Dodaj publikację
Autor
Dorota Lewandowska
Data publikacji
2016-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
158

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program ten ma na celu poszerzenie oraz pogłębienie wiadomości i umiejętności matematycznych uczniów, kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie pomysłowości w myśleniu i działaniu. Zwraca on szczególną uwagę na wykorzystanie wiedzy i umiejętności z zakresu matematyki w życiu codziennym.
 Pobierz (docx, 25,8 KB)

Podgląd treści

Dorota Lewandowska

PROGRAM WŁASNY

KOŁA MATEMATYCZNEGO

„MATEMATYKA W ŻYCIU CODZIENNYM”

prowadzonego w klasie IV, V i VI

Okres realizacji

rok szkolny 2012/2013, 2013/2014 i 2014/2015

Pozytywna opinia Rady Pedagogicznej

z dnia: 29 sierpnia 2012r.

SPIS TREŚCI

Wstęp ………………………………………………………………3

Główny cel programu ……………………………………………...4

Cele szczegółowe ………………………………………………….4

Osiągnięcia uczniów ………………………………………………4

Metody pracy ……………………………………………………...5

Formy pracy ……………………………………………………….5

Środki dydaktyczne ……………………………………………….6

Treści ……………………………………………………………...6

Ewaluacja …………………………………………………………7

WSTĘP

Podczas prowadzenia lekcji matematyki często słyszymy z ust uczniów pytanie „Po co mi to?”. Traktują oni ten często nie lubiany przedmiot jak kulę u nogi i są przekonani, że do niczego nie jest on potrzebny. Tymczasem rozwój cywilizacji spowodował, że aby w miarę racjonalnie funkcjonować w aktualnej rzeczywistości, trzeba szybko i trafnie odczytywać i interpretować informacje, kalkulować i podejmować decyzje.

Program ten ma na celu poszerzenie oraz pogłębienie wiadomości i umiejętności matematycznych uczniów, kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie pomysłowości w myśleniu i działaniu. Zwraca on szczególną uwagę na wykorzystanie wiedzy i umiejętności z zakresu matematyki w życiu codziennym. Przyjęte w programie założenia, cele, treści kształcenia, metodyi formy ich realizacji sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi.

Ponadto program będzie częściowo funkcjonował w ramach Projektu Cyfrowa Szkoła.

Program obejmuje drugi szczebel nauki szkolnej – klasy IV – VI. Przewidziany jest do realizacji w ciągu trzech lat szkolnych (20012/2013, 2013/2014 i 2014/2015) w wymiarze 1 godziny tygodniowo realizowanejw ramach art. 42 Karty Nauczyciela.

GŁÓWNY CEL PROGRAMU:

Głównym celem programu jest doskonalenie umiejętności posługiwania się wiedzą matematyczną w sytuacjach z życia codziennego.

2. CELE SZCZEGÓŁOWE:

- popularyzowanie matematyki wśród uczniów,

- kształtowanie umiejętności pracy z tekstem matematycznym,

- wdrażanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych,

- kształtowanie umiejętności stosowania wiedzy z zakresu matematyki w różnych dziedzinach życia,

- rozwijanie umiejętności odczytywania i wykorzystywania informacji z tabeli, wykresu, planu i mapy,

- rozwijanie umiejętności dokonywania obliczeń pieniężnych i obliczeń procentowych,

- rozwijanie umiejętności posługiwania się miarami czasu, jednostkami prędkości,

- wykorzystanie skali w praktyce,

- wykorzystania wiedzy z zakresu geometrii w sytuacjach praktycznych,

- umiejętność prowadzenia dyskusji – obrona własnych argumentów, wyszukiwanie kontrargumentów, wspólne poszukiwanie rozwiązań problemów,

- przygotowanie uczniów do udziału w konkursach oraz do sprawdzianu szóstoklasisty.

3. OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:

Uczeń:

- samodzielnie rozwiązuje problemy matematyczne,

- wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacjach z życia codziennego,

- stosuje wiedzę i umiejętności matematyczne w różnych dziedzinach życia,

- sprawnie porozumiewa się w zespole,

- uważnie wysłuchuje poglądów innych,

- potrafi pracować z mapą i planem,

- odczytuje informacje z diagramu i wykresu,

- posiada umiejętność współdziałania w grupie i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi,

- bierze udział w konkursach matematycznych.

4. METODY PRACY:

METODY PODAJĄCE ...