Dodaj publikację
Autor
Justyna Stefańska
Data publikacji
2017-04-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
33

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł na temat znaczenia akademii szkolnych w wychowaniu patriotycznym zawierający dwa autorskie scenariusze akademii z okazji Dnia Niepodległości.
 Pobierz (doc, 90,5 KB)

Podgląd treści


Rola akademii szkolnych w wychowaniu patriotycznym.

Wstęp

Pojęcie patriotyzmu łączone jest często z postawą w sytuacji zagrożenia. Polacy często kojarzą patriotyzm z traumą wojny, którą jeszcze pamiętają najstarsze pokolenia. Z ostatnich badań Fundacji Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS
wynika, że gdyby Polska została zaatakowana przez obce państwo tylko niecałe 30 procent Polaków zgłosiłoby się do walki w formacjach wojskowych, paramilitarnych lub sanitarnych.[1] Ponad 66% respondentów, w sytuacji agresji na Polskę, starałoby się przede wszystkich zabezpieczyć siebie i bliskich w miejscu zamieszkania (33,8 proc.) lub w bezpiecznym miejscu na terenie Polski (32,5 proc.). Blisko 17 proc. badanych chciałoby w sytuacji bezpośredniego zagrożenia opuścić Polskę i szukać bezpiecznego miejsca za granicą.
Z powyższych badań wynika także, że im większa jest wiedza historyczna badanych, tym chętniej deklarują czynny udział w obronie kraju. [2] Tu, duże pole do popisu ma właściwa edukacja historyczna, która moim zdaniem od lat w Polsce „kuleje”. Ostatnia reforma oświaty polegająca m.in. na zakończeniu programu historii w gimnazjum na I wojnie światowej oraz wprowadzeniu nauczania modułowego w szkołach ponadgimnajalnych (przedmiot „Historia i społeczeństwo”) skróciła czas na tzw. wychowanie patriotyczne i dostateczną edukację historyczną wśród młodzieży. Nauczycielom historii, wiedzy o społeczeństwie i polonistom pozostaje często szukać innych sposobów na nadrobienie braków w tej materii. Dobrą okazją są tu szkolne akademie, w udział których bezpośrednio angażowani są uczniowie.
Kiedy 9 lat temu zaczęłam pracę jako nauczyciel historii i wos w jednej ze szkół ponadgimnazjalnych jednym z zadań wyznaczonych przez dyrekcję była organizacja akademii związanych z rocznicą ważnych wydarzeń historycznych. Stałym punktem w kalendarium szkoły były akademia z okazji Święta Niepodległości i rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Na początku nie zdawałam sobie sprawy możliwości jakie dają tego typu przedsięwzięcia i można powiedzieć zabrałam się do tego dość sztampowo. Kilka wierszy tematycznie dostosowanych do okazji oraz pieśni patriotyczne wykonywane przez szkolny chór załatwiało sprawę. Po jakimś czasie doszłam jednak do wniosku, że marnuję znakomitą okazję do tego aby dać moim uczniom szansę do pokazania czegoś więcej i głębszego zrozumienia czym jest np. patriotyzm.
W niniejszej pracy chciałabym zaprezentować dwa spośród kilku moich autorskich scenariuszy użytych podczas Święta Niepodległości. Przedstawię również relację z przebiegu imprezy oraz opinię uczniów, którzy byli bezpośrednio zaangażowani oraz tych, którzy byli widzami. Postaram się też odpowiedzieć na pytanie czy miało to wpływ na wzrost ich świadomości patriotycznej i jeśli tak to jaki.

Rozdział 1

Scenariusz nr 1

Myśl przewodnia: przybliżenie uczniom istoty walki za Ojczyznę ...