Dodaj publikację
Autor
Magda Urbaniak
Data publikacji
2017-02-07
Średnia ocena
0,00
Pobrań
135

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji powtórzeniowej dotyczącej wyrażeń algebraicznych.
 Pobierz (doc, 62,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE I GIMNAZJUM

TEMAT: Powtórzenie wiadomości o wyrażeniach algebraicznych.

• Cele lekcji
Po tej lekcji będę:
- potrafił odczytywać dane wyrażenia algebraiczne słownie, stosując znane pojęcia,
- zapisywał wyrażenia algebraiczne podane słownie za pomocą symboli matematycznych,
- potrafił obliczać wartości wyrażeń algebraicznych,
- potrafił dodawać i odejmować sumy algebraiczne oraz mnożyć dowolną sumę algebraiczną przez jednomian,
- umiał zapisać obwód i pole dowolnego wielokąta w postaci wyrażenia algebraicznego.

• Formy pracy
1. indywidualna
2. grupowa
3. dyskusja i refleksja

• Środki dydaktyczne
1. magiczny kwadrat
2. zadania do pracy w grupach

• Funkcje dydaktyczne lekcji
Utrwalenie wiedzy z zakresu wyrażeń algebraicznych, sprawdzenie wiadomości uczniów.

• Czas dydaktyczny
Jedna godzina lekcyjna.

Struktura i opis lekcji

1. Wprowadzenie, – co umiemy zrobić z wyrażeniami algebraicznymi (mapa skojarzeń – załącznik nr 1) Uczniowie uzupełniają przywieszoną na tablicy mapę skojarzeń podchodząc do tablicy.
2. Podanie tematu lekcji.
Wyjaśnienie jej przebiegu i zasad pracy indywidualnej i w grupach.
3. Uczniowie otrzymują kartki z zadaniami
Każdy uczeń otrzymuje po 2 kartki. Pierwsza dotyczy pracy w grupie, druga do pracy indywidualnej.
4. Praca w grupach.
Uczniowie tworzą 2-osobowe grupy. Każda grupa otrzymuje taki sam zestaw zadań. Grupa ma za zadanie prawidłowo rozwiązać wszystkie zadania i podać wyniki. Grupy, które ukończą zadania najszybciej, zostaną nagrodzone np. plusami.
Praca indywidualna.
Każdy uczeń otrzymał kartkę z zaciemnionym polem, musi on rozwiązać zadanie i wskazać kolejny numer zadanie do rozwiązania. Czynność powtarza się aż do wyczerpania przykładów
4. Podsumowanie.
Krótkie omówienie lekcji połączone z ocenami.
Ewentualne omówienie zadań, które sprawiały problemy.

ZADANIA DO PRACY W GRUPACH.

1. Uzupełnij kwadrat tak, aby otrzymać kwadrat magiczny.

|m | |
| |-b+2 |
|2 |a |
| | |
| | |
|m+1 |a+b |
| | |
| | |
| |a-b |
| | |
|m+2 | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |

2. W klasie I a jest 2 razy więcej chłopców niż dziewcząt, a w klasie I b dziewcząt jest tyle samo, co w klasie I a, a chłopców jest o 4 mniej niż dziewcząt z tej klasy. Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego, w którym występuje niewiadoma, ilu uczniów jest w obydwu klasach.

ZADANIA DO PRACY INDYWIDUALNEJ

|Zapisz symbolami – iloczyn sumy liczb a i b przez ich różnicę. |
|Zapisz symbolami: sześcian różnicy liczb a i x |
|Zapisz symbolami: połowa różnicy liczb x i 3 |
|Przeczytaj wyrażenie: 2a+3b |
|Przeczytaj wyrażenie: 3a – ½ x |
|Wartość wyrażenia : 2a+1 dla a = -1 wynosi |
|Wartość wyrażenia : a2-1 dla a = -1 wynosi |
|Wartość wyrażenia : 2a+3b dla a = -1, b = - 2 wynosi |
|Wartość wyrażenia : 3(2x – 1) dla x= 0 wynosi |
|Wartość wyrażenia : a2 – 4 dla a = -1 ...