Dodaj publikację
Autor
Iwona Rymaniak
Data publikacji
2015-10-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
161

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt do lekcji matematyki dla klasy IV z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
 Pobierz (docx, 52,3 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE IV B

ZESPÓŁ PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W NOWEJ DĘBIE

Temat: Jak dodać ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach?

Termin: 24.04.2015 r.

Czas pracy: 45 minut

Wymagane umiejętności:

rozumienie pojęcia ułamka,

rachunek pamięciowy (sprawne dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb naturalnych),

skracanie i rozszerzanie ułamków zwykłych,

wyłączanie całości z ułamków niewłaściwych.

Rozwijane umiejętności:

rozumienie pojęcia ułamka,

skracanie ułamków zwykłych,

przedstawianie ułamka niewłaściwego w postaci liczby mieszanej,

dodawanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.

Występujące pojęcia:

ułamek zwykły,

licznik i mianownik ułamka zwykłego,

ułamek właściwy i niewłaściwy,

liczba mieszana,

suma ułamków,

oś liczbowa.

Metoda: problemowa połączona z obserwacją, pokazem, ćwiczeniowa

Środki dydaktyczne: pliki graficzne ilustrujące ułamki np. , tablica interaktywna, prezentacja, plansze przedstawiające dodawanie liczb mieszanych, karty pracy dla uczniów.

Formy pracy: praca indywidualna, dyskusja podczas rozwiązywania problemów, stosowanie kart pracy.

Opis przebiegu zajęć:

Czynności organizacyjne:

powitanie,

sprawdzenie obecności,

sprawdzenie zadania domowego (ilościowe).

Przypomnienie wiadomości kluczowych:

Czym jest i z jakich elementów składa się ułamek zwykły?

Co to jest liczba mieszana?

Jaki ułamek nazywamy niewłaściwym?

Jak skracamy, a jak rozszerzamy ułamki zwykłe?

Przedstawienie celu lekcji i zapisanie tematu zajęć

Celem pierwszej lekcji poświęconej dodawaniu ułamków jest nabycie przez uczniów umiejętności dodawania ułamków o jednakowych mianownikach.

Część właściwa:

Odczytywanie z plików graficznych na tablicy interaktywnej jaka część figury została zamalowana oraz zamalowywanie wskazanych ułamków,

dodawanie graficznie ułamków zwykłych bez przekroczenia jedności – zamalowywanie dwoma kolorami wskazanych części figur

Uczniowie obserwują na ekranie ilustracje graficzne sum różnych ułamków. Samodzielnie odkrywają, jak dodaje się ułamki o jednakowych mianownikach, sposób postępowania podają w formie wniosku i zapisują w zeszytach.

Tego typu ćwiczenie pozwala na czynnościowe podejście do tematu. Specjalnie dobrane ułamki stwarzają okazję do przedstawiania sum w różnych postaciach (dyskusja w oparciu o ćwiczenia na tablicy interaktywnej – potrzeba skracania, wyłączania całości).

dodawanie ułamków zwykłych, których suma jest większa od jedności – uczniowie odkrywają metodę postępowania (zapisują działania w zeszytach)

+ =

+ =

dodawanie liczby mieszanej i ułamka zwykłego – uczniowie dochodzą do odpowiednich wniosków i zapisują działania

+ =

dodawanie liczb mieszanych – uczniowie określają sposób i zapisują działanie

+ =

Utrwalenie poznanych umiejętności

Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania z karty pracy:

Zadanie 1 – wymagające odczytania z rysunków przedstawionych ułamków i ich sum,

Zadanie 2 – ilustrujące dodawanie ułamków na osi liczbowej,

Zadanie 3 – wymagające odczytywania i dodawania liczb mieszanych.

Zapisz ułamki zilustrowane rysunkami, a następnie wykonaj ich dodawanie:

+ = …………………………………………………

+ = ……………………………………………………..

+ = …………………………………………………

+ = ……………………………………………

Odczytaj ułamki z osi liczbowej i wykonaj ich dodawanie:

1

0 1

0 1

Odczytaj składniki i sumę ułamków na podstawie rysunków:

a) b)

c)

Rekapitulacja lekcji ...