Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Anna Marta Orzoł
nauczyciel matematyki
w Szkole Podstawowej Nr 3
im. Marii Skłodowskiej-Curie
w Szczytnie
„DOBRA MOTYWACJA
DROGĄ DO SUKCESU”
Program wspierający proces motywacji
uczniów do nauki matematyki
„Kto chce innych zapalać musi sam płonąć”
L. Hirschfeld
Szczytno, 2014r
1
WSTĘP
Matematyka, choć określana jest, jako „ królowa nauk” przez wielu uczniów i dorosłych postrzegana jest, jako
przedmiot trudny i nudny. Większość uczniów szybko zniechęca się do niej, uważając, że nie są w stanie zrozumieć
matematyki, ani się jej nauczyć. Trudno jest nauczać matematyki przy takim podejściu, dlatego tak ważne jest, aby
przełamywać u uczniów niechęć do tego przedmiotu i zmienić ich sposób postrzegania.
Uważam, że dzięki wiedzy i umiejętnościom, jakie posiadamy, możemy znacznie stymulować uczniów do nauki,
aby odnosili więcej sukcesów w szkole, w życiu codziennym, a w przyszłości także w pracy.
Odpowiedni poziom motywacji do nauki nie tylko znacznie poprawia wyniki uczniów, ale również zwiększa ich
szanse na podjęcie takiej ścieżki kariery zawodowej, która wymaga wysokiego poziomu wiedzy matematycznej.
Dlatego skupiłam się nad tym zagadnieniem i przeanalizowałam, jakie czynniki mają na nią wpływ.
Opisane w programie działania są w większości realizowane przez nauczycieli, na co dzień, ale często brak
kompleksowego podejścia do tego zagadnienia. Postanowiłam, więc uporządkować posiadaną wiedzę i zdobyć nową,
aby udoskonalić proces motywacji wśród swoich uczniów oraz zbadać, które z podjętych działań są najbardziej
skuteczne.
TROCHĘ TEORII
Motywacja - pochodzi od łacińskiego słowa movere - poruszać się. Oznacza to, że motywacja to coś, co
wywołuje działanie; powoduje podjęcie decyzji, co do określonego działania, podtrzymanie działania aż po
spodziewany jego efekt, cel.
Rodzaje motywacji
Wyróżniamy dwa rodzaje motywacji:
- motywację wewnętrzną
- motywację zewnętrzną.
Motywacja wewnętrzna pobudza do działania, które ma wartości samo w sobie. Jej przykładem jest zainteresowanie
lub zamiłowanie do czegoś.
Motywacja zewnętrzna stwarza zachętę do działania, które jest w jakiś sposób nagradzane lub pozwala uniknąć kary.
Uczeń zmotywowany do nauki jest:
- pewny siebie
- aktywny
- zainteresowany
- opanowany
- wytrwały w dążeniu do celu
- pogodny
Uczeń, któremu brakuje motywacji do nauki jest:
- apatyczny
- obojętny
- znudzony,
- mało aktywny
- nadpobudliwy
- niechętny do działania
- podejmuje nowe wyzwania
- dociekliwy
- nie zraża się niepowodzeniami
- chętny do działania
- uśmiechnięty
- ma poczucie własnej wartości
- wagaruje
- niepewny siebie
- ma niskie poczucie własnej wartości
- brak skupienia uwagi
- nieprzygotowany do lekcji
Działania, które powodują utratę motywacji u ucznia:
- niesprawiedliwa ocena,
- wygórowane wymagania,
- osobista niechęć do ucznia,
- lekceważenie potrzeb ucznia,
- krytyka osoby a nie jego działań,
- nauczyciel przyjmuje rolę eksperta,
- porównuje z innymi,
- nudna lekcja,
- nieatrakcyjne metody nauczania
2
Motywy skłaniające do ...