Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Grabowska
Data publikacji
2016-06-18
Średnia ocena
5,00
Pobrań
342

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przykładowy, szczegółowy plan pracy świetlicy szkolnej. Opracowany zgodnie z kalendarzem na dany rok szkolny. Bardzo ułatwił pracę osobom prowadzącym zajęcia. Sprawdził się w praktyce.
 Pobierz (doc, 195,5 KB)

Podgląd treści


PROGRAM WYCHOWAWCZY
ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH PROWADZONYCH
W SZKOLE PODSTAWOWEJ im. Marii Konopnickiej W TERESINIE

I. Wstęp
„Wychowanie dziecka to nie miła zabawa,
a zadanie, w które trzeba włożyć wysiłek bezsennych nocy,
kapitał ciężkich przeżyć i wiele myśli…”

Janusz Korczak

Świetlica Szkolna działająca w Szkole Podstawowej w Teresinie jest przeznaczona dla dzieci z klas I – III rodziców pracujących i uczniów dojeżdżających autobusem szkolnym z Alojzowa, Poniatówki i Sarniaka. Planowa i zorganizowana opieka nad dziećmi w godzinach pozalekcyjnych jest ważnym ogniwem pracy szkoły. Świetlica w swojej działalności realizuje cele i zadania zawarte w Statucie Szkoły i Programie Wychowawczym Szkoły, Programie Profilaktyki oraz jest zgodny z wytycznymi MEN.

II. Zadania świetlicy szkolnej

Świetlica prowadzi działalność wychowawczą i opiekuńczą w dniach i godzinach zgodnych z potrzebami szkoły.
Zadaniem świetlicy jest:
a. Umożliwienie uczniom prawidłowego funkcjonowania w środowisku rówieśniczym.
b. Zapewnienie opieki i bezpieczeństwa po zajęciach lekcyjnych,
c. Tworzenie właściwych warunków do prawidłowego rozwoju dzieci,
d. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków.
e. Zapewnienie wychowankom pomocy w odrabianiu lekcji.
f. Zachęcenie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
Zajęcia świetlicowe odbywają się w pomieszczeniach szkolnych, na placu zabaw, na boisku szkolnym oraz na łonie natury w najbliższej okolicy.

III. Cele wychowania

Zasadniczym celem programu zajęć świetlicowych jest wszechstronny rozwój osobowości dziecka ze szczególnym uwzględnieniem dobra dziecka i jego bezpieczeństwa. Szczegółowo ujmując powyższy cel należy wychowywać tak, żeby dziecko:
• potrafiło znaleźć swoje miejsce w grupie,
• poznało normy dobrego zachowania i potrafiło według nich postępować,
• poznało swoje mocne i słabe strony,
• uczyło się samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych,
• uczyło się wrażliwości dla potrzeb innych,
• potrafiło się komunikować z rówieśnikami i dorosłymi,
• czuło się patriotą,
• umiało rozpoznać sytuacje zagrożenia życia i bezpieczeństwa i odpowiednio na nie zareagować,
• rozumiało konieczność dbania o środowisko przyrodnicze.

IV. Zadania nauczyciele wychowującego

Nauczyciele wychowawcy realizując zadania będą przestrzegać zasad wychowawczych ujętych w Programie Wychowawczym Szkoły: zasadą wielkoduszności, szacunku, życzliwości, zainteresowania sprawami dziecka, lojalności, poszanowania godności dziecka, szeroko pojętego dobra dziecka i równego traktowania.
Do zadań nauczyciela wychowującego należy:
• kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie będzie rozwijało swoją osobowość,
• kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie przez zabawę i wybór właściwych form spędzania czasu wolnego,
• dawanie dobrego przykładu przez przestrzeganie przyjętych norm,
• motywowanie do pokonywania trudności i zachęcanie do rozwijania mocnych stron,

• uczenie samodzielności i właściwego reagowania na sytuacje trudne,

• uczenie empatii,

• uczenie właściwego sposobu wyrażania ocen, sądów i potrzeb,

• uczenie i wychowanie w duchu patriotycznym,

• uwrażliwianie na zagrożenia współczesnego świata,

• kontakt ze środowiskiem naturalnym.

Wychowawcy ...