Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE IVa
Prowadzący: Anna Kozłowska
Data: 04.11.2015 rok
Czas: 45 min.
Temat: Ile to będzie…- jednostki długości w zadaniach.
Lekcja ćwiczeniowa.
Podstawa programowa: (PP pkt 12 ust 6)
12 Obliczenia praktyczne
Uczeń:
6) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: metr, centymetr, decymetr, milimetr, kilometr
Cel ogólny:
- utrwalanie i doskonalenie umiejętności związanych z jednostkami długości; wyrabianie sprawności pamięciowej.
Cele lekcji:
Uczeń
zna jednostki długości
zna zależności między jednostkami długości
umie wykonywać działania pamięciowe na liczbach naturalnych
potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań
umie współpracować w grupie
doskonali umiejętność samooceny
Wprowadzanie elementów oceniania kształtującego:
Cele sformułowane w języku ucznia:
powtórzymy i utrwalimy zależności miedzy jednostkami długości
pokażemy, że znajomość jednostek jest potrzebna w życiu codziennym
utrwalimy działania pamięciowe na liczbach naturalnych
NaCoBeZu (kryteria sukcesu)
znasz jednostki długości
zamieniasz jednostki długości większe na mniejsze i odwrotnie
rozwiązujesz zadania tekstowe związane z jednostkami długości
Metody: dyskusja, ćwiczenia praktyczne, gra dydaktyczna – domino.
Formy pracy: praca w grupach, praca indywidualna
Pomoce: karty pracy, klocki domina przygotowane przez nauczyciela, plansze z zależnościami pomiędzy jednostkami długości, podręcznik, zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń.
Przebieg lekcji:
Część organizacyjno-porządkowa
Powitanie uczniów, sprawdzenie obecności.
Kontrola pracy domowej.
Część wprowadzająca do tematu lekcji.
Określenie celów sformułowanych w języku ucznia.
Zapisanie tematu zajęć.
Powiązanie z wcześniejsza wiedzą - przypomnienie zależności między jednostkami pomiaru. Krótka dyskusja. Następnie uczniowie pracują samodzielnie, po rozwiązaniu wymieniają się kartami i wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność rozwiązań. Po sprawdzeniu uczniowie wystawiają ocenę koleżeńską [informacja zwrotna w postaci hasła: Brawo, Super, Doskonale, Świetnie (gdy wszystko jest dobrze); Poćwicz troszkę, Następnym razem będzie lepiej, Następnym razem się uda (gdy są błędy)].
Zapisz za pomocą innych jednostek
6 m = cm
45 cm = mm
8 km = m
50 dm = cm
1700 mm = cm
300 cm = m
Część właściwa lekcji.
Praca w grupach. Uczniowie zostają podzieleni na grupy metodą losowania kolorowych cukierków. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela kartę pracy. Wklejają ją do zeszytów i rozwiązują zadania. Rozwiązania zadań są reprezentowane przez przedstawicieli grup – zespół „krytycznych przyjaciół”.
Zadanie 1
Ania chce kupić okładkę na podręcznik do matematyki. W sklepie musi podać wysokość podręcznika w milimetrach. Jakie wymiary powinna podać? Zmierz wysokość własnej książki do matematyki.
Odp. Wysokość książki wynosi…………… mm.
Zadanie 2
Małgosia, by dojść do szkoły musi przejść drogą polną 2 km 300 m, a potem 800 m szosą. Jaką długość ma trasa przemierzana przez Małgosię do szkoły?
Rozw.
Odp. Trasa przemierzana przez Małgosię ma……….km…….m.
Zadanie 3
Wczoraj ...