Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć dodatkowych dla gimnazjum z matematyki realizowany w ramach projektu unijnego. Program przewidziany na 39 godzin lekcyjnych.
Cele ogólne:
Utrwalenie wiadomości i przyswojenie nowych elementów wiedzy z zakresu matematyki na poziomie szkoły gimnazjalnej
Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas rozwiązywania problemów oraz współdziałania w grupie
Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie
Identyfikowanie i niwelowanie nieakceptowanych zachowań uczniów poprzez pokazywanie i ćwiczenie postaw pożądanych
Cele szczegółowe:
Kształcenie umiejętności logicznego myślenia
Rozwijanie umiejętności myślenia strategicznego, przewidywania konsekwencji czynów
Zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad i reguł obowiązujących w kontaktach interpersonalnych- kształtowanie postawy zachowującej zasady fair-play
Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych odmiennych opinii
Pokazanie uczniom, że dostrzeżenie własnych niedoskonałości to pierwszy krok do zwalczenia ich, pokonania własnych słabości
Kształcenie umiejętności grzecznego zachowania i właściwych postaw w relacji pomiędzy nauczycielem a uczniem oraz pomiędzy uczniami
Kształtowanie postawy życzliwości wobec drugiego ucznia, niesienia innym pomocy mimo niskiej samooceny, ukazanie możliwości bycia docenionym
Kształcenie nawyku używania zwrotów grzecznościowych – podziękowań, przeprosin, wyrażania prośby, udzielania porad podczas pracy w grupie
Podnoszenie poczucia wartości uczniów przez tworzenie sytuacji zadaniowych umożliwiających wykazanie się w ćwiczeniach manualnych, sprawnościowych, ćwiczeniach logicznego myślenia, kojarzenia faktów, zapamiętywania, poprawnego zachowania w sytuacjach społecznych
Pokazaniem uczniom wspólnych płaszczyzn różnych dziedzin nauki
Pokazywanie podczas ćwiczeń w grupach negatywnych stron postaw niewłaściwych, m. in. użycia wulgaryzmów, niegrzecznego zachowania, braku szacunku dla zdania innych ludzi, konsekwencji tych zachowań i pokazywanie postaw/ zachowań alternatywnych, społecznie akceptowanych
Wdrażanie do samooceny i wzajemnej oceny rówieśników z pokazaniem mocnych i słabych stron pracy i postaw uczniów oraz sposobów lepszego radzenia sobie z problemami
Kształtowanie postaw i wartości w czasie ćwiczeń w grupach, z naciskiem na kształcenie umiejętności samodzielności, otwartości na drugiego człowieka, uczciwości, wytrwałości i kreatywności
Tabelaryczne ujęcie programu:
Tematyka zajęć
Liczba godzin
Wymagania szczegółowe – treści nauczania
Uczeń:
Sposoby osiągania celów wychowania
i kształcenia (metody
i formy pracy)
Opis założonych osiągnięć uczniów
(umiejętności,
postawy, wiedza)
Uczeń potrafi:
Kształtowane kompetencje kluczowe
„Głowołamacze”
2x2
Analizuje dane zadanie logiczne
Stara się zastosować algorytm danego rodzaju zadań
Mierzy się z odmiennym od dotychczas poznanego sposobu myślenia
współpracuje zarówno w grupie, jak i samodzielnie
praca w grupie
burza mózgów
konstruktywnie rozwiązywać problemy
współpracować w grupie
kształtowanie myślenia matematycznego
Składanie brył bez użycia kleju
2X2
współpracuje w grupie
planuje swoją pracę
ćwiczy umiejętności manualne
ćwiczy cierpliwość
praca w grupie
podawcza
wykonać samodzielnie papierową bryłę
nazwać podstawowe bryły
nazwać elementy brył
rozplanować swoją pracę czasowo
współpracować w grupie
kształtowanie myślenia matematycznego
Pierwiastki
2 ...