Dodaj publikację
Autor
Agata Kościuczyk
Data publikacji
2016-04-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
88

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program autorski przeznaczony jest do realizacji w klasach VI szkoły podstawowej w ramach lekcji historia i społeczeństwo.
 Pobierz (docx, 23,3 KB)

Podgląd treści

Autorski program z zakresu

edukacji patriotyczno – regionalnej dla uczniów klas VI

„MAŁY PATRIOTA”

Białystok, wrzesień 2015

I. WSTĘP

Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do Ojczyzny, obyczajów, kultury narodowej i szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Jest wartością uniwersalną, którą buduje się stopniowo. Wychowanie patriotów jest procesem długotrwałym i zaczyna się od najmłodszych lat. Od tego jaki obraz Ojczyzny ukształtuje się w sercu i umyśle dziecka zależeć będzie, czy wejdzie ono w dorosłe życie świadome swojej tożsamości tego, że jest Polakiem.

Kształtowanie patriotyzmu jest ważnym zadaniem nauczyciela, który powinien rozbudzać w uczniach świadomość przynależności do narodu, rozwijać pozytywne zachowania społeczne i cechy charakteru dobrego Polaka – patrioty. Wykorzystując dziecięcą ciekawość oraz stałą gotowość do poznawania i przeżywania możemy formować wrażliwą naturę dziecka tak, by w przyszłości słowa „Polak”, „Ojczyzna” wypowiadało z największą dumą.

Nie można budować patriotyzmu bez fundamentalnej wiedzy o historii regionu i miejsca, z którego się pochodzi. Świadomość pochodzenia, pamięć o przeszłości i własnych korzeniach może właściwie kształtować postawy patriotyczne i przywiązanie do Ojczyzny. Prawidłowo ukształtowany Polak – patriota będzie świadomy swojej tożsamości regionalnej i przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnej miejscowości.

Opracowany przeze mnie program „Mały patriota” skierowany jest do uczniów klas szóstych, którzy z końcem roku szkolnego opuszczą mury szkoły podstawowej. Pragnę, aby działania edukacyjne były ukierunkowane na kształtowanie prawidłowych postaw i zachowań uczniów, a wzorce w nich zaszczepione towarzyszyły im w kolejnych etapach nauki i dorosłym życiu.

Program został skonstruowany zgodnie z rozporządzeniem MEN, w oparciu o podstawę programową kształcenia i wychowania oraz rozporządzenia dotyczące kształcenia i wychowania na II etapie kształcenia.

II. CELE EDUKACYJNE

Cel główny programu:

- wyposażenie uczniów w zasób wiedzy o własnej miejscowości i regionie

- rozbudzanie wśród uczniów świadomości bycia Polakiem, poczucia dumy z własnego państwa i regionu

Cele szczegółowe programu:

- kształtowanie postawy patriotycznej

- kształtowanie postawy szacunku wobec symboli i tradycji narodowych

- kształtowanie szacunku i poczucia dumy wobec dorobku minionych pokoleń

- kształtowanie więzi z krajem ojczystym

- wzmacnianie więzi historycznych, kulturowych i narodowych

- rozbudzanie potrzeby rozumienia zjawisk dziejowych

- rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz szacunku do własnego państwa i miasta

- rozbudzanie zainteresowań historią i kulturą Białegostoku oraz regionu

- wykształcenie potrzeby rozwijania i pogłębiania wiedzy o dziejach regionu i miasta

- budowanie więzi z historią i kulturą małej ojczyzny

- wykształcenie odpowiedzialności za dobra historyczne i kulturowe w regionie oraz ich przekazywanie następnym pokoleniom

- przygotowanie do aktywnego udziału w życiu społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej

- wzbudzanie przywiązania lokalnego oraz poczucia wspólnoty narodowej

- rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością regionalną

- kształtowanie ...