Dodaj publikację
Autor
Joanna Prośniak
Data publikacji
2017-01-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
61

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć kulinarnych ,,wiem co jem'' adresowany jest dla młodzieży niesłyszącej oraz upośledzonej w stopniu lekkim z Ośrodka Szkolno - Wychowawczego. Koncepcja programu opiera się na cyklu zajęć, które mają na celu wzbudzenie właściwych nawyków żywieniowych oraz przekonanie o wartościach odżywczych spożywanych, na co dzień produktów żywieniowych. Program poprzez wspólne gotowanie, tworzenie własnych przepisów, robienie zdjęć potraw ma również zaktywizować do działania młodzież.
 Pobierz (docx, 26,4 KB)

Podgląd treści

Specjalny ośrodek szkolno - wychowawczy

nr 1 w Łodzi

Program zajęć dodatkowych

,,WIEM CO JEM ''

NA ROK 2016/2017

Dla młodzieży upośledzonej w stopniu lekkim, słabosłyszącej, i niesłyszącej

Opracowała:

mgr Joanna Prośniak

Wstęp

Program zajęć kulinarnych ,,wiem co jem'' adresowany jest dla młodzieży niesłyszącej oraz upośledzonej w stopniu lekkim z Ośrodka szkolno - wychowawczego

Koncepcja programu opiera się na cyklu zajęć, które mają na celu wzbudzenie właściwych nawyków żywieniowych oraz przekonanie o wartościach odżywczych spożywanych, na co dzień produktów żywieniowych. Program poprzez wspólne gotowanie, tworzenie własnych przepisów, robienie zdjęć potraw ma również zaktywizować do działania młodzież.

Zajęcia to również wykłady, pogadanki oraz tworzenie plakatów edukacyjno informacyjnych promujących zdrowe odżywianie. Plakaty będą informowały uczniów szkoły, co oznacza zdrowe żywienie, co powinniśmy jeść, a jakie produkty powinny zniknąć z naszej diety

Adresatem programu mogą być wszyscy uczniowie, poszczególne klasy, czy też wybrana grupa uczniów. Edukacja ta pozwoli im na zrozumienie jak istotną sprawą dla właściwego funkcjonowania ich organizmu jest zdrowe odżywianie się.

Program zakłada aktywny udział uczniów i ma na celu działania długoterminowe w celu wyrobienia w uczniach właściwych nawyków jak również będzie służył uczniom w dalszych etapach życia.

Cel główny

Zmiana nawyków żywieniowych wśród uczniów

Uświadomienie odpowiedzialności za własne zdrowie

Cele szczegółowe:

Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie

Poznanie skutków nieodpowiedniego żywienia,

Poznanie zasad i technik przygotowywania zdrowych posiłków i jadłospisów,

Poznanie produktów zdrowych i niezdrowych

Rozwijanie fantazji kulinarnych;

Nacisk na świadomy dobórr wwłaściwych przydatnych produktów spożywczych;

Nauka dekorowania potraw;

Cele wychowawcze:

Nauka współpracy w grupie i zespole,

Nauka i wdrażanie zasad współodpowiedzialności,

Nauka i wdrażanie zasad planowania, realizacji i podsumowania działań,

Nauka i wdrażanie samooceny, tolerancji i akceptacji.

Kształtowanie wśród uczniów dbałości o kontrolę wagi ciała

Metody pracy:

Obserwacja i pokaz

Przekaz słowny,

Samodzielne działanie ucznia

Praktyczne działanie w zespołach,

Degustacja.

Formy pracy

praca z całą grupą

praca w małych zespołach

praca indywidualna

Środki dydaktyczne

Do przeprowadzenia warsztatów kulinarnych potrzebne będą naczynia, przybory i urządzenia kuchenne, znajdujące się w pracowni szkolnej

Surowce spożywcze, stanowiące składniki poszczególnych potraw

Przepisy i wskazówki znajdujące się w książkach kucharskich

Forma oceny

Wykonawcy mogą jedynie dokonać samooceny, opowiedzieć o swej pracy. Podczas zajęć każdy może zdegustować potrawy i wypowiadać się na temat ich smaku, zapachu i wyglądu

Ewaluacja

Program zajęć kulinarnych zostanie poddany ewaluacji, czyli sprawdzeniu poziomu realizacji zamierzonych celów oraz skuteczności zaproponowanych metod i form pracy.

Ewaluacja obejmie następujące działania:

- obserwację uczestników zajęć podczas wykonywanej pracy

- stopień zainteresowania grupy oraz frekwencję

- analizę osiągnięć i postępów ...