogowie olimpijscy (Zeus, Atena, Apollo), mity (Herakles, Odyseusz), olimpiada;

10. Stosowane metody nauczania.

Metody: burza mózgów, praca z tekstem podręcznika, praca z ilustracją, praca z mapą, drama.

11. Krótki opis planowanych zajęć z uwzględnieniem ...