Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W PRACOWNI KOMPUTEROWEJ
W KLASIE II GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CYGANACH
Temat: Ile rozwiązań może mieć układ równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi?
Termin: 11.01.2013 r.
Czas pracy: 45 minut
Główne zagadnienia:
związek liczby rozwiązań układu równań z wzajemnym położeniem wykresów równań,
wprowadzenie pojęć układ równań zależnych, niezależnych, sprzecznych,
budowanie układów równań spełniających określone warunki
Cele operacyjne:
Uczeń:
wnioskuje o liczbie rozwiązań układu na podstawie położenia prostych w układzie współrzędnych,
dobiera do danego równania drugie tak, aby powstał układ o określonej własności,
buduje układ równań spełniających podane warunki
Przebieg lekcji:
Czynności organizacyjne i sprawdzenie zadania domowego.
Powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji:
Sposoby rozwiązywania układu równań.
Na czym polega rozwiązanie graficzne układu równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą?
Jakie może być położenie dwóch prostych na płaszczyźnie?
Uczniowie formułują wniosek: układ równań może mieć jedno rozwiązanie, nieskończenie wiele rozwiązań, nie mieć rozwiązania.
Podanie nowych wiadomości:
nauczyciel podaje nazwy układów w zależności od ilości rozwiązań,
uczniowie zapisują w zeszycie podane wiadomości uzupełniając tabelkę:
Nazwa układu równań
Ilość rozwiązań układu
Ilustracja graficzna układu
Uczniowie rozwiązują zadnia posługując się przygotowanymi wcześniej, na lekcjach informatyki wykresami.
Zadanie 1.
Posługując się arkuszem kalkulacyjnym odpowiedz, ile rozwiązań mają następujące układy równań:
x – 2y = 1 i 2x – 2y = 2
2x – 4y = 8 i 4x – 8y = 16
x + 2y = 2 i 3x + 10y = 5
Zadanie 2.
Korzystając z arkusza do równania 3x + 2y = 5 dopisz drugie tak, aby obydwa stanowiły układ:
oznaczony
nieoznaczony
sprzeczny
Zadanie 3.
Dobierz współczynniki a i b w równaniach: x + ay = 10 i bx + y = 5 tak, aby otrzymać układ równań:
sprzeczny
nieoznaczony.
Prezentacja rozwiązań na tablicy przez wybranych uczniów. Dyskusja o liczbie rozwiązań w przypadku zadania 2 i 3.
Podsumowanie lekcji:
powtórzenie nazw układów w zależności od ilości rozwiązań,
sformułowanie wniosków o współczynnikach równań tworzących układ sprzeczny, oznaczony i nieoznaczony.
Zadanie pracy domowej:
Z podanych równań: x – 3y = 2, y = 3x + 1, 6y – 2x + 4 = 0, wybierz i utwórz:
układ równań sprzeczny,
układ równań nieoznaczony.