Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Specjalny ośrodek szkolno - wychowawczy
nr 1 w Łodzi
Program zajęć dodatkowych
,,WIEM CO JEM ''
NA ROK 2016/2017
Dla młodzieży upośledzonej w stopniu lekkim, słabosłyszącej, i niesłyszącej
Opracowała:
mgr Joanna Prośniak
Wstęp
Program zajęć kulinarnych ,,wiem co jem'' adresowany jest dla młodzieży niesłyszącej oraz upośledzonej w stopniu lekkim z Ośrodka szkolno - wychowawczego
Koncepcja programu opiera się na cyklu zajęć, które mają na celu wzbudzenie właściwych nawyków żywieniowych oraz przekonanie o wartościach odżywczych spożywanych, na co dzień produktów żywieniowych. Program poprzez wspólne gotowanie, tworzenie własnych przepisów, robienie zdjęć potraw ma również zaktywizować do działania młodzież.
Zajęcia to również wykłady, pogadanki oraz tworzenie plakatów edukacyjno informacyjnych promujących zdrowe odżywianie. Plakaty będą informowały uczniów szkoły, co oznacza zdrowe żywienie, co powinniśmy jeść, a jakie produkty powinny zniknąć z naszej diety
Adresatem programu mogą być wszyscy uczniowie, poszczególne klasy, czy też wybrana grupa uczniów. Edukacja ta pozwoli im na zrozumienie jak istotną sprawą dla właściwego funkcjonowania ich organizmu jest zdrowe odżywianie się.
Program zakłada aktywny udział uczniów i ma na celu działania długoterminowe w celu wyrobienia w uczniach właściwych nawyków jak również będzie służył uczniom w dalszych etapach życia.
Cel główny
Zmiana nawyków żywieniowych wśród uczniów
Uświadomienie odpowiedzialności za własne zdrowie
Cele szczegółowe:
Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie
Poznanie skutków nieodpowiedniego żywienia,
Poznanie zasad i technik przygotowywania zdrowych posiłków i jadłospisów,
Poznanie produktów zdrowych i niezdrowych
Rozwijanie fantazji kulinarnych;
Nacisk na świadomy dobórr wwłaściwych przydatnych produktów spożywczych;
Nauka dekorowania potraw;
Cele wychowawcze:
Nauka współpracy w grupie i zespole,
Nauka i wdrażanie zasad współodpowiedzialności,
Nauka i wdrażanie zasad planowania, realizacji i podsumowania działań,
Nauka i wdrażanie samooceny, tolerancji i akceptacji.
Kształtowanie wśród uczniów dbałości o kontrolę wagi ciała
Metody pracy:
Obserwacja i pokaz
Przekaz słowny,
Samodzielne działanie ucznia
Praktyczne działanie w zespołach,
Degustacja.
Formy pracy
praca z całą grupą
praca w małych zespołach
praca indywidualna
Środki dydaktyczne
Do przeprowadzenia warsztatów kulinarnych potrzebne będą naczynia, przybory i urządzenia kuchenne, znajdujące się w pracowni szkolnej
Surowce spożywcze, stanowiące składniki poszczególnych potraw
Przepisy i wskazówki znajdujące się w książkach kucharskich
Forma oceny
Wykonawcy mogą jedynie dokonać samooceny, opowiedzieć o swej pracy. Podczas zajęć każdy może zdegustować potrawy i wypowiadać się na temat ich smaku, zapachu i wyglądu
Ewaluacja
Program zajęć kulinarnych zostanie poddany ewaluacji, czyli sprawdzeniu poziomu realizacji zamierzonych celów oraz skuteczności zaproponowanych metod i form pracy.
Ewaluacja obejmie następujące działania:
- obserwację uczestników zajęć podczas wykonywanej pracy
- stopień zainteresowania grupy oraz frekwencję
- analizę osiągnięć i postępów ...