Dodaj publikację
Autor
Aneta Żak-Froch
Data publikacji
2017-05-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
23

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt do lekcji historii dla kl. V.
 Pobierz (doc, 30,5 KB)

Podgląd treści

KONSPEKT DO LEKCJI HISTORII – KL. V

Temat: Handel w średniowieczu.

Cele lekcji - po zakończonych zajęciach uczeń:
• pamięta:
✓ pojęcia: jarmark, kram, targ;
• rozumie:
✓ wyżej wymienione pojęcia,
✓ rolę handlu w średniowiecznej gospodarce,
✓ różnice między handlem średniowiecznym a współczesnym;
• potrafi:
✓ wskazać na mapie główne szlaki handlowe średniowiecznej Europy,
✓ wskazać współczesne ślady dawnego handlu.

Pomoce dydaktyczne: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, mapa, ilustracje, tekst źródłowy.

Metody: praca z podręcznikiem, mapą, zeszytem ćwiczeń, analiza materiału ilustracyjnego i źródłowego, pogadanka.

Struktura i opis lekcji:

1. Sprawy organizacyjno – porządkowe.
2. Wprowadzenie
▪ W rozmowie nauczającej nauczyciel wyjaśnia pojęcia:
- gospodarka samowystarczalna,
- handel wymienny.
3. Rozwinięcie
▪ Nauczyciel informuje uczniów o formach handlu w średniowieczu.
▪ Uczniowie korzystając z tekstu w podręczniku omawiają różnice między jarmarkiem a targiem.
▪ Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela, korzystając z mapy w podręczniku omawiają główne szlaki handlowe Europy.
▪ Uczniowie na podstawie tekstu źródłowego i ilustracji wyjaśniają, dlaczego podróże kupców były uciążliwe i niebezpieczne.
▪ Pogadanka na temat współczesnych śladów dawnego handlu i dawnych tradycji we współczesnym rzemiośle i handlu.
▪ Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela odpowiadają na pytanie: Jakie budynki, miejsca lub inne obiekty związane z handlem średniowiecznym zachowały się w twojej miejscowości (regionie)?
▪ Uczniowie odszukują na mapie świata państwa wymienione w tekście.
4. Podsumowanie
▪ Nauczyciel wraz z uczniami formułuje treść notatki; uczniowie zapisują notatkę w zeszycie lekcyjnym.
▪ Uczniowie wykonują ćw. 1 s. 83 i ćw. 3 s. 84 (zeszyt ćwiczeń).
▪ Ocena aktywności uczniów.
▪ Praca domowa
- dla wszystkich – ćw. 4 s. 84 (zeszyt ćwiczeń)
- dla chętnych – ćw. 2 s. 83 (zeszyt ćwiczeń).