Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program własny
zajęć dydaktycznych:
„Nie straszna matematyka”
Autorzy:
Magdalena Kwiecień ZS nr 19 w Bydgoszczy
Edyta Regent ZS nr 19 w Bydgoszczy
Bydgoszcz 2017
Wstęp
Szkoła integracyjna to specyficzna placówka, w której cały proces dydaktyczny dostosowany jest do aktualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów. Każde dziecko pragnie mieć osiągnięcia w nauce i cieszyć się akceptacją rówieśników. Niepełnosprawność stwarza dziecku trudności w zaspokajaniu tych potrzeb. Należy mu więc pomóc w ich pokonywaniu. Choroba rzutuje na rozwój psychofizyczny, emocjonalny i intelektualny dziecka, a tym samym stawia nauczyciela wobec nowych zadań. Należy więc poszukiwać wraz z dzieckiem takich obszarów aktywności, które są dla niego dostępne i dozwolone, pomimo choroby, proponować mu takie działania, z których będzie mogło czerpać radość i satysfakcję.
Program przeznaczony jest dla uczniów klas szkoły podstawowej. Ma na celu przede wszystkim zainteresować uczniów matematyką, pokazać, iż nauka matematyki może być ciekawa, może być zabawą. Założeniem programu jest utrwalenie podstawowych pojęć matematycznych związanych z arytmetyką i geometrią. Uczniowie uczestniczący w zajęciach będą korzystać z różnych źródeł informacji, będą analizować sytuacje matematyczne, interpretować je oraz szukać rozwiązań, a następnie dokonywać sprawdzenia oraz samooceny własnych wiadomości i umiejętności.
Z doświadczenia wiemy, iż uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi potrzebują bardziej niż kiedykolwiek powtarzania, a tym samym utrwalania zdobytej wiedzy. Aby nauka była skuteczna należy utrwalać tę wiedzę w sposób ciekawy dla ucznia. Program „Nie straszna matematyka” ma stymulować ucznia do intelektualnego i społecznego rozwoju. Pisząc i opracowując program skupiłyśmy się na pojęciach wg nas najistotniejszych w matematyce, z którymi spotykani uczniowie mają problemy. Uczeń „wchodzi” w świat matematyki zaczynając swą wędrówkę od ułamków, poprzez wyrażenia algebraiczne, by zakończyć podróż na równaniach. W krainie równań musi wykorzystać wiadomości i umiejętności zdobyte podczas wędrówki pomiędzy poprzednimi światami.
Założenia organizacyjne
Opracowany przez nas program realizowany będzie w Zespole Szkół nr 19 w Bydgoszczy. Wszystkie realizowane treści bloków tematycznych dostosowane będą do:
• aktualnego stanu zdrowia uczniów oraz ich możliwości wysiłkowych,
• możliwości intelektualnych uczniów,
Proponowany program realizowany będzie na zajęciach dodatkowych z matematyki.
Cele programu
Cel terapeutyczny:
Odreagowanie napięć nerwowych poprzez aktywny udział w zajęciach związanych
z realizacją programu, dostosowanie tempa pracy oraz wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
Cel główny:
Program ma na celu rozbudzanie zainteresowania uczniów otaczającym nas światem, utrwalenie wiedzy na temat wyrażeń algebraicznych i równań i jej zastosowanie w życiu codziennym oraz wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego specyficznych potrzeb edukacyjnych.
Cele szczegółowe:
• ukształtowanie podstawowych pojęć i struktur matematycznych,
• stosowanie obliczeń ...