Dodaj publikację
Autor
Anna Kozłowska
Data publikacji
2017-01-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
64

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Roczny projekt Szkolnych Kas Oszczędności. Projekt polega na przygotowaniu i przeprowadzeniu warsztatów ekonomicznych dla uczniów klas II – III i IV – VI , które w formie zabawy mają przekazać dzieciom m.in. podstawowe informacje na temat roli pieniądza, jego wartości, wiedzę na temat oszczędzania, inwestowania i funkcjonowania banków, a także ułatwić przyswojenie podstawowych pojęć ekonomicznych.
 Pobierz (docx, 34,4 KB)

Podgląd treści

SZKOŁA PODSTAWOWA W MODRZU

PROJEKT

EDUKACJI FINANSOWEJ

DLA NAJMŁODSZYCH

(wrzesień 2016 – czerwiec 2017)

„Z przewodnikiem Grosikiem przez świat oszczędzania”

Opracowanie: Anna Kozłowska

MODRZE 2016

WSTĘP

Od pięciu lat jesteśmy opiekunami Szkolnej Kasy Oszczędności działającej w naszej szkole. Na bazie dotychczasowych doświadczeń postanowiłyśmy opracować projekt edukacji finansowej, skierowanej do uczniów naszej szkoły, który będzie uzupełnieniem działalności SKO, a także kontynuacją projektów realizowanych w roku szkolnym 2014/2015 pt. „Pieniądze nie rosną na drzewach” oraz w roku szkolnym 2015/2016 pt. „Szkolne wędrówki od Grosika do Złotówki”.

Ważną rolę w codziennym życiu człowieka odgrywa umiejętność właściwego gospodarowania pieniędzmi. Powinniśmy się jej uczyć od najmłodszych lat. Taką możliwość daje Szkolna Kasa Oszczędności działająca w naszej szkole. Zaoszczędzone pieniądze dają uczniom dużą satysfakcję i motywują do dalszego pozyskiwania pieniędzy. Za uzbierane i wypracowane wspólnie pieniądze uczniowie mogą realizować swoje marzenia: wyjazdy na wycieczki, zielone szkoły, obozy, zakup sprzętu sportowego i inne cele.

Początek szkoły podstawowej to okres, w którym dzieci zaczynają otrzymywać od rodziców, dziadków i opiekunów pierwsze kieszonkowe. Te pierwsze doświadczenia w zakresie samodzielnego wyboru i podejmowania decyzji dotyczących wydawania pieniędzy wymagają przygotowania dziecka do racjonalnego i świadomego dysponowania posiadanymi środkami finansowymi. Jest to również ważny moment z punktu widzenia wychowawczego, ponieważ posiadanie pieniędzy (choćby w postaci kieszonkowego) i ich wydawanie powinno: budować zaufanie między dorosłym a dzieckiem, uczyć racjonalnego wydawania pieniędzy i odpowiedzialności oraz ponoszenia konsekwencji podejmowanych decyzji. Ważne jest, aby pomóc dzieciom w kształtowaniu nawyku oszczędzania, budzeniu poczucia wartości pracy, posługiwaniu się pieniądzem oraz przygotowaniu do dokonywania racjonalnych zakupów. Podstawowa wiedza o mechanizmach rynkowych i umiejętność podejmowania decyzji ekonomicznych jest niezbędna w dzisiejszych czasach. Edukacja ekonomiczna powinna zatem zaczynać się jak najwcześniej.

Młodszy wiek szkolny to okres, kiedy dziecko zaczyna sprawnie liczyć i rozwiązywać działania matematyczne. Jest to więc najlepszy moment na to, by zacząć wprowadzać go w zawiły świat finansów.

OPIS PROJEKTU

Tworząc projekt wyszłyśmy naprzeciw potrzebom ucznia, dbając o jego wszechstronny rozwój. Na współczesnej szkole spoczywa obowiązek podejmowania wciąż nowych przedsięwzięć, mogących sprostać aktualnym społecznym oczekiwaniom. Oferta ta jest uzupełnieniem programu edukacyjnego Szkolnych Kas Oszczędności, a także odpowiedzią na wymagania edukacyjne zawarte w aktualnej podstawie programowej kształcenia ogólnego. Projekt polega na przygotowaniu i przeprowadzeniu warsztatów ekonomicznych dla uczniów klas II – III i IV – VI , które w formie zabawy mają przekazać dzieciom m.in. podstawowe informacje na temat roli pieniądza, jego wartości, wiedzę na temat oszczędzania, inwestowania i funkcjonowania banków, a także ułatwić przyswojenie podstawowych pojęć ekonomicznych. Podczas zajęć uczniowie ...