Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji matematyki w kl. IVb
Temat: Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych w zadaniach tekstowych.
Czas zajęć: 1 jednostka lekcyjna (45 minut).
Cele ogólne:
• współdziałanie w grupie,
• kształtowanie umiejętności myślenia i formułowania wypowiedzi, wniosków,
• umiejętność prezentowania wyników swojej pracy i zespołu,
• pobudzanie aktywności poprzez zadania,
• kształtowanie języka matematycznego,
• uczenie organizowania pracy oraz odpowiedzialności za wykonywaną pracę.
Cele operacyjne:
Poziom I – wiadomości.
Kategoria A: Uczeń zna:
• nazwy działań,
• kolejność wykonywania działań, gdy nie występują nawiasy,
• kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy,
Kategoria B: Uczeń rozumie:
• potrzebę stosowania kolejności wykonywania działań,
• znaczenie nawiasu w zapisie wyrażenia arytmetycznego
Poziom II – umiejętności.
Kategoria C: Uczeń potrafi:
• wykonywać działania, gdy nie występują nawiasy,
• wykonywać działania, gdy występują nawiasy,
• zapisywać rozwiązanie zadania za pomocą wyrażenia arytmetycznego,
• wykonać obliczenie wartości wyrażenia stosując działania pomocnicze.
Metody pracy:
• podająca – wyjaśnienie, pogadanka,
• praktyczna – ćwiczenia w samodzielnym tworzeniu wyrażeń arytmetycznych do zadań, obliczanie wartości wyrażeń.
Formy pracy:
• praca zbiorowa z całą klasą,
• praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
• prezentacja „Kopalnia soli w Kłodawie” kartki z zadaniami, wyrażeniami arytmetycznymi, kartki z działaniami do podziału na grupy, balony
z zadaniami, tabela do ewaluacji, papier, mazaki, magnesy.
ELEMENTY OK:
• Cele lekcji sformułowane w języku ucznia:
1. Będziesz potrafił opisywać treść zadania używając jednego wyrażenia arytmetycznego.
2. Będziesz obliczać wartość wyrażenia.
3. Będziesz potrafił wykorzystać poznane działania pisemne
do rozwiązywania zadań tekstowych.
• NaCoBezu:
1. Umiejętność czytania treści zadania ze zrozumieniem.
2. Ułożenie prawidłowego wyrażenia arytmetycznego do zadania.
3. Poprawne obliczenie wartości wyrażenia z wykorzystaniem poznanych działań i reguł kolejności wykonywania działań.
4. Zapisanie pisemnej odpowiedzi do zadania.
• Informacja zwrotna:
udzielana na bieżąco w formie ustnej, w trakcie wykonywania zadań indywidualnie i na tablicy, do konkretnego ucznia.
• Pytanie kluczowe:
Jak ułożyć wyrażenie arytmetyczne do zadania, aby dobrze je rozwiązać?
Przebieg lekcji
❖ Powitanie i sprawdzenie listy obecności.
❖ Kontrola pracy domowej.
❖ Określenie celu lekcji (Wywieszenie i odczytanie celów lekcji przez nauczyciela)
Cele lekcji sformułowane w języku ucznia:
1. Będziesz potrafił opisywać treść zadania używając jednego wyrażenia arytmetycznego.
2. Będziesz obliczać wartość wyrażenia.
3. Będziesz potrafił wykorzystać poznane działania pisemne
do rozwiązywania zadań tekstowych.
❖ Sformułowanie i zapisanie tematu lekcji.
❖ Wspólna analiza i rozwiązanie zadania (Załącznik nr 1) (pokaz zdjęć kopalni soli w Kłodawie – krótka prezentacja)
Poniżej przedstawiono fragment cennika dla zwiedzających kopalnię soli w Kłodawie.
[pic] [pic]
Oblicz koszt zwiedzania kopalni w lipcu z przewodnikiem przez grupę 9 dzieci
oraz 13 dorosłych, w tym 4 emerytów. Rozwiązanie zadania zapisz za pomocą jednego wyrażenia.
- Odczytanie tekstu zadania przez wybranego ucznia
- Ciche odczytanie ...