Dodaj publikację
Autor
Ewa Dziewiątkowska
Data publikacji
2016-04-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
104

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program na 39 godzin zajęć matematycznych dla uczniów gimnazjum. Realizowałam go w ramach projektu unijnego dla uczniów z klas pierwszych, słabszych, z problemami natury wychowawczej, dzieci pochodzące z rodzin trudnych wychowawczo, część dzieci nieśmiałych i wycofanych, inne niezdyscyplinowane, dyslektycy, uczniowie drugoroczni, część dzieci bez motywacji do nauki. Zajęcia nie są nastawione na typową matematykę, ale na tematy pozwalające odkryć ten przedmiot z innej strony, zachęcić do niego. Chciałam wzbudzić odrobinę sympatii dla matematyki od strony uczniów i wydaje mi się że cel osiągnęłam.
 Pobierz (docx, 20,8 KB)

Podgląd treści

Program zajęć dodatkowych dla gimnazjum z matematyki realizowany w ramach projektu unijnego. Program przewidziany na 39 godzin lekcyjnych.

Cele ogólne:

Utrwalenie wiadomości i przyswojenie nowych elementów wiedzy z zakresu matematyki na poziomie szkoły gimnazjalnej

Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas rozwiązywania problemów oraz współdziałania w grupie

Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie

Identyfikowanie i niwelowanie nieakceptowanych zachowań uczniów poprzez pokazywanie i ćwiczenie postaw pożądanych

Cele szczegółowe:

Kształcenie umiejętności logicznego myślenia

Rozwijanie umiejętności myślenia strategicznego, przewidywania konsekwencji czynów

Zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad i reguł obowiązujących w kontaktach interpersonalnych- kształtowanie postawy zachowującej zasady fair-play

Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych odmiennych opinii

Pokazanie uczniom, że dostrzeżenie własnych niedoskonałości to pierwszy krok do zwalczenia ich, pokonania własnych słabości

Kształcenie umiejętności grzecznego zachowania i właściwych postaw w relacji pomiędzy nauczycielem a uczniem oraz pomiędzy uczniami

Kształtowanie postawy życzliwości wobec drugiego ucznia, niesienia innym pomocy mimo niskiej samooceny, ukazanie możliwości bycia docenionym

Kształcenie nawyku używania zwrotów grzecznościowych – podziękowań, przeprosin, wyrażania prośby, udzielania porad podczas pracy w grupie

Podnoszenie poczucia wartości uczniów przez tworzenie sytuacji zadaniowych umożliwiających wykazanie się w ćwiczeniach manualnych, sprawnościowych, ćwiczeniach logicznego myślenia, kojarzenia faktów, zapamiętywania, poprawnego zachowania w sytuacjach społecznych

Pokazaniem uczniom wspólnych płaszczyzn różnych dziedzin nauki

Pokazywanie podczas ćwiczeń w grupach negatywnych stron postaw niewłaściwych, m. in. użycia wulgaryzmów, niegrzecznego zachowania, braku szacunku dla zdania innych ludzi, konsekwencji tych zachowań i pokazywanie postaw/ zachowań alternatywnych, społecznie akceptowanych

Wdrażanie do samooceny i wzajemnej oceny rówieśników z pokazaniem mocnych i słabych stron pracy i postaw uczniów oraz sposobów lepszego radzenia sobie z problemami

Kształtowanie postaw i wartości w czasie ćwiczeń w grupach, z naciskiem na kształcenie umiejętności samodzielności, otwartości na drugiego człowieka, uczciwości, wytrwałości i kreatywności

Tabelaryczne ujęcie programu:

Tematyka zajęć

Liczba godzin

Wymagania szczegółowe – treści nauczania

Uczeń:

Sposoby osiągania celów wychowania

i kształcenia (metody

i formy pracy)

Opis założonych osiągnięć uczniów

(umiejętności,

postawy, wiedza)

Uczeń potrafi:

Kształtowane kompetencje kluczowe

„Głowołamacze”

2x2

Analizuje dane zadanie logiczne

Stara się zastosować algorytm danego rodzaju zadań

Mierzy się z odmiennym od dotychczas poznanego sposobu myślenia

współpracuje zarówno w grupie, jak i samodzielnie

praca w grupie

burza mózgów

konstruktywnie rozwiązywać problemy

współpracować w grupie

kształtowanie myślenia matematycznego

Składanie brył bez użycia kleju

2X2

współpracuje w grupie

planuje swoją pracę

ćwiczy umiejętności manualne

ćwiczy cierpliwość

praca w grupie

podawcza

wykonać samodzielnie papierową bryłę

nazwać podstawowe bryły

nazwać elementy brył

rozplanować swoją pracę czasowo

współpracować w grupie

kształtowanie myślenia matematycznego

Pierwiastki

2 ...