Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opracowała: Edyta SzymańskaSzkoła Podstawowa Nr 4 w Warszawie
Scenariusz lekcji matematyki w klasie 6
Lekcja
Data
Temat
Klasyfikacja czworokątów
Cele lekcji
Uczeń:
potrafi nazwać dany czworokąt,
poznaje sposoby konstruowania różnych czworokątów z kartki papieru (elementy sztuki origami),
potrafi określić cechy, które wyróżniają go spośród innych czworokątów,
umie sklasyfikować figurę do odpowiedniej grupy czworokątów
Metody pracy
pogadanka z elementami dyskusji,
ćwiczenia praktyczne,
pokaz filmu instruktarzowego połączonego z konkretnym zadaniem do wykonania
Formy nauczania
praca równym frontem,
praca indywidualna,
praca w parach
Pomoce dydaktyczne
komputer z dostępem do Internetu,
tablica multimedialna,
multibook „Matematyka wokół nas, Klasa 6” (lub plansza zawierająca klasyfikację czworokątów),
karta pracy (dołączona do scenariusza),
kolorowe kartki formatu A5
filmy edukacyjne, jak zrobić czworokąt z kartki papieru:kwadrathttps://www.youtube.com/watch?v=wwqofiPZ7MArombhttps://www.youtube.com/watch?v=FRlWDfWIXAIrównoległobokhttps://www.youtube.com/watch?v=T22bVdYSeJ8trapez równoramiennyhttps://www.youtube.com/watch?v=U73fZ1OY-l8deltoidhttps://www.youtube.com/watch?v=9Y05qSbhMA8
R
Z
E
B
I
E
G
L
E
K
C
J
I
Czynności organizacyjne
Przywitanie.
Sprawdzenie listy obecności.
Sprawdzenie pracy domowej.
Formułowanie celów lekcji
Omówienie celów lekcji i metod pracy.
Napisanie tematu lekcji na tablicy.
Realizacja tematu
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie
jaką figurę nazywamy czworokątem,
jakie czworokąty już znają.
Uczniowie otrzymują kartę pracy i wykonują Polecenie 1: Połącz figury z ich nazwami.
Nauka składania czworokątów z kartki papieru i omawianie ich własności.Nauczyciel wprowadza uczniów do tej części lekcji, mówiąc kilka słów o orgiami lub zachęca uczniów, aby to oni podzielili się tym co wiedzą o orgiami. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki papieru formatu A5.
PROSTOKĄTKartka jest prostokątem. Uczniowie mają narysować przekątne w prostokącie.Praca w parach:Karta pracy zawiera tabelę z własnościami poszczególnych czworokątów, ale dane w tabeli są poprzestawiane. Zadaniem uczniów jest dopasowanie informacje do nazwy czworokąta.Jeden uczeń wymienia własności prostokąta (nie patrząc na kartę pracy) a drugi uczeń odnajduje w zamieszczonej na karcie tabeli rubrykę dotyczącą własności prostokąta i sprawdza, czy jego partner podał wszystkie informacje. Jeśli koledze się nie udało, to zadaje mu pytania pomocnicze. Po chwili nauczyciel sprawdza, czy wszyscy prawidłowo wykonali Polecenie 2:Połącz nazwę figury z jej własnościami.
KWADRATNa podstawie filmu instruktarzowego uczniowie konstruują kwadrat. Rysują przekątne.Praca w parach: Podobnie jak wcześniej, tylko uczniowie zamieniają się rolami.Nauczyciel sprawdza, czy wszyscy prawidłowo wykonali Polecenie 2. Odtwarza zakończenie filmu instruktarzowego, które zawiera informacje o własnościach figury.
ROBM (kroki jak w punkcie b)
RÓWNOLEGŁOBOK (kroki jak w punkcie b)
TRAPEZ RÓWNORAMIENNY (kroki jak ...