Dodaj publikację
Autor
Nela Drywulska
Data publikacji
2017-02-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
68

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca dyplomowa. WSZECHNICA POLSKA Szkoła Wyższa w Warszawie Podyplomowe Studia Techniki i Informatyki.
 Pobierz (pdf, 282,6 KB)

Podgląd treści

WSZECHNICA POLSKA
Szkoła Wyższa w Warszawie

Podyplomowe Studia Techniki i Informatyki

Nela Drywulska

Portale internetowe w nauczaniu historii
w klasach IV – VI szkoły podstawowej

Praca dyplomowa
napisana pod kierunkiem
dr Wojciecha Pokojskiego

Warszawa, luty 2016

Spis treści
WSTĘP
ZASOBY INTERNETOWE A NAUCZANIE HISTORII W SZKOLE
PODSTAWOWEJ..............................................................................................................3
1. PORTALE INTERNETOWE POMOCNE W NAUCZNIU HISTORII.......................6
2. WYBRANE STRONY INTERNETOWE PRZYDATNE DO PRZEPROWADZENIA
CIEKAWEJ LEKCJI HISTORII.....................................................................................11
2.1. Portal historyczny dzieje.pl..................................................................................12
2.2 Portal historyczny ciekawostkihistoryczne.pl ...................................................13
2.3. Portal polishhistory.pl..........................................................................................14
2.4. Portal polskiego radia..........................................................................................16
2.5. Portal Faktopedia.................................................................................................17
2.6 Portal E-ZABYTEK ...........................................................................................19
WNIOSKI........................................................................................................................21
SPIS ILUSTRACJI..........................................................................................................23
BIBLIOGRAFIA.............................................................................................................24

2

WSTĘP

ZASOBY INTERNETOWE A NAUCZANIE HISTORII W SZKOLE

PODSTAWOWEJ

Praca nauczyciela u progu XXI wieku nierozerwalnie już związana jest z
zasobami i narzędziami multimedialnymi. Sieć internetowa towarzysząca naszej
codzienności przeszła drogę od nowości do powszechnego narzędzia pracy, rozrywki
czy komunikacji. Niewątpliwie jest to wyzwanie współczesności. Mamy z jednej strony
zagrożenia1, niepokojące statystyki
i wyniki badań nad wpływem gadżetów
elektronicznych na młodego człowieka2, z drugiej strony patrząc otrzymujemy nowe
możliwości. Komputer jako środek dydaktyczny w nauczaniu historii w polskich
realiach pojawił się właściwie w połowie lat 80 XX w.3 Do polskich domów Internet
mógł trafiać za pośrednictwem Telekomunikacji Polskiej od roku 19964. Dziś
umiejętności wykorzystywania technologii są standardem w palecie kompetencji
zawodowych nauczyciela. Doświadczamy niezwykłej transformacji jaką przechodzi
metodologia nauczania z niemal nieograniczoną bazą multimedialnych środków
dydaktycznych. Młodzi adepci tego zawodu właściwie już nie znają świata bez
komputerów i Internetu. Zarówno na etapie planowania pracy dydaktycznej, w
komunikacji z rodzicami uczniów oraz bezpośrednio w pracy z uczniami -
nieodłącznym narzędziem jest komputer. Ważne jest byśmy świadomie i skutecznie
wprowadzali zmiany w swoim warsztacie pracy biorąc pod uwagę zalety i zagrożenia
płynące z wszechobecnej informatyzacji.

Współcześnie dominująca tzw. "kultura obrazkowa" sprawia, że coraz mniej
osób czyta dla przyjemności. Tekst ciągły, bez grafiki nie znajduje wręcz odbiorców
wśród młodzieży, której idolami są według badań telewizyjni, medialni celebryci.

Zapatrzeni w ekran, [on line], Rzeczpospolita, [dostęp: 19 grudnia 2014], źródło:

[http://beta.rp.pl/artykul/1166077-Zapatrzeni-w-ekran.html#ap-1]

1 A. Zielecki, Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007, s. 269-270
2 K.Urbański,

3 A. Suchoński, Środki dydaktyczne w nauczaniu – uczeniu się historii, [w:] J. Maternicki, Cz. Majorek, A.
4 M. Mikołajewski, Historia sieci, czyli od ARPANET-u do Internetu, PCLab.pl, [on line], [dostęp: 30.11.2010],

Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1993, s. 434

źródło: [http ...