Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć czytelniczych w szkole podstawowej- klasa VI
opracowany przez Ewę Górczyńską
Zespół Szkół Specjalnych we Wrześni
Katalogi biblioteczne jako informatory o dokumentach w bibliotece. Katalog alfabetyczny
Cel główny:
- wykształcenie umiejętności korzystania z katalogów, zwłaszcza katalogu alfabetycznego, w trakcie poszukiwania książek;
- rozbudzenie potrzeby korzystania ze zbiorów bibliotecznych;
- wyrobienie przekonania o konieczności poszanowania książek.
Cele szczegółowe:
Uczeń po lekcji powinien:
wiedzieć:
- jakie dokumenty gromadzi się w bibliotece szkolnej;
- jaką rolę odgrywają katalogi w trakcie poszukiwania książki;
-jakie podstawowe rodzaje katalogów bibliotecznych prowadzi się w
bibliotekach szkolnych;
- czym różni się katalog alfabetyczny od rzeczowego;
- jakie książki zalicza się do literatury pięknej, a jakie do literatury popularnonaukowej.
umieć:
- odczytywać podstawowe informacje o książce na podstawie karty katalogowej;
- ustalić za pomocą katalogu alfabetycznego, czy książka danego autora znajduje się w bibliotece szkolnej;
rozumieć:
- znaczenie pojęć: katalog, dokument, literatura piękna, popularnonaukowa
Metody: pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Pomoce dydaktyczne: skrzynki z katalogiem alfabetycznym, skrzynki z katalogiem rzeczowym, plansza- dokumenty gromadzone w bibliotece szkolnej, plansze-schemat karty katalogowej, plansza-karta katalogowa z opisem książki, plansza- porównanie katalogów, plansze- podział piśmiennictwa,
karty z poleceniami dla uczniów, komputery z dostępem do Internetu.
Tok lekcji:
▪ Powitanie uczniów. Przedstawienie tematu oraz celu zajęć.
▪ Zapisanie w zeszytach tematu lekcji.
▪ Swobodna rozmowa na temat dokumentów gromadzonych w bibliotece.
Nauczyciel podaje definicję dokumentu: Dokument to utrwalony wyraz myśli ludzkiej, zarówno na papierze, jak i innych materiałach.
Uczniowie wymieniają te dokumenty: książki, czasopisma, płyty CD, dokumenty życia szkolnego.
Pokaz planszy” Dokumenty gromadzone w bibliotece szkolnej”.
▪ Zwrócenie uwagi uczniom, że ze względu na treść książek dzieli się je na literaturę piękną i popularnonaukową.
Literatura piękna to powieści, opowiadania, bajki, baśnie, poezja.
Literatura popularnonaukowa to książki, które w sposób przystępny przekazują treści z różnych dziedzin wiedzy np. historia, astronomia.
Pokaz planszy „ Literatura piękna i popularnonaukowa”
▪ Rozdanie kartek z tytułami książek. Zadaniem uczniów jest przykleić te kartki na planszy z szarego papieru, podzielonej na dwie części: literatura piękna i popularnonaukowa.
▪ Omówienie wykonania zadania.
▪ Krótka pogadanka na temat oznaczenia literatury pięknej i popularnonaukowej.
Pokaz planszy „ Podział literatury pięknej dla dzieci i młodzieży w bibliotece szkolnej”
▪ Uświadomienie uczniom, że najlepszym źródłem informacji jest katalog biblioteczny. Jest to:
spis książek znajdujących się w bibliotece, sporządzony w określonym porządku, ze wskazaniem miejsca na półce.
W katalogu każda książka opisana jest oddzielnie, na specjalnej, znormalizowanej karcie tzw. karcie katalogowej. Wszystkie karty ułożone są w pewnym porządku.
W katalogu alfabetycznym karty katalogowe ułożone są wg alfabetu, natomiast w katalogu rzeczowym podzielone są ...