Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE IV B
ZESPÓŁ PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W NOWEJ DĘBIE
Temat: Jak dodać ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach?
Termin: 24.04.2015 r.
Czas pracy: 45 minut
Wymagane umiejętności:
rozumienie pojęcia ułamka,
rachunek pamięciowy (sprawne dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb naturalnych),
skracanie i rozszerzanie ułamków zwykłych,
wyłączanie całości z ułamków niewłaściwych.
Rozwijane umiejętności:
rozumienie pojęcia ułamka,
skracanie ułamków zwykłych,
przedstawianie ułamka niewłaściwego w postaci liczby mieszanej,
dodawanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.
Występujące pojęcia:
ułamek zwykły,
licznik i mianownik ułamka zwykłego,
ułamek właściwy i niewłaściwy,
liczba mieszana,
suma ułamków,
oś liczbowa.
Metoda: problemowa połączona z obserwacją, pokazem, ćwiczeniowa
Środki dydaktyczne: pliki graficzne ilustrujące ułamki np. , tablica interaktywna, prezentacja, plansze przedstawiające dodawanie liczb mieszanych, karty pracy dla uczniów.
Formy pracy: praca indywidualna, dyskusja podczas rozwiązywania problemów, stosowanie kart pracy.
Opis przebiegu zajęć:
Czynności organizacyjne:
powitanie,
sprawdzenie obecności,
sprawdzenie zadania domowego (ilościowe).
Przypomnienie wiadomości kluczowych:
Czym jest i z jakich elementów składa się ułamek zwykły?
Co to jest liczba mieszana?
Jaki ułamek nazywamy niewłaściwym?
Jak skracamy, a jak rozszerzamy ułamki zwykłe?
Przedstawienie celu lekcji i zapisanie tematu zajęć
Celem pierwszej lekcji poświęconej dodawaniu ułamków jest nabycie przez uczniów umiejętności dodawania ułamków o jednakowych mianownikach.
Część właściwa:
Odczytywanie z plików graficznych na tablicy interaktywnej jaka część figury została zamalowana oraz zamalowywanie wskazanych ułamków,
dodawanie graficznie ułamków zwykłych bez przekroczenia jedności – zamalowywanie dwoma kolorami wskazanych części figur
Uczniowie obserwują na ekranie ilustracje graficzne sum różnych ułamków. Samodzielnie odkrywają, jak dodaje się ułamki o jednakowych mianownikach, sposób postępowania podają w formie wniosku i zapisują w zeszytach.
Tego typu ćwiczenie pozwala na czynnościowe podejście do tematu. Specjalnie dobrane ułamki stwarzają okazję do przedstawiania sum w różnych postaciach (dyskusja w oparciu o ćwiczenia na tablicy interaktywnej – potrzeba skracania, wyłączania całości).
dodawanie ułamków zwykłych, których suma jest większa od jedności – uczniowie odkrywają metodę postępowania (zapisują działania w zeszytach)
+ =
+ =
dodawanie liczby mieszanej i ułamka zwykłego – uczniowie dochodzą do odpowiednich wniosków i zapisują działania
+ =
dodawanie liczb mieszanych – uczniowie określają sposób i zapisują działanie
+ =
Utrwalenie poznanych umiejętności
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania z karty pracy:
Zadanie 1 – wymagające odczytania z rysunków przedstawionych ułamków i ich sum,
Zadanie 2 – ilustrujące dodawanie ułamków na osi liczbowej,
Zadanie 3 – wymagające odczytywania i dodawania liczb mieszanych.
Zapisz ułamki zilustrowane rysunkami, a następnie wykonaj ich dodawanie:
+ = …………………………………………………
+ = ……………………………………………………..
+ = …………………………………………………
+ = ……………………………………………
Odczytaj ułamki z osi liczbowej i wykonaj ich dodawanie:
1
0 1
0 1
Odczytaj składniki i sumę ułamków na podstawie rysunków:
a) b)
c)
Rekapitulacja lekcji ...