Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Autorski program z zakresu
edukacji patriotyczno – regionalnej dla uczniów klas VI
„MAŁY PATRIOTA”
Białystok, wrzesień 2015
I. WSTĘP
Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do Ojczyzny, obyczajów, kultury narodowej i szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Jest wartością uniwersalną, którą buduje się stopniowo. Wychowanie patriotów jest procesem długotrwałym i zaczyna się od najmłodszych lat. Od tego jaki obraz Ojczyzny ukształtuje się w sercu i umyśle dziecka zależeć będzie, czy wejdzie ono w dorosłe życie świadome swojej tożsamości tego, że jest Polakiem.
Kształtowanie patriotyzmu jest ważnym zadaniem nauczyciela, który powinien rozbudzać w uczniach świadomość przynależności do narodu, rozwijać pozytywne zachowania społeczne i cechy charakteru dobrego Polaka – patrioty. Wykorzystując dziecięcą ciekawość oraz stałą gotowość do poznawania i przeżywania możemy formować wrażliwą naturę dziecka tak, by w przyszłości słowa „Polak”, „Ojczyzna” wypowiadało z największą dumą.
Nie można budować patriotyzmu bez fundamentalnej wiedzy o historii regionu i miejsca, z którego się pochodzi. Świadomość pochodzenia, pamięć o przeszłości i własnych korzeniach może właściwie kształtować postawy patriotyczne i przywiązanie do Ojczyzny. Prawidłowo ukształtowany Polak – patriota będzie świadomy swojej tożsamości regionalnej i przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnej miejscowości.
Opracowany przeze mnie program „Mały patriota” skierowany jest do uczniów klas szóstych, którzy z końcem roku szkolnego opuszczą mury szkoły podstawowej. Pragnę, aby działania edukacyjne były ukierunkowane na kształtowanie prawidłowych postaw i zachowań uczniów, a wzorce w nich zaszczepione towarzyszyły im w kolejnych etapach nauki i dorosłym życiu.
Program został skonstruowany zgodnie z rozporządzeniem MEN, w oparciu o podstawę programową kształcenia i wychowania oraz rozporządzenia dotyczące kształcenia i wychowania na II etapie kształcenia.
II. CELE EDUKACYJNE
Cel główny programu:
- wyposażenie uczniów w zasób wiedzy o własnej miejscowości i regionie
- rozbudzanie wśród uczniów świadomości bycia Polakiem, poczucia dumy z własnego państwa i regionu
Cele szczegółowe programu:
- kształtowanie postawy patriotycznej
- kształtowanie postawy szacunku wobec symboli i tradycji narodowych
- kształtowanie szacunku i poczucia dumy wobec dorobku minionych pokoleń
- kształtowanie więzi z krajem ojczystym
- wzmacnianie więzi historycznych, kulturowych i narodowych
- rozbudzanie potrzeby rozumienia zjawisk dziejowych
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz szacunku do własnego państwa i miasta
- rozbudzanie zainteresowań historią i kulturą Białegostoku oraz regionu
- wykształcenie potrzeby rozwijania i pogłębiania wiedzy o dziejach regionu i miasta
- budowanie więzi z historią i kulturą małej ojczyzny
- wykształcenie odpowiedzialności za dobra historyczne i kulturowe w regionie oraz ich przekazywanie następnym pokoleniom
- przygotowanie do aktywnego udziału w życiu społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej
- wzbudzanie przywiązania lokalnego oraz poczucia wspólnoty narodowej
- rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością regionalną
- kształtowanie ...