Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rozwiązywanie zadań za pomocą układów równań
Cele lekcji:
• prawidłowy wybór i opis niewiadomych w zadaniu,
• ułożenie układu równań zgodnie z warunkami zadania,
• sprawdzenie, czy rozwiązanie spełnia warunki zadania,
• wybór najkorzystniejszej metody rozwiązywania układu równań,
• zapisywania wyników (wraz z jednostką) i odpowiedzi.
Metody pracy:
• dyskusja
• ćwiczenia.
Formy pracy:
• grupowa,
• indywidualna.
Środki dydaktyczne:
• kartki z zadaniami
Literatura: Matematyka 2001 – podręcznik i zeszyt ćwiczeń
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Przedstawienie tematu lekcji i jej celu.
2. Rozdanie kartek z pytaniem kluczowym (załącznik 1). Każdy uczeń zaznacza własną odpowiedź.
Na końcu lekcji nauczyciel wraca do tego rozwiązania.
3. Rozdanie kartek z zadaniem 1 i 2. Wyjaśnienie, na czym będzie polegała praca. Zapisanie na tablicy niewiadomych do zadań 1 i 2.
Uczniowie indywidualnie, w swoich zeszytach, zapisują układy równań zgodnie
z warunkami zadania, rysują rysunki do zadania 2 i zaznaczają niewiadome na rysunku. Następnie nauczyciel zapisuje te układy równań i rysunki na tablicy.
4. Ocena koleżeńska w parach.
Uczniowie siedzący obok siebie w ławkach wymieniają się rozwiązaniami. Sprawdzają poprawny zapis układu równań zgodnie z warunkami zadania. Piszą informację zwrotną: co było dobrze wykonane, czy poprawnie użyto niewiadomych, czy dobrze zapisano zależności między niewiadomymi, gdzie były pomyłki...
5. Zadania dla par.
Każda z par uczniów siedzących razem ustala niewiadome oraz zapisuje układ równań
do zadania 3 i 4. Sąsiednie pary wymieniają się rozwiązaniami i powtarzają ocenę koleżeńską. W przypadku trudności lub wątpliwości informację zwrotną pisze nauczyciel.
6. Rozdanie kartek z treścią zadania 5 dla każdego ucznia.
Uczniowie samodzielnie opisują niewiadome, zapisują układ równań. Konsultują tę część zadania z kolegą z ławki. Następnie rozwiązują układ równań, sprawdzają warunki zadania
i piszą odpowiedź.
Na tablicy nauczyciel zapisuje przykładowe rozwiązanie ze sprawdzeniem i odpowiedzią.
Wymiana rozwiązań w parach i powtórzenie oceny koleżeńskiej. Zwrócenie uwagi na: prawidłowo rozwiązany układ równań, wybór najłatwiejszej metody, poprawne sprawdzenie
i zapisanie odpowiedzi.
7. Metoda świateł ulicznych - ocena umiejętności rozwiązywania zadań za pomocą układów równań.
Uczniowie otrzymują kartki koloru zielonego, żółtego i czerwonego. Wybierają kartki czerwone, jeśli nie rozumieją lekcji i nie umieją sami ułożyć układu równań. Z tymi uczniami pracuje nauczyciel. Uczniowie, którzy wybrali kartki żółte (mają wątpliwości, popełniali błędy) i kartki zielone (dobrze zrozumieli lekcję) - pracują razem.
8. Powrót do pytania kluczowego (pkt. 3). Rozwiązanie zadania, uzgodnienie odpowiedzi
w parach, przedstawienie przez jedną z par jakie są niewiadome, jaki układ równań opisuje to zadanie, jakie jest rozwiązanie i czy jest ono zgodne z warunkami zadania.
9. Zapisanie pracy domowej.
10. Podsumowanie lekcji:
Dzisiaj nauczyłem się ...