Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W PRACOWNI KOMPUTEROWEJ
W KLASIE III GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CYGANACH
Temat: Funkcja w układzie współrzędnych.
Termin: 25.11.2013 r.
Czas pracy: 45 minut
Cele ogólne
I poznawcze:
zapoznanie z pojęciem wykresu funkcji zapoznanie ze sposobem tworzenia wykresu w arkuszu kalkulacyjnym
II wychowawcze:
umiejętność współpracy z kolegą,
umiejętność utrzymania ładu i porządku na stanowisku pracy
III praktyczne:
umiejętność sporządzania wykresu punktowego w arkuszu kalkulacyjnym,
umiejętność rozpoznawania wykresu funkcji,
umiejętność opisywania wykresu funkcji wzorem.
Metoda: problemowa połączona z pokazem, ćwiczeniowa
Środki dydaktyczne: zestawy komputerowe, prezentacja, instrukcja dla uczniów, pliki ćwiczeniowe
Formy pracy: praca indywidualna, grupowa, dyskusja podczas rozwiązywania problemów, stosowanie instrukcji.
Opis przebiegu zajęć:
Część lekcji - ogniwa
Czynności uczniów
Czynności nauczyciela
Środki dydaktyczne
docelowe
zadania
Wstępna
dobranie się parami do jednego stanowiska
dyskusja z nauczycielem
podanie tematu i celów lekcji
przypomnienie pojęcia funkcji
omówienie pojęcia wykresu funkcji
pokazanie prezentacji z funkcją zadaną tabelką i wykresem
pracownia komputerowa
rzutnik
prezentacja z tabelką i wykresem funkcji w układzie współrzędnych
prezentacja z danymi i wykresem funkcji w arkuszu kalkulacyjnym
instrukcje dla uczniów
zeszyt do matematyki
Główna
Wykonywanie parami podanych ćwiczeń:
uruchomienie arkusza kalkulacyjnego Excel
wpisywanie danych do komórek
sporządzanie wykresu punktowego
omówienie otrzymanego wykresu
zmienianie zawartości komórek tak, aby otrzymywać wykresy funkcji
opisywanie funkcji wzorem
odczytywanie dziedziny i zbioru wartości
zapisanie arkusza do postaci pliku
wydrukowanie
Instrukcja 1Instrukcja 2
Instrukcja 3
prezentuje wykres funkcji w arkuszu kalkulacyjnym
daje uczniom instrukcję 1
czuwa nad poprawnym wykonaniem pracy
daje uczniom instrukcję 2
nadzoruje pracę
w razie potrzeby omawia niejasności
Końcowa
Zaprezentowanie swojej pracy
omówienie problemów z instrukcji 2
Podsumowanie:
omówienie zasad tworzenia wykresu przy pomocy Kreatora
omówienie pojęcia wykresu funkcji
ocena pracy uczniów
Praca domowa
Podstawowa
wklej do zeszytu otrzymany wydruk wykresu funkcji
Ponadpodstawowa
przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excel utwórz wykres funkcji odkreślonej wzorem y = x-1 dla argumentów różniących się o 0,5
Instrukcje dla ucznia
Instrukcja 1
Uruchom arkusz kalkulacyjny Excel
Umieść w odpowiednich komórkach liczby tworzące następujące pary liczbowe: (-2,5; -4), (-2; -3), (-1,5; -2), (-0,5; 0), (0; 1), (1; -1), (1; 3), (1,5; 4), (3; 7) wpisując pierwszą z liczb w kolumnę A, a drugą liczbę w kolumnę B
Zrób wykres punktowy (XY) tych par według poniższych wskazówek:
wskaż jedną z komórek jako bieżącą,
wybierz polecenie Wstaw, Wykres (lub odpowiednią ikonę na pasku narzędzi)
na ekranie pojawi się okno Kreatora wykresów, który będzie Ci podpowiadał kolejne kroki:
w pierwszym oknie wybierz rodzaj wykresu ...