Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji w klasie VI - opracowała S.Torbiarczyk
Temat: Powtórzenie wiadomości o trójkątach i czworokątach.
Cele lekcji: uczeń:
zna podstawowe figury geometryczne płaskie
zna własności figur geometrycznych płaskich
rozpoznaje i rysuje figury geometryczne płaskie
zna wzory na pola i obwody figur płaskich.
Metody pracy
praca w parach
praca z wykorzystaniem tablicy multimedialnej
Środki dydaktyczne:
prezentacja multimedialna,
tablica multimedialna,
bloki rysunkowe, kolorowe flamastry, kleje, przybory geometryczne.
Przebieg lekcji
Powitanie i sprawy organizacyjne.
Kontrola przygotowania się do lekcji: czy uczniowie przynieśli pomoce dydaktyczne.
Powtórzenie wiadomości w formie zabawy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prezentację powtórzeniową, prosi uczniów o podanie wszystkich znanych im własności prezentowanej figury, podając za każdym razem zaszyfrowane kryterium wyboru uczniów:
odpowiedzi udzielają uczniowie których numery w dzienniku lekcyjnym są parzyste
odpowiedzi udzielają uczniowie których numery w dzienniku lekcyjnym są nieparzyste,
odpowiedzi udzielają uczniowie których numery w dzienniku lekcyjnym to liczby złożone,
odpowiedzi udzielają uczniowie których numery w dzienniku lekcyjnym to liczby pierwsze,
odpowiedzi udzielają uczniowie których numery w dzienniku lekcyjnym są podzielne przez 4,
odpowiedzi udzielają uczniowie których numery w dzienniku lekcyjnym są podzielne przez 3,
odpowiedzi udzielają uczniowie których numery w dzienniku lekcyjnym są podzielne przez 5
odpowiedzi udzielają dziewczynki
odpowiedzi udzielają chłopcy.
Uczniowie wspólnie opracowują album figur geometrycznych płaskich. Podstawowe elementy przygotowywane są w parach. Każda para wykonuje dwie karty do albumu: na jednej znajduje się rysunek figury wraz ze wszystkimi elementami, symbolami i wzorami, a na drugiej opisane własności. Na tablicy nauczyciel wyświetla instrukcję do zadania podając pytania pomocnicze.
Uczniowie wspólnie wykonują prace.
Uczniowie prezentują efekt końcowy pracy klasy.
Podsumowanie i ocena najlepszej karty z albumu.
Omówienie zadania domowego.
Pożegnanie z klasą.
Załącznik prezentacja multimedialna.
Co to za figura?
Własności kwadratu. Kwadrat ma:
4 boki, równej długości
4 wierzchołki,
4 kąty wewnętrzne, każdy po 90o
2 przekątne, równej długości, przekątne przecinają się w jednym punkcie pod kątem prostym, dzielą się na połowy
ma 4 osie symetrii
Wzory:
Obwód kwadratu to suma jego boków
L = 4a
L= a+a+a+a
Pole kwadratu to kwadrat boku
P = a2Pole kwadratu = połowa kwadratu przekątnej
P= d2
2. Co to za figura?
Własności prostokąta:
Prostokąt ma:
4 boki, parami równe i równoległe
4 wierzchołki,
4 kąty wewnętrzne, każdy po 90o
2 przekątne, równej długości, przekątne przecinają się w jednym punkcie tworzą 2 kąty rozwarte i 2 kąty ostre, dzielą się na połowy
ma 2 osie symetrii
Wzory:
Obwód to suma wszystkich jego boków
L = a+a+b+b = 2*a ...