Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Koła i okręgi – powtórzenie wiadomości
Cele:
▪ porządkowanie wiadomości i umiejętności dotyczących wielokątów, kół i okręgów,
▪ rozwiązywanie zadań dotyczących wielokątów, kół i okręgów.
Metody pracy:
▪ mapa mentalna;
▪ aktywizująca - konkurs.
Formy pracy:
▪ praca w grupach
Środki dydaktyczne:
▪ karty do losowania zagadnienia,
▪ regulamin konkursu,
▪ arkusze papieru do wykonania mapy mentalnej,
▪ kartki z zadaniami, pisaki.
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne:
- podział klasy na grupy 5- osobowe;
- sprawdzenie obecności;
- sprawdzenie pracy domowej - uczniowie odczytują kolejno wyniki swoich obliczeń z zadania domowego.
2. Faza wprowadzająca:
- omówienie tematu i celów lekcji;
- przypomnienie zagadnień, które obejmuje lekcja (uczniowie mieli za zadanie
w domu przypomnieć wiadomości z działu „Wielokąty, koła i okręgi”).
3. Faza realizacji:
1. Nauczyciel omawia zasady pracy na lekcji, która będzie prowadzona w formie konkursu. Wykonując kolejno polecenia można zdobywać punkty. Grupa, która uzyska najwięcej punktów otrzymuje oceny bardzo dobre, grupa, która zajmie drugą lokatę otrzymuje „+”. Na gazetce wywieszony zostaje Regulamin konkursu.( ZAŁĄCZNIK 1)
2. Przedstawiciele grup otrzymują instrukcję i losują kartkę z tematem, którego będzie dotyczyła mapa mentalna.( ZAŁĄCZNIK 2). Nauczyciel daje wskazówki dotyczące zawartości tematycznej. Zadaniem grupy jest wypisanie jak najwięcej wiadomości
na dany temat - wzory, twierdzenia, własności itp.
Po zakończeniu pracy następuje prezentacja –nauczyciel przydziela punkty za wykonaną pracę.
3. Rozwiązywanie zadań.
Grupy otrzymują zestawy zadań o różnym stopniu trudności. Uczniowie wybierają zadanie i rozwiązują je na kartce. Na rozwiązanie każdego zadania mają 4 min.
Jest 5 zestawów zadań. ( ZAŁĄCZNIK 3). Po każdej rundzie nauczyciel punktuje rozwiązane zadania.
4. Faza końcowa
- podsumowanie punktacji i ocena pracy grup.
- zadanie i omówienie pracy domowej – zadania na kartkach (ZAŁĄCZNIK 4)
/Jeśli zostanie czas wolny uczniowie uzupełniają kartę UŚMIECHY/- (ZAŁĄCZNIK 5).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK 1
REGULAMIN KONKURSU:
1. W GRUPIE WSZYSCY WSPÓLNIE OPRACOWUJĄ ZADANIA.
2. KAŻDE ZADANIE JEST PUNKTOWANE ODDZIELNIE.
3. PRZY OCENIE „MAPY” PUNKTOWANY JEST KAŻDY POPRAWNY ZAPIS (WZÓR, TWIERDZENIE, WŁASNOŚĆ).
4. JEST PIĘĆ ZADAŃ DO ROZWIĄZANIA.
5. GRUPY WYBIERAJĄ ZADANIE, KTÓRE ROZWIĄZUJĄ- ZA 1 punkt ,
2 punkty lub 3 punkty.(NA ROZWIĄZANIE ZADANIA GRUPA MA
4 MINUTY- JEŻELI NIE ZDĄŻY ROZWIĄZAĆ DANEGO ZADANIA –OTRZYMUJE 0 punktów).
6. PO KAŻDEJ RUNDZIE GRUPY PREZENTUJĄ OTRZYMANE ROZWIĄZANIA NA KARTKACH.
7. NA ZAKOŃCZENIE PUNKTY ZA WSZYSTKIE ZADANIA SUMUJEMY.
8. GRUPA,KTÓRA UZYSKAŁA NAJWIĘCEJ PUNKTÓW UZYSKUJE OCENY BARDZO DOBRE.
9. GRUPA, KTÓRA ZAJĘŁA DRUGIE MIEJSCE OTRZYMUJE „+”.
ZAŁĄCZNIK 2
|TRÓJKĄTY |CZWOROKĄTY |
|KOŁA I OKRĘGI |WIELOKĄTY |
| |I OKRĘGI |
ZAŁĄCZNIK 3
|ZADANIE 1 |
|1 PUNKT |2 PUNKTY |3 PUNKTY |
|Jakie pole ma trójkąt równoboczny o obwodzie |Oblicz obwód trójkąta |Wysokość trójkąta równobocznego jest krótsza ...