Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE Va
Prowadzący: Anna Kozłowska
Data: 17.01.2017 rok
Czas: 45 min.
Temat: Co wiemy o prostokącie i kwadracie.
Lekcja wprowadzająca.
Podstawa programowa: (PP pkt 9 ust 4,5)
9 Wielokąty, koła i okręgi
Uczeń:
4) rozpoznaje i nazywa prostokąt, kwadrat
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta
Cel ogólny:
Przypomnienie własności kwadratów i prostokątów.
Cele lekcji:
Uczeń
zna pojęcia: prostokąt, kwadrat
odróżnia prostokąty i kwadraty spośród innych wielokątów
rysuje prostokąty i kwadraty o danych wymiarach
zna własności dotyczące boków, kątów i przekątnych prostokąta i kwadratu
potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań
umie współpracować w grupie
doskonali umiejętności manualne
Wprowadzanie elementów oceniania kształtującego:
Cel sformułowany w języku ucznia:
dowiemy się co to są prostokąty i kwadraty, przypomnimy sobie ich własności.
NaCoBeZu (kryteria sukcesu)
potrafię rozpoznać prostokąty i kwadraty
umiem narysować wyżej wymienione wielokąty
potrafię podać własności prostokąta i kwadratu
Wykorzystanie w trakcie lekcji tzw. „patyczków” lub „świateł”.
Metody: pogadanka, ćwiczenia praktyczne w formie zabawy
Formy pracy: praca z całą klasą, praca w grupach, praca indywidualna
Pomoce: karty pracy, rozsypanka z własnościami figur, modele figur geometrycznych przygotowane przez nauczyciela, podręcznik, zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń.
Przebieg lekcji:
Część organizacyjno-porządkowa
Powitanie uczniów, sprawdzenie obecności.
Kontrola pracy domowej.
Część wprowadzająca do tematu lekcji.
Określenie celów sformułowanych w języku ucznia.
Zapisanie tematu zajęć.
Zapisanie celów do zeszytów
Przedstawienie NaCoBeZu i zanotowanie kryteriów sukcesu do zeszytów.
Część właściwa lekcji
Ćwiczenie na rozpoznawanie prostokątów i kwadratów spośród innych figur. Nauczyciel rozkłada na stoliku wycięte modele różnych figur geometrycznych. Prosi uczniów, aby spośród rozsypanych figur znaleźli prostokąty i kwadraty. Jeśli uczeń wskaże prostokąt lub kwadrat, to jego figura zostaje odłożona na wskazany stół, jeśli nie – odkłada ją z powrotem. Zabawa trwa tak długo, aż wszystkie prostokąty i kwadraty zostaną położone na wskazany stół.
Prostokąty i kwadraty w naszym otoczeniu
Przymocowanie na tablicę tzw. „słoneczka” z hasłem „Prostokąty i kwadraty w naszym otoczeniu”(losowanie z tzw. „patyczków” uczniów, którzy mają udzielać odpowiedzi). Wylosowany uczeń podchodzi do tablicy i zapisuje swoje skojarzenie.
Przykładowe odpowiedzi:
KLOCEK ZESZYT GUMKA
DRZWI
PROSTOKĄTY I KWADRATY W NASZYM OTOCZENIUPROSTOKĄTY I KWADRATY W NASZYM OTOCZENIU
PROSTOKĄTY I KWADRATY W NASZYM OTOCZENIU
PROSTOKĄTY I KWADRATY W NASZYM OTOCZENIU
TABLICA
OKNA
LUSTRO
KOPERTA
KSIĄŻKA
KALKULATOR RAMKA
3. Wskazywanie głównych elementów figur oraz przypomnienie własności prostokąta i kwadratu.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy 5-osobowe (patyczki służą do podziału). Każda grupa dostaje kartę pracy (Załącznik nr 1) wraz z karteczkami mówiącymi o własnościach tych figur ...