Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MATEMATYCZNY TRENING PRZED MATURĄ
Program zajęć przygotowujących
do matury z matematyki
Mgr Renata Stefaniuk
Liceum Ogólnokształcące
im. gen. Wł. Sikorskiego w Międzyrzecu Podl.
I. Charakterystyka programu.
Program ten adresowany jest do uczniów klasy 2c i ma na celu skutecznie pomóc im przygotować się do egzaminu maturalnego z matematyki. Zajęcia przeznaczone są dla wszystkich chętnych uczniów, zarówno dla tych słabszych, którzy muszą uzupełnić braki edukacyjne, jak i dla tych, którzy chcą przypomnieć i utrwalić materiał już zrealizowany. Zajęcia będą realizowane w II semestrze 2014/2015 w klasie drugiej w wymiarze jednej godziny w tygodniu, a następnie w klasie trzeciej w wymiarze dwóch godzin tygodniowo.
II. Ogólne cele edukacyjne i wychowawcze zajęć.
Cele edukacyjne:
Przypomnienie i utrwalenie materiału realizowanego w klasach pierwszej, drugiej i trzeciej szkoły średniej.
Uświadomienie uczniom, jakie umiejętności i wiadomości powinni mieć opanowane przed przystąpieniem do matury.
Pomoc uczniom w usystematyzowaniu wiedzy i uzupełnieniu zaległości z lat wcześniejszych.
Kształtowanie i doskonalenie umiejętności doboru odpowiedniego algorytmu do podanego problemu w zadaniu.
Rozwijanie umiejętności sprawnego posługiwania się twierdzeniami, definicjami i wzorami.
Rozwijanie umiejętności szybkiego wyszukiwania i sprawnego posługiwania się tablicami matematycznymi oraz kalkulatorem prostym.
Doskonalenie i kształtowanie umiejętności przetwarzania danej informacji w celu rozwiązania sytuacji problemowej.
Kształtowanie umiejętności twórczego i logicznego myślenia.
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Doskonalenie umiejętności precyzyjnego wykonywania poleceń dotyczących danego zadania.
Rozwijanie i doskonalenie sprawnego posługiwania się schematami w typowych zadaniach.
Zachęcanie do wyszukiwania nietypowych rozwiązań danego problemu.
Cele wychowawcze zajęć:
Kształtowanie nawyku pracowitości, systematyczności i wytrwałości.
Motywowanie uczniów do samodzielnej pracy.
Wyrabianie umiejętności planowania nauki i jej odpowiedniej organizacji.
Wyrabianie umiejętności radzenia sobie z danym problemem oraz ze stresem.
Wzmacnianie wiary we własne możliwości.
Doskonalenie umiejętności pracy w grupie.
Rozwijanie umiejętności pomocy koleżeńskiej i uczenia się od siebie nawzajem.
Współpracowanie uczniów i ich integracja.
Tworzenie przyjemnej i koleżeńskiej atmosfery oraz pozytywnych relacji w zespole.
III. Treści nauczania zawarte w programie.
Liczby rzeczywiste:
przedstawianie liczb rzeczywistych w różnych postaciach (ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego, z użyciem symboli pierwiastków i potęg)
obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych (wymiernych)
posługiwanie się w obliczeniach pierwiastkami dowolnego stopnia i stosowanie praw działań na pierwiastkach
obliczanie potęg o wykładnikach wymiernych i stosowanie praw działań na potęgach o wykładnikach wymiernych
wykorzystywanie podstawowych własności potęg
obliczanie błędu bezwzględnego i błędu względnego przybliżenia
wykonywanie obliczeń procentowych, obliczanie podatków, zysku z lokat
posługiwanie się pojęciem przedziału liczbowego i zaznaczanie przedziałów na osi liczbowej
wykorzystywanie definicji logarytmu i stosowanie w obliczeniach wzorów na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu ...