Dodaj publikację
Autor
Dorota Majka
Data publikacji
2016-05-22
Średnia ocena
5,00
Pobrań
138

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji matematyki nt. tabel i diagramów. Może być wykorzystany w klasie piątej lub szóstej.
 Pobierz (doc, 42,5 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI
W KLASIE VI

TEMAT: Tabele i diagramy

Cele lekcji:
- utrwalenie i rozszerzenie wiadomości o diagramach
- rozwijanie umiejętności odczytywania informacji przedstawionej na diagramie słupkowym lub w tabeli oraz rysowania diagramów
- uczniowie potrafią przeprowadzać ankietę, sortować dane i umieszczać je w tabeli.
- uczniowie potrafią formułować pytania do danych z tabel i diagramów.
- uczniowie potrafią sporządzać diagramy.

Metody:
- pogadanka,
- prezentacja,
- ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:
- praca zbiorowa,
- praca w parach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:
- podręcznik, ćwiczenia, zeszyt,
- informacje z podręcznika do przyrody i przedstawiające diagramy,
- kartki kratkowanego papieru, pisaki dla grup

Przebieg lekcji:

I. Czynności organizacyjne
- Sprawdzenie obecności.
- Sprawdzenie zadania domowego.

II. Faza wprowadzająca.
- Omówienie celów lekcji
- Zapisanie tematu lekcji
- Podanie sposobów przedstawiania danych /tabele, diagramy/ w formie pogadanki
- Uczniowie podają zastosowania tabel i diagramów, z którymi już się zetknęli / plany lekcji, wykazy, cenniki, wyniki głosowania, itp./

III. Faza realizacji

Podział klasy na grupy. Każda grupa opracowuje pytanie, które zada pozostałej części klasy i przeprowadza wywiad w klasie. Następnie uzyskane informacje przedstawia w tabeli, na podstawie której opracowuje diagram słupkowy.
Następuje prezentacja efektów pracy poszczególnych grup.
W dalszej części lekcji, uczniowie pracując w parach, opracowują pytania i odpowiedzi do wybranych diagramów i tabel z przyrody, na podstawie wiedzy, która już posiadają. Jest to dobra okazania do powtórzenia niektórych wiadomości przed zbliżającym się próbnym sprawdzianem szóstoklasisty.

Przykłady pytań zadawanych przez uczniów

| |
|Wywiad |
|1. Twój wzrost w centymetrach: .............................. |
|2. Jakie zwierzę masz w domu: ................................ |
|............................................................................|
|....... |
|3. Ulubiony przedmiot w szkole: ............................. |
|............................................................................|
|....... |
|4. Najczęściej oglądana stacja telewizyjna: ............. |
|............................................................................|
|....... |

Przykładowe tabele:

|Wzrost uczniów z klasy VI (w centymetrach) |
|1 |
|pies |kot |rybki |chomik |królik |
|9 |7 |5 |3 |1 |

|Ulubiony przedmiot w szkole |
|w - f |matematyka |plastyka |przyroda |historia |
|10 |3 |6 |1 |5 |
|Najczęściej oglądane stacje telewizyjne |
|TVN |POLSAT |DISNEY |JETIX |VIVA |DISCOVERY |TVP 1 |
|9 |7 |3 |3 |1 |1 |1 |

• Sporządzanie diagramów słupkowych z wykorzystaniem danych z ankiety

• Odczytywanie danych z diagramów słupkowych. Formułowanie pytań do wykresów.

IV. Podsumowanie.

Czego nauczyliśmy się na lekcji?

Zadanie domowe:

Wyszukać w czasopismach tabelę i jeden z diagramów. Wyciąć je, wkleić do zeszytu,
a następnie do każdego z nich ułożyć po dwa pytania / których odpowiedzi można odczytać
z tejże tabeli i tegoż diagramu / i odpowiedzieć na nie.