Dodaj publikację
Autor
Romana Broniewska
Data publikacji
2016-06-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
117

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć z elementami biblioterapii „Poprzez wartości do szczęścia” przeznaczony jest dla młodzieży gimnazjalnej w wieku 12-15 lat. Nie wykluczam jednak przeprowadzenia warsztatów biblio-terapeutycznych w klasach licealnych. Celem głównym warsztatów jest rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania wartości moralnych i umiejętności emocjonalnych oraz doskonalenie tych umiejętności i ich praktykowanie. Jest to tak samo ważne jak zdobywanie wiedzy i umiejętności z poszczególnych przedmiotów szkolnych. Celami szczegółowymi jest ukazanie właściwych zachowań, refleksja i korekta zmiany postaw wobec problemów życiowych, wobec siebie i innych.
 Pobierz (pdf, 134,5 KB)

Podgląd treści

Romana Broniewska

Program własny zajęć z elementami biblioterapii jako pomoc dydaktyczna w nauczaniu wartości
moralnych w gimnazjum.

Tytuł programu: „Poprzez wartości do szczęścia”

1. Wprowadzenie do programu

Żyjemy w czasach dynamicznych zmian globalnych, które mają wpływ na wszystkie sfery
naszego życia. Jesteśmy świadkami ciągłej transformacji społeczeństwa, a w szczególności
młodego pokolenia, które pozostaje najbardziej podatne na zmiany. Łatwo można też zauważyć
upadek wartości moralnych wśród młodych ludzi wchodzących w dorosłość, do czego przyczynia
się deficyt cech takich jak współczucie, współodczuwanie, czy gotowość do wzajemnej pomocy i
wsparcia. Jednak brak powyższych wartości moralnych wbrew pozorom nie jest skutkiem braku
poruszania ich tematu w rozmowach z młodzieżą, a brakiem ich zrozumienia ze strony młodych
ludzi. Co za tym idzie, w procesie kształtowania osobowości, dziecko powinno przede wszystkim
rozumieć znaczenie zasad moralnych i emocjonalnie je przeżywać, ponieważ jedynie w taki sposób
staną się one jego osobistą wartością.

Trudno jest wyobrazić sobie życie w społeczeństwie, które nie kieruje się żadnymi
wartościami moralnymi. To w końcu dzięki nim stajemy się odporni na wszechobecny kicz i śmieć
duchowy, które dzięki mass mediom rozpowszechniają się w niebezpiecznym dla nas tempie. Czy
w dzisiejszym świecie książki wciąż pozostają dla nas wyznacznikiem ideałów i wartości? Jaka jest
ich rola w wychowaniu i czy rzeczywiście są nam do tego potrzebne?
Arturo Pérez-Reverte, światowej sławy hiszpański dziennikarz i powieściopisarz powiedział, że
1„Książki są bramą, przez którą wychodzisz na ulicę(...). Dzięki nim uczysz się, mądrzejesz,
podróżujesz, marzysz, wyobrażasz sobie, przeżywasz losy innych, swoje życie mnożysz razy tysiąc.
Ciekawe, czy ktoś da ci więcej za tak niewiele (…). Książki sprawiają, że opisywane w nich
historie i wyrażone opinie stają się twoimi i po skończonej lekturze nie jesteś już tym samym
człowiekiem, jakim byłeś, kiedy je zaczynałeś (...). Nawet to, czego się nie rozumie utkwi ci w
jakimś zakamarku głowy i czeka, żeby kiedyś w przyszłości nabrać sensu i zmienić się w rzeczy
piękne i pożyteczne.”

Dobór odpowiednich tekstów literackich i ich właściwa prezentacja ma działanie
terapeutyczne; skłania nas do samodzielnego myślenia, do zmiany postaw, wskazuje na pewne
wzorce i jest wsparciem w trudnych sytuacjach życiowych. Sprawia, że nasze postrzeganie świata
stopniowo ulega zmianie, a my sami nabieramy większego dystansu do samych siebie.

* * *

Jako osoba, która już dłuższy czas pracuje z młodzieżą w wieku gimnazjalnym, obserwuję
wśród uczniów brak właściwych cech i wartości, które mogłyby im pomóc odnaleźć się w
dzisiejszym konsumpcyjnym świecie pogoni za pieniądzem. Przez pryzmat naturalnej w okresie
dojrzewania wrażliwości, młodzież widzi ...